Hejsan.
Läste i allt om elektronik för någon månad sen, och där var en artikel om hur man byggd en GPS motagare till datorn(som man kopplade via USB). Det så ginte alltför avancerat ut, och jag tänkte att man kanske kan bygga en GPS till sin telefon (w800i).
Det finns ju färdiga, men dom kostar en slant tyvärr.
Undrar om någon har byggd en kanske? Eller har ritningar, eller något annat tips:)
Tack på förhand.
*edit*
kom på en sak, fassan har en GPS modul till sin handdator, där är en PS2 kontakt på den, sen har han en adapter som gör om den till någon slags seriell kontakt.
Tror ni att det finns någon möjlighet att den skulle fungera till min telefon(med en adapter då)?
Bygga GPS modul till SE w800i telefon?
Problemet är vell att W800:an inte har någon serieport.
Den har USB (den är bara USB-slav däremot) och den har ju IR samt blåtand.
Går det att kommunicera med externa enheter via java´n?
Att få den o fungera som navigator tror jag blir svårt. Men för positionsvisning, hastighet samt loggning borde den ju funka. (nu spekulerar jag bara villt)
Den har USB (den är bara USB-slav däremot) och den har ju IR samt blåtand.
Går det att kommunicera med externa enheter via java´n?
Att få den o fungera som navigator tror jag blir svårt. Men för positionsvisning, hastighet samt loggning borde den ju funka. (nu spekulerar jag bara villt)
Om den inte har serieport så blir det lite mer komplicerat.
Det bästa i ditt läge är nog att helt enkelt köpa en BT-GPS, det är inte så dyra längre.
Tyvärr så är det så att en serieportsGPS funkar bättre än BT, iaf på Windows Mobile (eller vad det heter för stunden). När man behöver den som bäst så hänger sig skiten. W800 är väl säkert Symbian, så det kanske funkar bättre.
Det bästa i ditt läge är nog att helt enkelt köpa en BT-GPS, det är inte så dyra längre.
Tyvärr så är det så att en serieportsGPS funkar bättre än BT, iaf på Windows Mobile (eller vad det heter för stunden). När man behöver den som bäst så hänger sig skiten. W800 är väl säkert Symbian, så det kanske funkar bättre.
gvs: Jao, ganska, den är ju kopplad till en handdator och den har ju ingen PS2 igentligen.
Hedis: om det är usb, så borde ju en vanlig till datorn(USB) fungera, eller kanske iaf.
Tror java'n kan kommunicera ja, det finns ju program till den som fungerar med blåtands GPS modul.
RRacer: Om Hedis har rätt så har den ingen serieport.
blåtands gps kostar väll runt 1500:-, vilket jag tycker är rätt dyrt. Kommer inte använda den så mycket, vill mest ha för att det är en kul grejj =)
Får ta och kolla upp om det är windows mobile eller symbian.
Annars, kanske någon som har ritning på GPS modul med USB gränssnitt?
Hedis: om det är usb, så borde ju en vanlig till datorn(USB) fungera, eller kanske iaf.
Tror java'n kan kommunicera ja, det finns ju program till den som fungerar med blåtands GPS modul.
RRacer: Om Hedis har rätt så har den ingen serieport.
blåtands gps kostar väll runt 1500:-, vilket jag tycker är rätt dyrt. Kommer inte använda den så mycket, vill mest ha för att det är en kul grejj =)
Får ta och kolla upp om det är windows mobile eller symbian.
Annars, kanske någon som har ritning på GPS modul med USB gränssnitt?