Ändra/justera pulssignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jocke73
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2021, 21:16:45

Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Jocke73 »

Hej alla!
Har en induktiv givare som ger en pulssignal ut, rent proportionellt mot ett varvtal på en axel. En varvräknare med andra ord.
Denna utsignal har jag "halverat" med en JK vippa typ C-MOS 4027B för att få den att funka i övrig elektronik, typ en frekvens på 100 Hz in i JK vippan blir då 50 Hz ut, så långt allt väl.
Det har nu visat sig att jag skulle behöva "halvera" denna signal med något minde än 2(eller ett icke jämt tal om man så vill) jag skulle behöva få till att en frekvens på 100 Hz blir typ 73 Hz eller något i den stilen...
Alltså ett ratio på under 1:2.
Är detta ens möjligt, är det någon på detta eminenta forum som har koll på vad man kan tänkas göra för att få ihop detta?
Vad tror ni? dividerare/ halverare eller räknare.... själv kan jag inte hitta någon krets som kan detta.... man kanske måste bygga något...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16894
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av grym »

inga enkla saker

du kan köra en jobbig variant med pll kretsar

ha en µp och ta in signalen räkna om och skicka ut

för min del enklast kanske att ha en frekvens till spänning och sedan en spänning till frekvens omvandlare

men det beror på hur noga allt måste vara med
Jocke73
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2021, 21:16:45

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Jocke73 »

Ne, verkar vara ett pikärt problem.
Men det där med frekvens-spänning-spänning-frekvens satt jag och spånade på lite. Men vad tror ni...som "grym" skriver hur är noggrannheten, exakt på varvet är det väl inte tal om Men ganska nära vore bra. Vad skall jag dra till med... inom 10%..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16894
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av grym »

bäst vore att beskriva vad du har och vad du vill ha gjort

ex kanske det är enklare att göra ny skiva för den induktiva givaren så man får rätt frekvens från början, x2 så man får rätt om man delar med 2

eller om man ska ha varvtal så ha en frekvens till spännings ombvandlare

eller en frekvensräknare med rätt gate tid

beror väldigt mycket på vad man har för saker runt om
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Formax51 »

på såga frekvenser är det inga problem att mäta med en uC .. och sedan räkna om värdet för att generera en signal ut.. med vanlig timer interrupt..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30158
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av MadModder »

En frekvensdubblare och en dela med 3. Det blir 67 på 100.
En frekvenstripplare och en dela med 4. Det blir 75 på 100.
Jocke73
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2021, 21:16:45

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Jocke73 »

Det här med frekvensdubblare/tripplare och delare verkar vara en framkomlig väg. Några förslag på kretsar? Vi talar om 12 v likström , 0 till 12v. Det skulle kunna gå med andra nivåer på spänningarna också, men helst 12v.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Variosboy »

Läser du en puls per varv eller fler?
Går det inte att lösa mekaniskt så att du får ett annat antal pulser per varv istället för att göra det elektroniskt?

Lite svårt att ge ett "perfekt" förslag när vi inte vet mer om det mekaniska som genererar signalen samt vad den ska användas till i andra änden. Kanske finns en superenkel lösning om man får mer information om hela kedjan, dessutom blir man ju jäkligt nyfiken på vad det är du grejar med! :-)
Jocke73
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2021, 21:16:45

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Jocke73 »

Det är en gammal växellåda/slirkoppling och två gamla varvtalsgivare bland annat. Till en traktor(motor) som skall driva en matning av ett ”konvejerbälte”(heter det så?) Jag vill kunna se varvtalen före och efter kopplingen. Jag skriver en mer utförlig förklaring senare ikväll. :P :P :P
alexanderson
Inlägg: 897
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av alexanderson »

Varför inte använda någon frekvens till spänningsomvandlare (ex. LM 331, CD 4046 eller LM 2917) i kombination med en analog voltmeter !
E Kafeman
Inlägg: 3310
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av E Kafeman »

Eftersom cmos-logik redan används så borde det fungera med CD4046 som PLL. Det går ställa vilket utväxlingsförhållande som helst mellan in och utfrekvens men man måste lägga lite tankemöda på dess filter som styr infasning och stabilitet.
Beroende på vad som ska uppnås kan man något enklare hänga en diskret delare efter på t.ex. 64. Det ger då 6400Hz på utsignalen på 4046 vid 100Hz insignal som sedan kan delas med med 88 med passande cmos binär-räknare för att ge stabil 72.7 Hz vid 100Hz insignal.
LM565 och 74ls325 eller bara två exor-grindar är andra alternativ.
Detta är en snarlik krets men det fattas binärdelaren för nedskalning till 73Hz vilket är relativt enkelt: https://www.learningelectronics.net/cir ... lf_15.html
Det går givetvis välja andra delningstal och det går göra kontinuerligt diskret justerbart genom binärväljare på räknarna.
Senast redigerad av E Kafeman 26 maj 2021, 19:19:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av mankan »

Jocke73 skrev: 26 maj 2021, 12:53:11 ”konvejerbälte”(heter det så?)
Transportband skulle jag kalla det.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit en lämplig μC med en Capture-funktion.

Vid att mäta tiden mellan pulserna får man ett värde på RPM. Detta kan sedan styras med vald förhållande til att ge pulser ut medelst en timer med OK upplösning.
alexanderson
Inlägg: 897
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av alexanderson »

alexanderson skrev: 26 maj 2021, 13:44:29 Varför inte använda någon frekvens till spänningsomvandlare (ex. LM 331, CD 4046 eller LM 2917) i kombination med en analog voltmeter !
Jag förmodar att du vill ha någon varningssignal om slirkopplingen träder i funktion !
Två stycken frekvens till spänningsomvandlare och en komparator !
Du skulle även kunna ha ett analogt instrument som visar procentuell slirning.
Jocke73
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2021, 21:16:45

Re: Ändra/justera pulssignal

Inlägg av Jocke73 »

alexanderson skrev: 27 maj 2021, 15:11:20
alexanderson skrev: 26 maj 2021, 13:44:29 Varför inte använda någon frekvens till spänningsomvandlare (ex. LM 331, CD 4046 eller LM 2917) i kombination med en analog voltmeter !
Jag förmodar att du vill ha någon varningssignal om slirkopplingen träder i funktion !
Två stycken frekvens till spänningsomvandlare och en komparator !
Du skulle även kunna ha ett analogt instrument som visar procentuell slirning.
Ja, stämmer! Det är detta jag vill åstadkomma.
Skall införskaffa lite grejer och testa, jag återkommer hur detta föll ut.
Skriv svar