Flamvakt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Flamvakt

Inlägg av simon78 »

Jag behövde en ny flamvakt till min båtvärmare. Så, jag ringde webasto-återfösäljaren i stan och dom sålde gärna en, för 650 svenska kronor.

Det är alltså en pinne som sitter _i lågan_ och känner av om det brinner. Borde ju inte behöva vara jätte-high-tech för att känna av en värmeskillnad på några få hundra grader, eller? Bara lite värmetålig... Jag tycker att priset känns, så att säga, lite i överkant.

Så, vad tror ni, kan man knåpa ihop något själv? Det kvittar istort sett vad det är för utgång (resistiv, open-collector osv) eftersom jag gör elektroniken själv.

Har ni några kreativa förslag?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett motstånd kanske? Sedan behövs bara lite resistansmätning. Klart.

För galet? :oops:
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Det är alltså en pinne som sitter _i lågan_ och känner av om det brinner.

Kan vara ett termoelement eller vid gasbränsle en elektrod som käner lågans ledningsförmåga.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Enligt manualen så är det en fotocell. Själva sensorkroppen har dock inget ljusinsläpp så jag vet inte om det funkar så. Jag vet inte om förångad diesel räknas som gasbränsle.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag tror att det är så att fotocellen ser on sensorkroppen börjar glöda (brännare tänd).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Värme är ju IR.... jag skulle tippa på en IR-sensor i ett rör.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i min bachovärmare är det bara en bimetall på ca 100 grader som sitter på lämpligt avstånd, vid start byglar man över den och om lågan slocknar och temperaturen faller så bryter den strömmen till all el
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Dom vi har på jobbet kolla "färgen" på lågan. Men det är riktig dyra grejer.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det krävs inget jätteavancerat. Bara brinner/brinner inte. Det är ingen katastrof om det är lite brus i givaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en del gas spisar annvänder teromstat
oljebrännare ett vanligt ldr, kanske skulle vara enklast och billigast, om lågan avger lite ljus och är i en för övrigt mörk miljö
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är antagligen ett termoelement som ger ström till en magnetspole. Jag antar att Du skall trycka in något och hålla kvar vid tändning tills att det själv blir inne? Klabba inte med detta utan betala vad det kostar. Livet är värt mera än att spara 650 kronor.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

har inte gammla oljebrännare till värmepannor en fotoresistor som flamvakt tror det är samma på bensinvärmare

möjligvis kan det ju vara någon modernare optokomponent i nyare utrustningar

måste vara en optolösning andra alternativ blir för långsamma o osäkra och det står o serviceinfo att man ska rengöra flamvakten ibland

sedan kan det ju bli problem i munstycken o bränslematning så det blir en liten låga med väldigt låg värmeavgivning så då är ju en optolösning säker
metod

ska kolla mina bensinvärmare vad det sitter för komponent i dem

/ Minus
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

På jobbet så har vi "några" gasturbiner, i det utrymmet kan man inte ha vanliga rök- eller partikel-detektorer utan där kör vi med flamvakt.

Det är precis som några har sakt innan, att de reagerar på ljuset i ett visst spectrum, jag var lite nyfiken och testade om flamvakten reagera på "vanligt" ljus så jag lös med min ledficklampa rakt in i ögat på flamvakten men inget hände.

Så försök ta reda på vilket frekvens de använder sig av och köp en LDR som ligger på den fq och sen är det barar att börja bygga.

Ledficklampan som jag använde var samma som "Meduza" visar i följande tråd det är den lille i aluminium med ett himla tryck i! 8)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det var många bud det. Man tackar. För att ge er lite mer info så har jag skannat ett schema och en ritning på värmaren.

Flamvakten är nr 4
Bild

Schemat blir lite för stort så det har jag länkat:
http://www.lundells.no-ip.com/annat/varmare-schema.jpg

Flamvakten är B1 på schemat. Kommentaren är "beakta polariteten". Det är förmodligen det jag skulle gjort för att inte behöva köpa en ny...

Jag ska försöka hämta hem flamvakten och se om det är något man kan göra åt den...
Joe

Inlägg av Joe »

Jeppsson skrev:Det är precis som några har sakt innan, att de reagerar på ljuset i ett visst spectrum, jag var lite nyfiken och testade om flamvakten reagera på "vanligt" ljus så jag lös med min ledficklampa rakt in i ögat på flamvakten men inget hände.
Den reagerar troligtvis på UV-Ljus som krom-schröder brännarstyrningar använder sig av. De kan också använda ION avkänning med ett spröt...

B1 ser ut som en NPN fototransistor, gäller bara att lista ut vid vilken våglängd toppen ligger. Skulle tippa på att det är när sensorröret är rödglödande :roll:
Skriv svar