cadprogram 2020
cadprogram 2020
kollar runt lite och förvånas över hur många olika cadprogam det finns nuförtiden
så tänkte en tråd för att bara lista vilka som finns, och ev vad folk kort sätter lite för och nackdelar med dom
ev vilka operativsystem dom finns till, gratis, begränsat för amatörer, eller bara köpe/hyr
kör på
så tänkte en tråd för att bara lista vilka som finns, och ev vad folk kort sätter lite för och nackdelar med dom
ev vilka operativsystem dom finns till, gratis, begränsat för amatörer, eller bara köpe/hyr
kör på
Re: cadprogram 2020
Jag använder Solidworks 2020 på jobbet, går nog att få tag på gratis via diverse siter eller om man är student.
Privat kör jag Autodesk inventor, licens via en gammal studentmail jag aktiverade några år efter examen.
Sen vad man tycker är bäst osv är som vanligt en smaksak, men kan vara bra att bestämma sig när man ska köra igång bara, så man slipper lära om sig
Privat kör jag Autodesk inventor, licens via en gammal studentmail jag aktiverade några år efter examen.
Sen vad man tycker är bäst osv är som vanligt en smaksak, men kan vara bra att bestämma sig när man ska köra igång bara, så man slipper lära om sig

- Klas-Kenny
Syftas det på CAD för mekanik, eller för elektronik?
Kan ju vara värt ett förtydligande för att hålla någon ordning på tråden..
Kan ju vara värt ett förtydligande för att hålla någon ordning på tråden..
ta rubbet, men skriv om det är för det ena eller andra, en del klarar båda
Rotar du lite så går det att hitta Solidworks 2020 för Hobbyists/Makers, ett års licens - Med lite mindre otur så går den väl att förnya efter det 
Tänkte prova på det...
/A

Tänkte prova på det...
/A
Jag provade på det förra året med Maker-licens för Solidworks, funkade ett år sen gick det inte förnya.
Nu använder jag Solidedge istället, där får man en evighetslicens som hobbyist.
Nu använder jag Solidedge istället, där får man en evighetslicens som hobbyist.
Mekanik Autodesk Inventor, endast Windows Hyr-licens, studentlicenser finns.
Elektronik EDWIN Köplicens, finns även hobbyist-licenser, dessa är helt utan begränsningar, men uppgraderingar ingår inte. Endast Windows.
Digital simulering LogicCircuit http://www.logiccircuit.org/ fritt, endast Windows.
samt LTspice för analoga simulering.
Elektronik EDWIN Köplicens, finns även hobbyist-licenser, dessa är helt utan begränsningar, men uppgraderingar ingår inte. Endast Windows.
Digital simulering LogicCircuit http://www.logiccircuit.org/ fritt, endast Windows.
samt LTspice för analoga simulering.
Vi använder ett tysk underverk som heter "Tebis" på jobbet, CAD och CAM i samma program. Hårdvarulås och nätverkslicenser. Inte billigt.
Det är ett program som är skrämmande att se på om man kommer från ett annat CAD-system, men är väldigt grymt för oss som jobbar med ytor. Kort sagt ett CAD-CAM-program som inte är som alla andra
Det är ett program som är skrämmande att se på om man kommer från ett annat CAD-system, men är väldigt grymt för oss som jobbar med ytor. Kort sagt ett CAD-CAM-program som inte är som alla andra

- Krille Krokodil
Catia CAD/CAM. Dassault vet hur man tar betalt men i gengäld så har man 0 krascher, hängningar och problem och
det hanterar hur komplexa modeller som helst.
Onda krafter försöker trycka över mig till Inventor men hittils har jag lyckats stå emot där.
Tyvärr är ju AutoCAD en jävla bloatware idag som tar 15 minuter att starta, för 15 år sedan så hade Mechanical Desktop
varken mindre eller mer än det man behövde och det gick fort som en skållad bäver även på gamla datorer.
Onda krafter försöker trycka över mig till Inventor men hittils har jag lyckats stå emot där.
Tyvärr är ju AutoCAD en jävla bloatware idag som tar 15 minuter att starta, för 15 år sedan så hade Mechanical Desktop
varken mindre eller mer än det man behövde och det gick fort som en skållad bäver även på gamla datorer.
Ja, har man en gång lärt sig CATIA så är det inte mycket annat som lockar. Försöker traggla mig in i SW och Fusion efter tio år i CATIA och det är som att försöka simma i lera i jämförelse.Krille Krokodil skrev: ↑17 november 2020, 23:27:57 Catia CAD/CAM. Dassault vet hur man tar betalt men i gengäld så har man 0 krascher, hängningar och problem och
Nja, Mechanical Desktop är ett rätt värdelöst CAD-program tycker jag.
Alibre Desing Mekanisk CAD - Endast Windows.
FreeCAD Mekanisk CAD finns för olika OS, jävligt modulärt system men benämner saker helt efter egen idé så det vi tänker "CAM" heter "PATH".
Target 3001! Elektronik CAD - Windows.
Då Alibre Design inte har CAM inbyggt så tänker jag använda FreeCAD som "drivrutin" för min CAM behov, det är inte i närheten av vad Fusion360 klarar i sin CAM del, men jag hoppas på stabilare och biligare CAM liv med FreeCAD istället för Fusion360 som jag försöker vänja mig i från.
FreeCAD Mekanisk CAD finns för olika OS, jävligt modulärt system men benämner saker helt efter egen idé så det vi tänker "CAM" heter "PATH".
Target 3001! Elektronik CAD - Windows.
Då Alibre Design inte har CAM inbyggt så tänker jag använda FreeCAD som "drivrutin" för min CAM behov, det är inte i närheten av vad Fusion360 klarar i sin CAM del, men jag hoppas på stabilare och biligare CAM liv med FreeCAD istället för Fusion360 som jag försöker vänja mig i från.

MCAD: Kör IRONCAD i firman, 3D-CAD program optimerat för top-down modellering. Skiljer sig en del från typ Solidworks i upplägget men är riktigt bra för viss typ av modellering, typ maskinkonstruktion. Riktigt bra och trevlig support från svenska återförsäljaren Solidmakarna. www.ironcad.com www.solidmakarna.se
ECAD: När det gäller att rita hydraulschema/kopplingsschema så använder jag i dagsläget QElectroTech, har inte så supermycket funktioner men det är open source och rätt trevligt att använda för enklare ändamål. https://qelectrotech.org/index.html
ECAD: När det gäller att rita hydraulschema/kopplingsschema så använder jag i dagsläget QElectroTech, har inte så supermycket funktioner men det är open source och rätt trevligt att använda för enklare ändamål. https://qelectrotech.org/index.html