mosfet-problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter200

mosfet-problem

Inlägg av Peter200 »

Hej alla.

Har en esp-32 som drivs av en spänningsregulator som matas med 12v. Sitter en mosfet på jordsidan av en ledslinga som regleras av en pinne på esp'n. Allt lugnt så.
Om jag kopplar in en mosfet på en pinne till med en till ledslinga från samma 12-voltsmatning händer något. Spänningsregulatorn håller på att brinna upp. Vad är det jag inte fattar?
Har provat två olika mosfet, borde inte vara den som det är fel på. Misstänker att det blir kortslutning från pinnen mot jord, fattar bara inte varför.

Tack på förhand.

Edit: Hmm, det kanske bara var tur att den första fungerade, verkar inte vara speciellt bra att driva mosfetten direkt på pinnen.
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Re: mosfet-problem

Inlägg av peak@svelfo »

Ett schema på din krets skulle hjälpa om du vill ha svar ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant, din regulator klarar bara av att lämna ström till EN slinga, inte TVÅ.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Peter200 skrev: 11 oktober 2020, 16:08:46 verkar inte vara speciellt bra att driva mosfetten direkt på pinnen.
Kan se två problem
- Ingen strömbegränsning mellan pinne och source.
- FET öppnar sannolikt inte fullt om det inte är av s.k "LogicLevel" typ.

Sätt en vanlig transistor emellan som du driver från pinnen (du behöver motstånd mellan pinnen och basen för att begränsa strömuttaget ur pinnen).
Lägg 12V på kollektorn via ett typ 10K motstånd.

Observera att denna koppling inverterar, så det måste du åtgärda i koden.

P.S
Eftessom du kör med ESP32 så vill jag bara tipsa om att LEDC funktionen är finfin att styra slingan med.
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Peter200

Inlägg av Peter200 »

Tack. Har beställt mosfet som skall funka med 3v3. Fick för mig att det var något dåligt med att driva den med en transistor om man kör pwm.
Skriv svar