Efter att ha kört en Ryzen-baserad hemmaserver med misslyckade ambitioner om att kombinera den med HTPC, så är jag åter igen på hugget efter något som drar lite mindre ström.
Dessutom gillar jag små datorer, så jag gjorde först ett försök med ett minimalt mini-ITX-chassi från Chieftech. När jag insåg att 15mm-tjocka 2.5"-diskar inte skulle gå in blev det ny plan igen... Den här!
Tanken är att bygga ett bärarkort för en rPi CM4 (RaspberryPi Compute Module 4,) som matas med 12 volt. Kortet ska ha en SATA-kontroller för 2 diskar, dubbla ethernet-jack, och slot för ett bättre wifi-kort. Jag är fortfarande osäker på om jag vill ha en toslink-utgång för att koppla till förstärkaren, eller om det enbart är en uppgift för HTPCn. Kontakten är i alla fall med i designen.
I den ideala 3d-renderingsvärlden ser kortet ut så här: En månad senare dök tre av fem beställda PCBs upp, antar att QA hade ett och annat att säga om min design... Kortet kändes först jobbigt stort. Tills dess att jag provmonterade ett par 2.5"-enheter, dvs..
Ska man hoppas att en 15mm-tjock snurredisk passar lika bra? 5TB-diskarna är så dyra, så har inte vågat köpa sådana än...
Nästa steg blev att löda ihop alla spänningsregulatorer. Efter en bränd regulator (pga. en lödbrygga mellan bootstrap och enable-signalen...) samt en annan dåligt lödd regulator var alla spänningsräler uppe.
1.026 (1.0) V, 1.460 (1.5) V, 3.271 (3.3) V, 5.28 (5.0) V
Så därefter var det bara att bångla på två stycken headers för CM4-modulen och testa? Här insåg jag snabbt att dom inte var så illa som jag trodde att montera. Dom var mycket, mycket värre.
Lödtenn fäster gärna på sidan, finns inga linjeringspiggar och värst av allt så smälter plasten vid lödtemperatur, så det går inte att använda pincetter i någon större omfattning under varmluft... Med 0.4mm pitch är det inte så förlåtande heller... Att bara köpa en extra var nog lite väl optimistiskt!
Den första blev rätt sned, men då var plasten så skadad att jag inte vågade fixa det. Den andra blev lite bättre. Den 0te åkte i återvinningen, för den blev bananformad när jag upptäckte att plasten smälter i varmluft

Med lite vilja gick CM4-modulen på, så nu är jag vid punkten att jag gjort ett första test och...
Det är bara rev A, så man ska kanske inte vara allt för optimistisk, men... Fortsättning följer...