Mindre lysdiodsproblem
Mindre lysdiodsproblem
Hej
Jag har en liten radiostyrd bil som är i desperat behov av framlampor. Självklart vita sådana. Och jag har kollat på vita lysdioder och dom verkar behöva en ström på 3,6V för att fungera och bilen har antingen 2,4V i sig eller 4,8V. (Inte säker på hur dom är kopplade än.)
Hur fungerar det då? Jag får väl parallellkoppla dom till batterikällan så att jag inte stör resten av kretsen. Ska jag paralellkoppla dioderna också eller ska jag seriekoppla dom? Antar att det är enkelt för er som kan sånt här lite mer än vad jag kan så jag hoppas att ni har tid att hjälpa mig lite.
Jag har en liten radiostyrd bil som är i desperat behov av framlampor. Självklart vita sådana. Och jag har kollat på vita lysdioder och dom verkar behöva en ström på 3,6V för att fungera och bilen har antingen 2,4V i sig eller 4,8V. (Inte säker på hur dom är kopplade än.)
Hur fungerar det då? Jag får väl parallellkoppla dom till batterikällan så att jag inte stör resten av kretsen. Ska jag paralellkoppla dioderna också eller ska jag seriekoppla dom? Antar att det är enkelt för er som kan sånt här lite mer än vad jag kan så jag hoppas att ni har tid att hjälpa mig lite.
- NSR_Martin
- Kontakt:
Om bilen har 2,4v blir det jobbigt...
Är det 4,8 är det inga problem! Fattar det som att du ska ha 2st?
isåfall måste du paralellkoppla do, annars behöver dom båda 3,6 + 3,6 = 7,2 volt, o så mkt hade du ju inte...
Du skrev inte hur många mA lysdioderna skulle ha, det måste du nästan veta
För att kunna hjälpa dig mer så antar jag att en lysdiod ska ha 20mA, MEN! OBS! Det måste du kolla hur mkt dom ska ha sen!
Okej, då ska en lysdiod ha 3,6v och 20mA, eftersom vi pralellkopplar två så blir det 40mA istället för 20...
Okej, nu vill vi ju ta bort 1,2v, eftersom lysdidoerna ska ha 3,6v, o du (förhoppningsvis) har 4,8v i din bil, dvs, 4,8 - 3,6 = 1,2
sen får vi räkna med Ohms lag, Då ska vi ta 1,2 / 0,04, det blir 0,04 eftersom 40mA är 0,04 A, man måste räkna i Ampere...
Okej, 1,2 / 0,04 = 30 Ohm...
Alltså: Du ska pralellkoppla lysdioderna, och ha ett motstånd på 30 Ohm med, såhär ska det kopplas
Hoppas du fattar, säg till om du inte göra det och vad du inte förstår, så får jag försöka förklara bättre! 
EDIT: Motstånddet behöver inte vara exakt 30 Ohm, men det får inte vara lägre, då är det kan livslängden på lysdioderna minska...
Är det 4,8 är det inga problem! Fattar det som att du ska ha 2st?
isåfall måste du paralellkoppla do, annars behöver dom båda 3,6 + 3,6 = 7,2 volt, o så mkt hade du ju inte...
Du skrev inte hur många mA lysdioderna skulle ha, det måste du nästan veta
För att kunna hjälpa dig mer så antar jag att en lysdiod ska ha 20mA, MEN! OBS! Det måste du kolla hur mkt dom ska ha sen!
Okej, då ska en lysdiod ha 3,6v och 20mA, eftersom vi pralellkopplar två så blir det 40mA istället för 20...
Okej, nu vill vi ju ta bort 1,2v, eftersom lysdidoerna ska ha 3,6v, o du (förhoppningsvis) har 4,8v i din bil, dvs, 4,8 - 3,6 = 1,2
sen får vi räkna med Ohms lag, Då ska vi ta 1,2 / 0,04, det blir 0,04 eftersom 40mA är 0,04 A, man måste räkna i Ampere...
Okej, 1,2 / 0,04 = 30 Ohm...
Alltså: Du ska pralellkoppla lysdioderna, och ha ett motstånd på 30 Ohm med, såhär ska det kopplas
Kod: Markera allt
|----|<----|
[minus]-------| |------[Motstånd]--------- [ + 4,8v ]
|----|<----|

EDIT: Motstånddet behöver inte vara exakt 30 Ohm, men det får inte vara lägre, då är det kan livslängden på lysdioderna minska...
- NSR_Martin
- Kontakt:
Det är lugnt! Va själv nybörjare här på forumet för någon månad sedan, hehe... Vet hur hopplöst det känns när man inte får hjälp...
vad är det för bil förresten?
Kolla med multimeter, det är väll det lättaste, annars får du väll försöka kolla hur batterierna är kopplade o räkna ut hur många V det blir sen...
vad är det för bil förresten?

