Jag blev osäker på hur man faktiskt kontrollmäter en motor från säkerhetsbrytaren . Om motorn är på ett svåråtkomligt ställe och man vill göra en snabb kontroll och du har en multimeter, hur går man då tillväga? I skolan fick man alltid mäta på en urkopplad motor men verkligheten ser ju sällan ut så.
Kan tänka mig att de inte blir lika exakt som om man meggar direkt på plinten.
Och vad är rimliga värden T ex om jag mäter från fas till jord på arbetsbrytaren? Borde de inte bli 0 ohm mellan faserna och jord?
Resistans från fas>jord: oändligt hög
Megger från fas>jord: hög resistans
Resistans från fas-fas (tre mätningar): alla ska bli lika
Starta motorn
Spänning mellan faserna efter motorskydd och alla brytare (tre mätningar): alla ska bli lika
Mät med strömtången på varje fas: alla lika
Intressant, på vilken typ av trefasmotor skulle resistansen skilja mellan lindningarna?
På en vanlig induktionsmotor, med tre lindningar av samma tråd, från samma rulle, av samma längd så brukar resistansen bli väldigt lika, inom någon procent.
För en snabb koll av motorn om den e bränd eller evt en lindning borta så går det bra.
jord på en av faserna så e den ofta brunnen. Får man värde på motståndet nära varandra kan man först kolla på andra sidan brytaren så att man har alla faserna där.
Där eftre får man kolla in i boxen på motorn.
Har vid några tillfälle när jag öppnat boxen fått en klassisk blå rökstrimma som direkt talat om att den blå röken har tatt slut i motorn.
mrfrenzy skrev: ↑14 januari 2021, 23:54:03
Intressant, på vilken typ av trefasmotor skulle resistansen skilja mellan lindningarna?
På en vanlig induktionsmotor, med tre lindningar av samma tråd, från samma rulle, av samma längd så brukar resistansen bli väldigt lika, inom någon procent.
Med några enstaka ohm i lindningsresistans är det svårt att få vettiga siffror.
Ja du kan mäta om det är direkt kortslutning mot jord eller avbrott.
Dock kan det vara så att du har kortslutning, men din DMM visar det inte då mätspänningen är för låg.
mrfrenzy skrev: ↑14 januari 2021, 23:54:03
Intressant, på vilken typ av trefasmotor skulle resistansen skilja mellan lindningarna?
v samma längd så brukar resistansen bli väldigt lika, inom någon procent.
På en Y-kopplad motor med broms som är kopplad mellan en fas och mittpunkt?
Filip89 skrev: ↑14 januari 2021, 21:08:51
Jag blev osäker på hur man faktiskt kontrollmäter en motor från säkerhetsbrytaren . Om motorn är på ett svåråtkomligt ställe och man vill göra en snabb kontroll och du har en multimeter, hur går man då tillväga? I skolan fick man alltid mäta på en urkopplad motor men verkligheten ser ju sällan ut så.
Kan tänka mig att de inte blir lika exakt som om man meggar direkt på plinten.
Och vad är rimliga värden T ex om jag mäter från fas till jord på arbetsbrytaren? Borde de inte bli 0 ohm mellan faserna och jord?
0 ohm är kortslutning mellan fas och jord. Går inte säkringen då är det riktigt krippy.
Mätningen efter säkerhetsbrytaren börjar alltid med att faktiskt kontrollera att det är spänningslöst. Redan där finns det många som missar och inte mäter som man ska. Endera av okunskap eller slarv.