Intern dataöverföring i GPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Intern dataöverföring i GPS

Inlägg av Macce »

Jag är i behov av en GPS till sommaren. Viktiga funktioner är att den har kartor över Fennoskandinavien (eller iallafall Finland), möjligheter att lägga egna waypoints osv. samt seriell utgång.

Kartorna skall användas av mitt öga, serieutgången skall skicka min position via amatörradio (APRS).

Det egentliga problemet är kostnaden, en GPS med allt i ett kostar en hel del. Förr fanns det skitbilliga seriella GPS, men de verkar ha försvunnit mer eller mindre och blivit ersatta av USB. Den billigaste seriella jag hittat nu i Finland är 75 euro.

Jag har i min mobiltelefon stöd för Bluetooth samt råkade hitta Navicore personal Scandinavia (innehåller kartor över fennoskandinavien) med 100% REA på internet. En bluetoothgps skulle därför uppfylla den visuella delen av det hela.
En sådan är också acceptabelt billig, t.ex. denna kostar 140 euro.

Hur överförs månne datat från GPS-delen till blåtandsdelen i den? Eller är allt t.o.m. i ett chip?
Finns det någon möjlighet att kunna plocka ut datan som går mellan chippen och omvandla den till seriell och kompatibel med RS232? Datan som radion vill ha skall vara NMEA 0183.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Beställde själv en seriell GPS-mottagare från Hagalin för X antal månader sedan.

Har inte hört ett knyst från dem och nu ser jag att den inte längre finns på deras hemsida. Den kostade under 50 euro om jag minns rätt.

Lyckligtvis beställde jag ju på faktura men väldigt dålig stil att inte höra av sig alls...

Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att du verkar ha rätt i att de seriella trillar bort från hyllorna...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ok.
Hagalins slogan "Hyvää Palvelua" verkar isåfall stämma väldigt dåligt.

Det är inte för mig något krav att köpa från Finland, andra länder med pålitliga internetbutiker som tar Visa fungerar också bra. Problemet är, som vi just konstaterat, att de inte finns så mycket av dem mera.

Borde väl finnas en minimal möjlighet att gps-delen i USB-gps matar ut datan seriellt och något i stil med en FTDI-krets omvandlar det till USB? Isåfall vore det ju bara att löda på några kablar...

EDIT: Ristomemo: Tack för tipset. Den kostar 62 euro inkl. moms enligt Elfas finska sidor. Får bli ett i-värsta-fall-alternativ. :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

De flesta med USB anslutning kan förmodligen modifieras så att du får ut seriel data med TTL (om du har tur RS232) nivåer samtidigt som du kör USB.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Seriell GPS finns hos Deltaco

483 + Moms (ÅF netto)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns på Elfa för 475 + moms TILL VANLIGA DÖDLIGA !!!!!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Något måste väl ändå vara fel om Elfa är det billigaste alternativet!?!
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag har för mig att alla GPS:er är seriella, men de som använder USB gör om signalen internt.

Tror jag såg något bygge där någon gick in före USB chippet och tog sin GPS signal. Undrar om det inte var här på forumet t.o.m. Har du sökt?!? :wink:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ok. Skall kolla om jag får tag på en billig USB som jag kan prova att modifiera, annars blir det lika bra att köpa en dyrare seriell.

Har sökt lite, dock inte hittat något som direkt svarar min fråga.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det är mycket vanligt att det sitter en USB krets från Prolific i USB GPSerna. Sitter det en sådan så ska det inte vara några problem att plocka ut seriel data också.

http://www.prolific.com.tw/support/file ... X_v15E.pdf
Skriv svar