Lite okulär hjälp
Lite okulär hjälp
Halloj
Är det någon som med ett tränat öga kan se nåt suspekt på dessa kort?
Håller på och felsöker en aktiv 18” bas som slumpmässigt tappar ljud under spelning. Tänkte att första steget skulle vara lödningar och kontakter eftersom dom får utstå ganska mycket vibrationer och att symptomen kommer just slumpmässigt.
Nån som har någon ide vad det kan vara annars.
Allting funkar ibland men helt plötsligt så tappar dom ljudet. Steget går fortfarande, kommer bara inget ljud.
Är det någon som med ett tränat öga kan se nåt suspekt på dessa kort?
Håller på och felsöker en aktiv 18” bas som slumpmässigt tappar ljud under spelning. Tänkte att första steget skulle vara lödningar och kontakter eftersom dom får utstå ganska mycket vibrationer och att symptomen kommer just slumpmässigt.
Nån som har någon ide vad det kan vara annars.
Allting funkar ibland men helt plötsligt så tappar dom ljudet. Steget går fortfarande, kommer bara inget ljud.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Lite okulär hjälp
De stora lödningarna vi ser på första bilden är de vi kan misstänka.
Det framgår inte vad som finns fastlött i dessa, men ev relän, säkringar eller kontakter för utgångar.
De stora lödningarna kan ha varit varma och då blir de helt enkelt dåliga, och det brukar synas med lupp.
Löd om den grundligt och kör igen.
Lödningen som jihe nämner har ingen kopparyta och är inte tänkt att lödas.
Roysan
Det framgår inte vad som finns fastlött i dessa, men ev relän, säkringar eller kontakter för utgångar.
De stora lödningarna kan ha varit varma och då blir de helt enkelt dåliga, och det brukar synas med lupp.
Löd om den grundligt och kör igen.
Lödningen som jihe nämner har ingen kopparyta och är inte tänkt att lödas.
Roysan
Hej
Tack för svar.
Det första kortet är amp, det andra är ingångar och diverse pottar för cuttoff och gain och en knapp för fas.
Det jag kollade först var just ingångarna, finns både balanserade och rca.
Dom stora lödningarna på första kortet till vänster är kräm in från trafon. Dom andra stora är två kondingar.
Kan det vara så att lödningarna blir dåliga när dom blir varma. För det kan vara så att dom funkar just ett tag i början och sen börjar strula.....
Har inte kunnat mäta upp någon dålig kontakt på nått av korten.
Det bör väl också nämnas att det är riktigt billiga basar.....
Tack för svar.
Det första kortet är amp, det andra är ingångar och diverse pottar för cuttoff och gain och en knapp för fas.
Det jag kollade först var just ingångarna, finns både balanserade och rca.
Dom stora lödningarna på första kortet till vänster är kräm in från trafon. Dom andra stora är två kondingar.
Kan det vara så att lödningarna blir dåliga när dom blir varma. För det kan vara så att dom funkar just ett tag i början och sen börjar strula.....
Har inte kunnat mäta upp någon dålig kontakt på nått av korten.
Det bör väl också nämnas att det är riktigt billiga basar.....
Det lilla kortet (första bilden) är uppenbarligen krokigt.
Mycket märklig konstruktion med pinnar som ej är lödda och böjda kort i vinkel ?
Mycket märklig konstruktion med pinnar som ej är lödda och böjda kort i vinkel ?
Svår att se, men är det någon som varit där med avbitaren och knipsat komponenttrådar efter lödningen ?
På sista bilden är dom flesta lödpunkterna väldigt dåliga och måste lödas om.
Dom andra kretskort kan inte ha så många blindstift, dom är lödda på insidans laminat
Dom andra kretskort kan inte ha så många blindstift, dom är lödda på insidans laminat
Dom här två ser halvbra ut
Här ser det ut som att folien slitits loss från kortet. Är det någon tung komponent som ”hänger” i den lödningen? Kanske borde den i så fall limmas på andra sidan kortet för att avlasta lödfogen.
Som sagt många lödningar på det kortet borde rättas till.
Som sagt många lödningar på det kortet borde rättas till.
Ok, som jag misstänkte så är det riktig skitkvalitet på både material och hantverk i basen.
Har provkört den lite utanför lådan. Den låter och allting lyser och verkar funka. Jag bytte phase switchen för den sprakade lite när man tryckte på den. Däremot sprakar det fortfarande när man trycker på den, trots ny kontakt....
Testade att mäta upp utsignalen med sinusvåg på 100hz på halv volym. Låter inte högt.
Nästa steg blir att kolla effekten. Specen säger 600w rms, tror inte att den ger ens i närheten av det...
Får se om jag orkar löda om allting......
Har provkört den lite utanför lådan. Den låter och allting lyser och verkar funka. Jag bytte phase switchen för den sprakade lite när man tryckte på den. Däremot sprakar det fortfarande när man trycker på den, trots ny kontakt....
Testade att mäta upp utsignalen med sinusvåg på 100hz på halv volym. Låter inte högt.
Nästa steg blir att kolla effekten. Specen säger 600w rms, tror inte att den ger ens i närheten av det...
Får se om jag orkar löda om allting......