Beslutet blev en CR-6 som jag utifrån perspektiv till kunna modda, rikta upp. Dvs trimma kräket till en förbannelse. Konstruktionen verkade komma ge vissa möjligheter. Dessutom så fick vi en slant ifrån jobbet pga inställt julbord (corona) och så hittade jag den på aliexpress från Tjeckien för 3050kr.
Det finns nya styrkort från Bigstretech för typ 240kr för att byta ut original som gjort sig kända för att sluta i rökmoln, började titta på closed loop steppers av modell Servoe 42B eller gå upp till Nema23 och servo57. Planerna har smitts för att trimma aset på att sätt.
Tog ca 10-15minuter o montera och starta första testutskriften. Mitt totalt första försök med en 3D skrivare.
Vilket jävla skit, verkar totalt bortkastade pengar o trimma skiten.....
Första försöket var standard inställning i crealitys slicer på Curator.
Inga större tecken på ghosting eller ringing. Måttmässigt så skulle kuggen vara ytterdia 42, håldia 10.2 och tjocklek 10.2.
Den prickade toleranserna med medelvärde på ca 0.03 men en aning större fel på rundhet.
Började granska bygget efteråt. Tack o lov så upptäckte jag att ”stolparna” i gantryt lutade utåt 0.4mm och att något stolpskott ställt in de dubbla Z skruvarna så den hade kraftigt vinkelfel med 1.5mm på 220mm.
Tyvärr så var det bara 5 minuters jobb att åtgärda. Ska skriva ut ett fäste för att ställa in räta vinkeln i XY. Sedan blir det 2st diagonalstag med justering av YZ och 2st små för att kunna justera XZ.
Fan också!!! Jag hade sett fram emot att trimma o justera aset minst 3månader och slänga ut minst inköpspriset till på den.
Den skriver ju skitfint o tyst förutom en fläkt som väsnas. Max 2-3 timmars jobb o rikta upp skiten....