Kolla med multimeter, det är väll det lättaste, annars får du väll försöka kolla hur batterierna är kopplade o räkna ut hur många V det blir sen...
Jag har vart nybörjare här ganska länge nu men jag börjar kunna sakerna bättre nu. Intresset växer iaf. Lutar lite åt elektro på chalmers till hösten men jag är lite avskräckt av all matte. Det är inte riktigt min starka sida. Men man vet aldrig. Söker gör jag nog iaf.
Bilen är en mini-z monster
Finns en dålig bild här:
http://www.sjohan.com/temp/monster.jpg
Finns förberett för 3mm dioder i lysena fram men orginal lysen kostar 300spänn
Sedan så kollade jag med multimetern. Det blev 3,9 antar att batterierna är lite dåliga så antagligen blir det 4,2
Dom dioderna jag hade va för stora så jag får ta vägen förbi elfa på måndag men jag tror att det blir superfint.
Bilen är en mini-z monster

Finns en dålig bild här:
http://www.sjohan.com/temp/monster.jpg
Finns förberett för 3mm dioder i lysena fram men orginal lysen kostar 300spänn
Sedan så kollade jag med multimetern. Det blev 3,9 antar att batterierna är lite dåliga så antagligen blir det 4,2
Dom dioderna jag hade va för stora så jag får ta vägen förbi elfa på måndag men jag tror att det blir superfint.
-
tänk bara på att det finns vita lysdioder som man måste ha ett "drivsteg". vet dock inte varför.
NSR_MArtin => """sen får vi räkna med Ohms lag, Då ska vi ta 1,2 / 0,04, det blir 0,04 eftersom 40mA är 0,04 A, man måste räkna i Ampere... """
Man behöver inte alls räkna 1,2/0,04 det går även att räckna 1200/40, DVS 1,2volt blir 1200milliVolt 0,04Ampere blir 40milliAmpere
DET ÄR DOCK INGET FEL HUR DU RÄKNAR.
NSR_MArtin => """sen får vi räkna med Ohms lag, Då ska vi ta 1,2 / 0,04, det blir 0,04 eftersom 40mA är 0,04 A, man måste räkna i Ampere... """
Man behöver inte alls räkna 1,2/0,04 det går även att räckna 1200/40, DVS 1,2volt blir 1200milliVolt 0,04Ampere blir 40milliAmpere
DET ÄR DOCK INGET FEL HUR DU RÄKNAR.
- NSR_Martin
- Kontakt:
Robert Nielsen: Jo visst, klar man kan göra så... men varför? En smaksak skulle jag säga, jag tycker det är smidigare o köra med Ampere... Än så länge har jag inte räknat i mV, därimot räknar man ju nästan aldrig i Ampere när man exprimenterar, utan då anänder man mA (jag vet, man byter bara prefix) Därför tycker jag det känns mer naturligt att räkna i Ampere och Volt utan prefix...
Johan: ELFA har inte så värst superstarka vita, jag köpte där för ett tag sedan, dom starkaste, dom är ju iofs rätt starka, men jag kanske är lite bortskämd med luxeons lysdiod,den är ju på 660 000 mcd, dom vita är på 2300 mcd... men dom lyser tillräckligt bra om du ska ha dom i bilen, men jag har för mig dom va väldigt dyra...
Jo, dom kostade 26 kr styck... men det är klart, ska man bara ha två st så går det ju ann... Men ska du bara ha dom så att man ser att det lyser lite därfram? Eller ska du ha dom som strålkastare i mörkeskörning?
Dom här kanske skulle vara bra om du ska ha dom så att man bara ser att det lyser, för dom har bättre strålningsvinkel än dom jag köpte... sök på: 75-001-76 inne på elfas sida så ser du dom...
Ska du inte ha baklyse med förresten? hehe...
Johan: ELFA har inte så värst superstarka vita, jag köpte där för ett tag sedan, dom starkaste, dom är ju iofs rätt starka, men jag kanske är lite bortskämd med luxeons lysdiod,den är ju på 660 000 mcd, dom vita är på 2300 mcd... men dom lyser tillräckligt bra om du ska ha dom i bilen, men jag har för mig dom va väldigt dyra...
Jo, dom kostade 26 kr styck... men det är klart, ska man bara ha två st så går det ju ann... Men ska du bara ha dom så att man ser att det lyser lite därfram? Eller ska du ha dom som strålkastare i mörkeskörning?

Dom här kanske skulle vara bra om du ska ha dom så att man bara ser att det lyser, för dom har bättre strålningsvinkel än dom jag köpte... sök på: 75-001-76 inne på elfas sida så ser du dom...

Ska du inte ha baklyse med förresten? hehe...
- Motormannen
Tack för tipset om led. Har nog inget direkt behov av att lysa upp hela rummet utan det räcker säkerligen med elfast dyra dioder.
Iden med baklyse och även backlyse har slagit mig och det är lite frestande men jag börjar med att göra framlysen så får vi se sen. Röda dioder har jag liggandes så det är möjligt att jag slänger in det med. Sedan så är karrossen bara förberedd för framlysen och jag känner väl inte riktigt för att borra i den än men om ett tag när den blir lite mer sliten så...

- NSR_Martin
- Kontakt:
ELFA säljer dom.... Den jag har ska ha 2,95v och 350mA, så dom slukar i sig rätt mycket ström, men dom lyser grymmt bra...Motormannen skrev:660 000mcd!
Oj, vilken spänning går dom på och hur många ampere drar en sådan?
Hur mycket kostar en och vart kan man köpa

Dom kostar 120 kr, så dom är ltie dyra, hehe
Har lite problem o köra den på 9v, iom att amn ska ha motstånd, o den drar så mkt ström, så ligger det 2 watt på motståndet, o det motstådet är gjort för 0,25 W... Blir lite varmt om man säger så, hehe, måste fixa ett bättre...
- NSR_Martin
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Kontakt: