Atomklocka via radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Atomklocka via radio

Inlägg av _R_ »

Hej alla,

Jag undrar om det skulle gå att ställa klockan i ett Arduino-bygge med hjälp av radio, som sådana där specialklockor som var moderna för länge sedan. Man behövde aldrig ställa tiden, bara det fanns mottagning. När jag googlade runt hittade jag en tysk sändare "DCF77", kan det vara den närmaste för oss i södra Sverige tro ? Mottagare hittade jag här :
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... _PrefLoc=5

Någon som har erfarenhet av detta ? Räcker de små antennerna som man ser på Ebay ?
(Internetbaserade lösningar känner jag till, detta är för ouppkopplad utrustning).

/R
hummel
Inlägg: 2282
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av hummel »

Använd en timeserver på nätet som du kopplar upp till din Arduino, troligen enklare och stabilare.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2345
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av nifelheim »

Fått det att funka med extern antenn , väggklockan med inbyggd mottagare funkar inte på bottenvånignen

Jag skulle gå på en GPS lösning , mycket enklare att få stabilt. :)

Jag tänkte testa en egen sändare på 77kHz till väggklockan :D

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av YD1150 »

Här en väl en som har gjort de du är ute efter.

http://arduino-projects4u.com/dcf77/

Switchade nätaggregat m.m. stör ofta ut mottagningen. Så väggvårta med 50Hz trafo är ibland bättre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av Marta »

Uddevalla är en märkbar bit norrut, men är omgivningen drägligt tyst så kommer DCF77 sannolikt att fungera under dygnets mörka timmar.

Vid dålig funktion p.g.a. svag signal så prova att gör en annan antenn med större ferritstav. Den måste avstämmas noga. Är det hög störnivå så måste det störande stängas av en stund medan tidsignalen tas emot.

DCF77 har kartor på sin website över förväntad signalstyrka dag/natt vid olika avstånd.
Mindmapper
Inlägg: 6484
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av Mindmapper »

Har använt skapligt många DCF77 klockor uppe i Jämtland.
I rum i söderläge fungerade det. Men antalet solfläckar släkte ner funktionen vissa år.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av _R_ »

Tack för info allihopa.

Kul att lära sig nya saker, fascinerande med den där 50 kW sändaren i Tyskland. Men det är tidsödande att vara vetgirig - man börjar läsa om en sak och hittar strax sidospår som är minst lika intressanta osv osv... Till sist undrar man "vad höll jag på med" (känns det igen) ? Men man vill ju inte missa något som man kan ha nytta av i framtiden.
En "detalj" som jag får ta med i ett ev framtida DCF77-projekt blir nog att byta från plåt- till träfasad på kåken :? får inte glömma det.

GPS, ja den tanken slog mig just när jag släckte nattlampan igår kväll.

Mitt pågående (ja, ett av dem) projekt skall vara så minimalistiskt (litet, enkelt och billigt) som möjligt, så med det jag nu fått reda på kan jag fundera vidare. Kan nämna att jag hittat mycket inspiration till små och kul projekt här: http://www.technoblogy.com/

/R
nifelheim
Den första
Inlägg: 2345
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av nifelheim »

GPS kan vara lite billigare än dom DCF modulerna du länkade till :-)

https://www.ebay.com/itm/GY-NEO6MV2-GPS ... 3542767746?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av xrayspex »

Min erfarenhet av s.k. "radio-styrda" klockor säger mig att de är väldigt störkänslliga. Av denna anledning byggde jag en GPS-klocka istället,
fungerar...."klockrent".
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av breflabb »

Har en radio klocka också ( 5 år nu ) och det fungerar "klockrent också".
Palle500
Inlägg: 4514
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Atomklocka via radio

Inlägg av Palle500 »

Om man bygger sin egna DCF77 sändare för husbehovet. Ja då kan man köpa valfria standard radiokontrollerade klockor som alltid går rätt.
Detta tycker jag är smartare än att bygga en klocka som går rätt :-)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av prototypen »

Här i Umeå (landsbygd) så finns det mottagning för DCF 77 men sommartid så störs den ut av robotgräsklipparens slinga.
Provade även för några år sedan att bygga en men då störde en 5x7 display ut signalen så då la vi ner projektet.

Protte
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av _R_ »

@nifelheim Otroligt billigt. Bra tips, tack.
Ja GPS är nog mera problemfritt än DCF, möjligen undantaget de som bor närmare sändaren.

/R
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av prototypen »

GPS kräver väl i stort sett fri sikt uppåt, långlångvåg går genom väggar.

Protte
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Atomklocka via radio

Inlägg av Glenn »

DCF77 funkar rätt kasst tycker jag,

Jag har en klocka hemma, den fungerar sporadiskt, i lägenheten fungerade den enabrt i fönstret ingen annanstans, nu får jag den knappt att funka alls, den får tid lite sporadiskt.

På jobbet har vi en DCF77 till KNX gateway med en antenn inriktad åt rätt håll, funkar oftast men plötsligt går husklockorna fel och den lyser att den inte lyckats ta emot signal och gått över till internklocka.. :/ ..då får man reseta så brukar den lyckas synca in igen
Skriv svar