Hej,
Håller på att bygga fjärrstyrning till winschen på min gamla skogsmaskin. Det är en solenoid, som trycker direkt på hydraulspaken.
Har köpt fjärrkontroll och mottagare, och har ganska klart för mej hur jag ska koppla. men vill ha lite hjälp för att få istallationen så bra som möjligt med de små medel jag har.
Reläerna i mottagaren ska styra ett par externa relä. Ett relä när solenoiden ska dra ut och ett när den ska dra in.
Bild på solenoiden.
Här har jag skruvat fast lite div komponenter på en bit aluminium. Från vänster, mottagare, relähållare för två relä, säkringsbox.
Eftersom reläerna, mottagaren och kabeln till solenoiden ska jordas, så kan jag väl dra en jordkabel till aluminiumplåten, direkt från batteriet? Så jordar jag med ringkabelskor och taggbricka i samma skruvar som jag skruvar fast plattan med?
Jag tänkte ha en säkring till mottagaren och en till reläerna. Då det kommer en kabel från batteriet, kan jag då göra en Y-koppling som på bilden nedan? Löda och dra en krympslang över? Eller hur görs det fackmannamässigt?
Jag styr reläerna på plussidan väl?
Hur fungerar dessa kabelanslutningar? Trycka på knappen och trycka i kabeln? Tänkte att jag frågar innan jag provar. Efetsom det står AC-DC räknar jag med att det inte spelar någon roll var jag kopplar plus och minus?
Mvh Anders
Hjälp med ett elektronikprojekt.
Hjälp med ett elektronikprojekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med ett elektronikprojekt.
Lödning kan orsaka att sladden med tiden går av bredvid lösstället på grund av vibrationer. Det kommer att funka, men det är nog bättre att krimpa in två ledare i en kabelsko och gå vidare med en till nästa kabelsko. Dubbla säkringar till mottagare och relä låter överdrivet.
Reläerna kan styras på plus eller minussidan. Det kvittar.
Jorden kan definitivt gå via en skruv i plåten.
Reläerna kan styras på plus eller minussidan. Det kvittar.
Jorden kan definitivt gå via en skruv i plåten.
Om du ska styra via radio, fundera på vad som händer om ingen radiosignal finns eller om mottagaren hänger sig med signal ut.
Två kommentarer om säkerhet.
Kontrollera vad som händer ifall båda reläerna drar samtidigt.
Ett relä kan bränna fast eller kontrollenheten kan få spader och dra båda samtidigt.
Jag vet inte hur din solenoid är kopplad, om den t.ex. har separata anslutningar för in/ut eller om man kastar om polerna.
Kanske tar den inte skada av att dra åt båda hållen samtidigt eller så blir det kortslutning med risk för brand någonstans.
Har man växlande reläer kan man eventuellt seriekoppla dom så att om relä 1 är draget finns det ingen ström till relä 2.
Jag ser på kretskortet att de inbyggda reläerna verkar vara växlande enligt märkning, kanske kan det utnyttjas.
Ordna också någon form av nödstopp, t.ex. en rejäl huvudbrytare till solenoiden, kanske med ett snöre som är lätt att dra i.
Det är inte roligt att släpas i armen som sitter fast mellan vajer och stock medans kollegan trycker och trycker för att stoppa vinschen.
Någon form av tvingande manuell körning är bra att ha.
Kontrollera vad som händer ifall båda reläerna drar samtidigt.
Ett relä kan bränna fast eller kontrollenheten kan få spader och dra båda samtidigt.
Jag vet inte hur din solenoid är kopplad, om den t.ex. har separata anslutningar för in/ut eller om man kastar om polerna.
Kanske tar den inte skada av att dra åt båda hållen samtidigt eller så blir det kortslutning med risk för brand någonstans.
Har man växlande reläer kan man eventuellt seriekoppla dom så att om relä 1 är draget finns det ingen ström till relä 2.
Jag ser på kretskortet att de inbyggda reläerna verkar vara växlande enligt märkning, kanske kan det utnyttjas.
Ordna också någon form av nödstopp, t.ex. en rejäl huvudbrytare till solenoiden, kanske med ett snöre som är lätt att dra i.
Det är inte roligt att släpas i armen som sitter fast mellan vajer och stock medans kollegan trycker och trycker för att stoppa vinschen.
Någon form av tvingande manuell körning är bra att ha.
Koppla reläerna mot plus. Kopplar du mot minus finns risken att ett jordfel drar reläet.
Ett jordfel på plussidan bränner säkringen.
Ett jordfel på plussidan bränner säkringen.