Strömsnåla elmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

Strömsnåla elmotorer

Inlägg av ankan »

Vilka motorer är strömsnålast? Eller hur gör man en elmotor så strömsnål som möjligt?
Tekko

Inlägg av Tekko »

3-fas borstlösa motorer, de är över 90% effektiva vad jag vet. De är även jävulskt starka jämfört med storleken, kolla på borstlösa motorer till modellflygplan tex.
ankan

Inlägg av ankan »

Tack.. Jag tror jag borde spec. mig lite mer. Är ute efter en lite mindre motor i storlek med typ kjell & co´s likspänningsmotorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att Tekko syftar på synkronmotorer. Jag vet inte om de är så mycket bättre än annat. Elmotorer har i allmänhet ganska hög verkningsgrad. Ta en motor som är lämpad för det du ska driva.
ankan

Inlägg av ankan »

Är det bättre att ge en snabb motor, utväxling eller bara lägre spänning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det bästa är att ha en motor med rättvarvtal. Men att sänka spänninge mycket brukar inte vara någon hitt.
Millox

Inlägg av Millox »

Permanentmagnetiserade synkronmotorer är de motorer som har bäst verkningsgrad. I vissa fall ända upp mot 99% (dock då ganska stora också). De är också lättast att få tag på i den form som lite felaktigt kallas BLDC. Den är dock ett härke att kontrollera med bra prestanda, så se till att du får en som går på så rätt varvtal som möjligt.

SR-motorer är annars väldigt effektiva också, men jag tror att det kan vara betydligt svårare att får tag på sådana.

Ska du styra varvtalet bör du komma ihåg att P = w*T, med en övre gräns som sätts av spänningen vilket leder till att du aldrig kan ta ut med än maxmoment som avgörs av märkeffekt/märkvarvtal. Jämfört med utväxling som ger en momentförstärkning när varvtalet sänks. Vanligtvis är lasterna dock varvtalsberoende och då kan man utan problem sänka varvtalet eftersom lastmomentet då också minskar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

De mindre kallas BLDC iomed att de drivs from DC via en elektronisk kommuteringselektronik, endera med sensorer eller sensorlöst (BEmf avkänning)
Skriv svar