220V VFD inkoppling
220V VFD inkoppling
Hej!
Ska koppla in en 220V frekvensomriktare på en motor som tidigare varit kopplad för 380V.
Motorn saknar kopplinsplint utan är bara ett gäng kablar som går ut från motorn.
Från motorn kommer 8 ledningar, gissar att 2x3 är för lindningarna. Resterande två har jag fått förklarat kan vara någon tempgivare eller liknande?
Motorplåten säger inte så mycket mer än att den är stämplad för både 220V och 380V (3,6 resp 2 A).
Hur vet jag om den för det första är Y-kopplad, och om den ska Delta-kopplas för 220V drift?
Ska koppla in en 220V frekvensomriktare på en motor som tidigare varit kopplad för 380V.
Motorn saknar kopplinsplint utan är bara ett gäng kablar som går ut från motorn.
Från motorn kommer 8 ledningar, gissar att 2x3 är för lindningarna. Resterande två har jag fått förklarat kan vara någon tempgivare eller liknande?
Motorplåten säger inte så mycket mer än att den är stämplad för både 220V och 380V (3,6 resp 2 A).
Hur vet jag om den för det första är Y-kopplad, och om den ska Delta-kopplas för 220V drift?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11759
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: 220V VFD inkoppling
Jag skulle tippa på att sex av trådarna som kommer ur den är till lindningarna som du är inne på.
Ser att tre stycken är hopkopplade nu (rosa, gul, blå), dessa är antagligen en till varje lindning och formar mitten i den nuvarande Y-kopplingen för 380V.
Ser att tre stycken är hopkopplade nu (rosa, gul, blå), dessa är antagligen en till varje lindning och formar mitten i den nuvarande Y-kopplingen för 380V.
Re: 220V VFD inkoppling
>Ser att tre stycken är hopkopplade nu (rosa, gul, blå), dessa är antagligen en till varje lindning och formar mitten i den nuvarande Y-kopplingen för 380V.
Y-kopplingen är för lägst spänningen OM Y-kopplingen för 380V (400V) är D-kopplingen för 690V......
Något stämmer inte här.....
En motor märkt 220V och 380V (3,6 resp 2 A) är Y-kopplad vid 220V och D-kopplad för 380V.
Om en ände av varje lindning är ihop kopplad till en punkt är det Y-kopplingen för 220V.
Om motorn är försedd med broms syns det på motorns frisida .
Annas är de övriga kablarna temperatur övervakning endera brytande vid övertemperatur eller en givare som mäter temperaturen.
Y-kopplingen är för lägst spänningen OM Y-kopplingen för 380V (400V) är D-kopplingen för 690V......
Något stämmer inte här.....
En motor märkt 220V och 380V (3,6 resp 2 A) är Y-kopplad vid 220V och D-kopplad för 380V.
Om en ände av varje lindning är ihop kopplad till en punkt är det Y-kopplingen för 220V.
Om motorn är försedd med broms syns det på motorns frisida .
Annas är de övriga kablarna temperatur övervakning endera brytande vid övertemperatur eller en givare som mäter temperaturen.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5939
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: 220V VFD inkoppling
GFEF>är Y-kopplad vid 220V och D-kopplad för 380V.
Nu blandade du ihop Y och D, väl?
Nu blandade du ihop Y och D, väl?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11759
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: 220V VFD inkoppling
GFEF: Det stämmer väl inte?
Y-koppling ger ju en spänningsdelning mellan faserna. Så 400V matning ger 230V per lindning.
Medan D-koppling kopplar man ju lindningarna direkt mellan faserna. Så har man 230V trefas (230V huvudspänning) kan man D-koppla och få samma 230V i varje lindning som man fick vid 400V Y-koppling.
Y-koppling ger ju en spänningsdelning mellan faserna. Så 400V matning ger 230V per lindning.
Medan D-koppling kopplar man ju lindningarna direkt mellan faserna. Så har man 230V trefas (230V huvudspänning) kan man D-koppla och få samma 230V i varje lindning som man fick vid 400V Y-koppling.
Re: 220V VFD inkoppling
Hej!
Vad är det för maskin?
Ska du ha kvar manövereringen på motorn?
Det ser ut att vara ett tillslag med nollspänningsutlösning.
Det gör att om spänningen försvinner så kan maskinen
inte starta av sig själv när spänningen kommer tillbaka.
Du måste trycka på startknappen igen.
Troligen används överhettningsskyddet i den kretsen,
dom två bruna kablarna. Blir motorn för varm så slår den av.
För att kunna koppla om motorn till 220 volt måste du klippa upp
dom tre som är ihopkopplade och mäta vilka färger i lindningen som
hör ihop. Som det är nu är den kopplad för 400V Y-koppling.
/ B-O
Vad är det för maskin?
Ska du ha kvar manövereringen på motorn?
Det ser ut att vara ett tillslag med nollspänningsutlösning.
Det gör att om spänningen försvinner så kan maskinen
inte starta av sig själv när spänningen kommer tillbaka.
Du måste trycka på startknappen igen.
Troligen används överhettningsskyddet i den kretsen,
dom två bruna kablarna. Blir motorn för varm så slår den av.
För att kunna koppla om motorn till 220 volt måste du klippa upp
dom tre som är ihopkopplade och mäta vilka färger i lindningen som
hör ihop. Som det är nu är den kopplad för 400V Y-koppling.
/ B-O
Re: 220V VFD inkoppling
Den som gissar vet minst !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.