Flamvakt
Flamvakt
Jag behövde en ny flamvakt till min båtvärmare. Så, jag ringde webasto-återfösäljaren i stan och dom sålde gärna en, för 650 svenska kronor.
Det är alltså en pinne som sitter _i lågan_ och känner av om det brinner. Borde ju inte behöva vara jätte-high-tech för att känna av en värmeskillnad på några få hundra grader, eller? Bara lite värmetålig... Jag tycker att priset känns, så att säga, lite i överkant.
Så, vad tror ni, kan man knåpa ihop något själv? Det kvittar istort sett vad det är för utgång (resistiv, open-collector osv) eftersom jag gör elektroniken själv.
Har ni några kreativa förslag?
Det är alltså en pinne som sitter _i lågan_ och känner av om det brinner. Borde ju inte behöva vara jätte-high-tech för att känna av en värmeskillnad på några få hundra grader, eller? Bara lite värmetålig... Jag tycker att priset känns, så att säga, lite i överkant.
Så, vad tror ni, kan man knåpa ihop något själv? Det kvittar istort sett vad det är för utgång (resistiv, open-collector osv) eftersom jag gör elektroniken själv.
Har ni några kreativa förslag?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
har inte gammla oljebrännare till värmepannor en fotoresistor som flamvakt tror det är samma på bensinvärmare
möjligvis kan det ju vara någon modernare optokomponent i nyare utrustningar
måste vara en optolösning andra alternativ blir för långsamma o osäkra och det står o serviceinfo att man ska rengöra flamvakten ibland
sedan kan det ju bli problem i munstycken o bränslematning så det blir en liten låga med väldigt låg värmeavgivning så då är ju en optolösning säker
metod
ska kolla mina bensinvärmare vad det sitter för komponent i dem
/ Minus
möjligvis kan det ju vara någon modernare optokomponent i nyare utrustningar
måste vara en optolösning andra alternativ blir för långsamma o osäkra och det står o serviceinfo att man ska rengöra flamvakten ibland
sedan kan det ju bli problem i munstycken o bränslematning så det blir en liten låga med väldigt låg värmeavgivning så då är ju en optolösning säker
metod
ska kolla mina bensinvärmare vad det sitter för komponent i dem
/ Minus
På jobbet så har vi "några" gasturbiner, i det utrymmet kan man inte ha vanliga rök- eller partikel-detektorer utan där kör vi med flamvakt.
Det är precis som några har sakt innan, att de reagerar på ljuset i ett visst spectrum, jag var lite nyfiken och testade om flamvakten reagera på "vanligt" ljus så jag lös med min ledficklampa rakt in i ögat på flamvakten men inget hände.
Så försök ta reda på vilket frekvens de använder sig av och köp en LDR som ligger på den fq och sen är det barar att börja bygga.
Ledficklampan som jag använde var samma som "Meduza" visar i följande tråd det är den lille i aluminium med ett himla tryck i!
Det är precis som några har sakt innan, att de reagerar på ljuset i ett visst spectrum, jag var lite nyfiken och testade om flamvakten reagera på "vanligt" ljus så jag lös med min ledficklampa rakt in i ögat på flamvakten men inget hände.
Så försök ta reda på vilket frekvens de använder sig av och köp en LDR som ligger på den fq och sen är det barar att börja bygga.
Ledficklampan som jag använde var samma som "Meduza" visar i följande tråd det är den lille i aluminium med ett himla tryck i!

Det var många bud det. Man tackar. För att ge er lite mer info så har jag skannat ett schema och en ritning på värmaren.
Flamvakten är nr 4

Schemat blir lite för stort så det har jag länkat:
http://www.lundells.no-ip.com/annat/varmare-schema.jpg
Flamvakten är B1 på schemat. Kommentaren är "beakta polariteten". Det är förmodligen det jag skulle gjort för att inte behöva köpa en ny...
Jag ska försöka hämta hem flamvakten och se om det är något man kan göra åt den...
Flamvakten är nr 4

Schemat blir lite för stort så det har jag länkat:
http://www.lundells.no-ip.com/annat/varmare-schema.jpg
Flamvakten är B1 på schemat. Kommentaren är "beakta polariteten". Det är förmodligen det jag skulle gjort för att inte behöva köpa en ny...
Jag ska försöka hämta hem flamvakten och se om det är något man kan göra åt den...
Den reagerar troligtvis på UV-Ljus som krom-schröder brännarstyrningar använder sig av. De kan också använda ION avkänning med ett spröt...Jeppsson skrev:Det är precis som några har sakt innan, att de reagerar på ljuset i ett visst spectrum, jag var lite nyfiken och testade om flamvakten reagera på "vanligt" ljus så jag lös med min ledficklampa rakt in i ögat på flamvakten men inget hände.
B1 ser ut som en NPN fototransistor, gäller bara att lista ut vid vilken våglängd toppen ligger. Skulle tippa på att det är när sensorröret är rödglödande