Hittade detta eminenta forum idag och registrerade mig glatt direkt!
Det är så att jag håler på med en irsändare (38khz) som ska sitta på min robot(ooPic). Den har två irled (en för höger sida och en för vänster) och de ska blinka när jag skickar en 1a på respektive utgång (5v). De ska inte blinka samtidigt utan mitt program växlar mellan de olika led (plural?).
Saken är den att jag gjort som det övre schemat och fått det att fungera men inte som det egna schemat jag gjort (det undre)... Jag må vara nybörjare men jag tycker iaf att det är snuskigt roligt med sånt här!
Behöver lite hjälp tack! Får endast en liten snabb blinkning från ledsen när jag ger signal till dem.
Har du tänkt på spänningsfallet över R3? Det blir nog så stort att signaltransistorerna slutar leda nästan med detsamma. Mitt råd är att placera resistansen R3 på kollektorsidan istället. Är jag ute och cyklar kanske?
Glömde att skriva att jag hade r3 på kollektorsidan. Alltså på nybörjerska det röda strecket efter c2 (som jag inte hade för tillfället)
mer info: Irdioderna är 75-225-43 på elfa och jag har bc547b som transistorer. r3 är på 100ohm (hade inte 47 framför ögonen och orkade inte leta upp :/)
På det övre eller det undre schemat? Antar att du menar det undre. Ska kolla upp det. Var ska jag mäta på transistorerna? Mellan collectorn och emittern?
Det undre menar jag.
Mät strömmen genom IR-dioden och spänningen mellan kollektor och emitter och strömmen in i kollektorn/basen på transistorerna.
Det kan kanske ge några ledtrådar om vad som felar.
Jag skulle helt enkelt göra en dubbel uppsättning av LED1, R3, Q1 & R4. Det är inga problem att driva två sådana steg från 555'an. Detta förutsätter dock att båda LED skall lysa samtidigt. Om du vill få en alternerande funktion måste signalen till ena uppsättningen inverteras (en transistor till).
Det skulle jag kunna göra. Jag måste dock veta om båda LED skall lysa samtidigt eller alternerande. Designen blir lite olika beroende på vilken variant man väljer.
Jag vill kunna bestämma vilken som lyser mha en signal. Helst så man kan bestämma om vänster, höger eller båda ska blinka. Man måste kunna bestämma vilken som lyser. Annars vet jag inte hur jag ska skriva programmet. Tack iaf
Hoppas att du har fått det att funka.
En liten ide bara. För att spara ett ben på din uDator så skull du juh i det sista schemat kunna sätta en inverterare mellan signal 1 och signal 2. På så sätt bestämmer du vilken som skall vara aktiv med en 1:a resp 0:a på utbenet....
Det borde väl inte vara några problem.. transistorn används ju bara
för att förstärka strömmen tillräckligt för att driva Ir dioden...
Transistorn börjar väl leda såfort basen kommer över 0,6V, ev.
kan man behöva byta ut 1K motståndet mot ett med lägre resistans
beroende på vilken transistor man använder.. En vanlig BC547B har
en strömförstärkning på ca 200ggr och C varianten det dubbla om jag minns rätt...
Om ir-dioden drar 'lite' ström (<20mA) kan man koppla dessa direkt mellan
sin uDator och 555'an.. 555'an kan leverera ganska så mkt ström...
Rymdninja skrev:Hoppas att du har fått det att funka.
En liten ide bara. För att spara ett ben på din uDator så skull du juh i det sista schemat kunna sätta en inverterare mellan signal 1 och signal 2. På så sätt bestämmer du vilken som skall vara aktiv med en 1:a resp 0:a på utbenet....
tror jag borde funka...ganska ny själv
jo, det skulle antagligen fungera fint, ända problemet är att någon av IR-dioderna alltid kommer aktiv eftersom någon av 'signal1' och'signal2' alltid kommer ha en 1:a..
man kan använda resetpinnen på 555'an för att stänga av det hela men då har man inte sparat någon I/O port längre..