Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag vill börja med att säga att min kompetens inte ligger inom elektronik utan inom möbelsnickeri. Elektronik är något som ofta kommer upp när jag planerar projekt men tyvärr är jag nästan ordblind när det kommer till detta. Jag hade gärna velat bli bättre men tröskeln verkar alltid vara för hög (jag kanske borde ha varit mer uppmärksam på högstadiets fysiklektioner). Utanför mitt jobb som möbelsnickare är jag intresserad av mekanik på min fritid.
Nu till Projektet!
Som jag skrev tidigare har jag svårt för elektronik, och brukar därför undvika det. Men nu har jag kommit till en punkt där jag inte kan undvika det. Jag köpte för ett tag sedan en fräsmaskin, en Arboga UM400 som jag planerar att ha och använda sporadisk i min lägenhet. Fräsmaskinen drivs av en 380v motor som är sammankopplad med frässpindeln.
Eftersom jag planerar att använda den i min lägenhet (och framtida lägenheter) så kommer jag inte ha tillgång till 400v (spis ej inräknat).
För att reda i det här skrev jag i en facebookgrupp för metallbearbetning och fick en uppsjö av svar. Utifrån alla svar jag fick förstod jag att det är en Dahlandermotor och att min bästa chans för att kunna använda den med hushållsel är att låta lina om motorn till 3 fas 220v och sedan använda en frekvensomriktare för att ge den tre faser.
Jag kontaktade ett företag i Södertälje, Bejo elektromekaniska, och dom sa att dom kunde åta sig jobbet.
Min fråga till er mer kunniga är:
Är detta det bästa sättet att lösa mitt “problem” på?
Alternativet är att byta ut motorn till en som lättare kan drivas av hushållsel och låta tillverka någon typ av koppling till den existerande spindeln alternativt låta tillverka en ny spindel. Här har jag googlat en massa timmar vilket har gjort mig väldigt trött i huvudet men inte gjort mig mycket klokare.
Säg till om det saknas någon information eller om jag exempelvis ska ta bilder av hur lindringarna i motorn ser ut!
PS:
Jag har haft svårt att hitta svar på detta på internet och vänder mig därför till er mer kunniga, hojta gärna till om jag kan hjälpa er med min kunskap i möbelsnickeri i framtiden! DS

Mer om maskinen: http://www.lathes.co.uk/arboga/page3.html