Har en gammal elmoppe som dragit tjuvström och därmed dödat sina blyceller över vintern, har funderat på att sätta in bättre batterier redan innan men nu var det dags.
Moppen i sig är en E-max 90s har jag för mig, runt 10 år gammal vid det här laget.
Original sitter ett batteripack på 4x12V 38Ah blyackar, det har gett mig en räckvidd på runt 3 mil, där den är riktigt slö och seg dom sista 5 kilometerna. Efter en snabb vägning kan vi konstatera att batteribytet genast sparar runt 25kg(4x12kg / 16x 1.44kg).
Dom nya ackarna är av typ LiFePO4 från gwl.eu, 3.2V/70Ah styck.
Dom är även betydligt mindre vilket syns rätt tydlig på min grova skiss av batterilådan.

Har läst mig till att det är bäst att toppbalansera batterierna för denna sorts användning, då min laddare är begränsad till 5A så laddade jag upp alla 16st celler var för sig, för att sedan parallellkoppla alla och ladda dom sista biten tillsammans. Efter detta började jag kika på hur jag rent fysiskt skulle bygga ihop allt, vill inte ha 16st lösa batterier skramla omkring i moppen.
Kapade och borrade till en massa alu stänger för att koppla ihop batteripolerna, använder sedan samma sorts stänger för att hålla ihop alla batterier i ett paket.
Eftersom dom hamnar lite nära polerna på ovansidan så fräste jag två spår för att sänka ner stängerna, det är en skiljevägg på ca 6mm så ingen risk för kontakt. Skrev ut lite "bumpers" i gummiplast för att skydda batterierna från gängstängerna som håller ihop alubitarna, samma plast får även agera polskydd på dom exponerade delarna.
Hela paketet ser nu till att batterierna inte kan vilja glida isär och påfresta polkontakterna
Delen som kommer vara mer utsatt satte jag ytterligare plastskivor ovan, definitivt grövre än vad som behövs men tog vad som låg i skräphögen.
Detta gjorde att jag kunde börja montera BMS och så vidare ovanpå.
Hade gärna dragit sladdarna lite snyggare men lusten tog slut.

Det där när man låter det kreativa köra på och glömmer bort att mäta och tänka praktiskt.

Humöret var inte riktigt på topp efter att, på grund av klanteri, skarvat kablar i 45 minuter så orkade inte pyssla särskilt mycket med att lägga det snyggt.
Hursom så sitter nu även den nya batteriladdaren inbyggd i moppen, i framkant ovanpå batteripaket.
Tanken är att ha ett uttag på moppen, typ motorvärmaruttag, där man snabbt och lätt kan koppla in sig till ett vägguttag med sådan kabel.
Tidigare har det varit en lös laddare som kopplats in under sadeln, så det var som en massiv "dongel" som låg utanför moppen vid laddning, behövde därmed säkerställas att det inte kunde regna på den och dylikt. Har fortfarande ingen laddningsport men varit ute några kortare rundor och batteriet har knappt laddat ur överhuvudtaget med tanke på den nästan dubblade kapaciteten.

Moppen blev betydligt piggare och roligare att köra.
Märks tydligt att detta batteripack verkligen kan leverera den effekt som kontrollern vill ha, tidigare har det känts som den gått på någon sorts överströmskydd ibland(hackar vid fullgas och högre belastning).
Får jag bara dit en vettig laddningsport kommer denna bli ett fantastiskt transportmedel till mina studier.