Hur mäter man ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Hur mäter man ström?

Inlägg av gvs »

Jag har byggt en batteriladdare runt en L 200 från national semiconductors. problemet är att den får inte lämna högre strömmar än 350 mA. späningen ska vara 8.3volt. späningen stämmer, men hur vet jag att strömmen stämmer? har en vanlig multimeter att mäta med men vet ej hur jag ska göra...
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Strömmätning med multimeter:

1: Ställ in lämpligt intervall
2: Koppla multimetern i serie med kretsen i vilken du skall mäta strömflödet.

//Erik
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har försökt, multimetern visar inget :( ska prova rota fram ett litet motstånd och se om jag kan få nåt vettigt svar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

hur mycket klarar din multimeter av / har du kollat säkringen.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Troligvis får du flytta den röda kabeln till utaget märkt 10A på din multimeter, ställ ratten på lämpligt område.

Skulle inte detta fungera, öppna locket på din multimeter och kolla säkringen så att den är hel. Är den sönder kan det bero på att du mätt för stor ström eller så har du anslutit multimetern paralelt över mät objektet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, skulle tro att säkringen gått... kommer ihåg när jag mätte hur mycket ström datorn drog, och sen skulle jag mäta exakt hur många volt det var i uttaget. Glömde flytta tillbaks ena mätkabeln från multimeterns 10A-kontakt, och BANG! Hehe...

Som sagt. Man kan inte mäta ström genom att mäta på ett spänningsagg precis som man mäter spänning. Ett sorts motstånd MÅSTE sitta i serie, antingen det är ett vanligt motstånd, eller någon apparat.

Det hade iofs gått att göra så om du kopplat ihop L200-kretsen så den är strömbegränsad till 350mA. Det finns formler och exempel i databladet för L200 på elfa.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

får det inte att funka, jag har koppat en lysdiod paralellt över utgången för att få en status led. kan de påverka?

Säkringarna var hela. och jag har kopplat som det står på elfas skiss ( tror jag iaf :) )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag antar du har ett motstånd i serie med lysdioden...
Nej, en lysdiod där har ingen betydelse.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

japp ett motstånd är det

har fått till det lite nu. om jag mäter över motståndet lysdioden är kopplat med så får jag 18mA. om jag seriekopplar multimetern med en vanlig cykellampa, resistans 3,5 ohm så visar multimetern fortfarande 0.0 är det så att den slår ifrån om jag kopplar för mycket? 3,5 ohm borde ju ge 8,3/3.5=2,3A och alltså över eller? tycker att den ändå ska leverera 350mA

EDIt: såg just att det är från ST microelectronics och inget annat.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

lyser lampan då?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

nope den är död, alltså inte död, men det går inte nog med ström genom den. men jag tycker att den lilla strömmen borde gå att mäta upp eller?
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

jag tycker det låter som du har kopplat något fel på din L200...

finns det kanske någon strömbegränsning som är för lågt inställd..?
är lampan hel...?

bara för att klaragöra... du ska koppla multimetern i serie med
grejen du vill mäta strömmen genom... så att strömmen går genom
multimetern.. på 10A uttaget.. typ såhär:

Bild

....antar att man sätter strömbegränsningen med R3 (mellan output och limit) vad har du för värde på det motståndet...?

mäter du strömmen över motståndet (parallellt med) som du skrev
tidigare brinner antagligen lysdioden upp eftersom multimetern
har en mycket låg inre resistans på 10A området..
Senast redigerad av anlamotte 13 januari 2004, 19:13:15, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

gvs skrev:japp ett motstånd är det

har fått till det lite nu. om jag mäter över motståndet lysdioden är kopplat med så får jag 18mA..
Vad menar du mer att mäta över? Som jag tolkar det är det så man mäter spänning.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

alltså mäta över hm... jag menar att jag mäter med motståndet i serie med mulitmetern, precis som på bilden ovan. Ska kolla på det mer i morrn. har nog inte kopplat fel då det igentligen är ett gammalt varierbart mascot-agg som jag bara har låst späningen på genom att byta potten mot fasta motstånd, det gick ju bra. sen kom problemet med att begränsa strömmen, här går det inte lika bra, ska till Elektroniklabbet i morrn. ( Admittansen, förening vid LIU) där finns det mer motstånd och annat att testa med.

Edit: värdet på motstånde mellan out och limit är 1,2 ohm, de borde ge 375mA sen går 20 av dom till lysdioden. märkligt det här men antagligen min multimeter som är knäpp. den är från biltema
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

för att kunna mäta om strömbegränsningen funkar måste du koppla in nånting som drar mer än det.
Skriv svar