Nätaggregat med fast utspänning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ZoM

Nätaggregat med fast utspänning

Inlägg av ZoM »

Jag samlar inspiration för att bygga ett nätaggregat med en fast utspänning på 13,8V, med strömbegränsning och grunnar nu över om det finns något sätt att slippa spänningsfall före belastningen. Alltså ett alternativ eller komplettering till effektmotstånden jag tänkt mig för strömbegränsningen(4x22ohm + 2x56ohm parallellt = 4,6ohm) som inte drar ner spänningen överhuvudtaget om strömmen inte är max(3A).

Vidare funderar jag över vart jag kan finna tabeller och erfarenheter om glättning på nätet?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

4.6 ohm är inte lämpligt att använda. 0.1-0.47 ohm brukar vara vanligare
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du kan använda LEM-don för att mäta strömmen.

http://www.lem.com/
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hur hade du tänkt reglera spänningen (Färdig linjär regulator? Switchregulator? egenbyggd av transistorer och opampar?)

Bygger du en egen av opampar och emitterföljande effekttransistorer så kan du koppla motståndet mellan matning och collector istället för efter emittern i serie med utgången. Annars kan du koppla spänningsregleringen efter seriemotståndet, då påverkar det inte utresistansen nämnvärt.
ZoM

Inlägg av ZoM »

Jag trillade in på att använda en L200 tillsammans med en effekt-PNP (t ex MJ2955) igår och då kan jag ju utan vidare reglera spänningen efter strömbegränsningen. Transformatorn blir av ringkärnetyp 12V/50VA.
ZoM

Inlägg av ZoM »

Nu är bygget igång. Regulatordelen är inhandlad, det blir en L200 med effekttransistor BD250 som grund. Utströmmen blir 6A som max istället.

Finns det någon som har ett humm hur stor termisk resistans en aluminiumbox (185x120x55) kan ha på ett ungefär?
ZoM

Inlägg av ZoM »

De båda L200 jag laborerat med idag hade en egenskap som för mig är oacceptabel; spänningen OCH strömmen sjönk vid ökad belatning. På kuppen brände jag min effekttransistor, så nu blir det till att tänka i nya banor. Här behöver jag lite hjälp...

Någon form av seriereglering vill jag ha, antingen med en 78xx (eller dyl.) eller zenerdiod. Frågan är bara hur jag kopplar och optimerar för att hålla strömmen vid tung last så att bara spänningen sjunker.

Jag vet heller inget om vilka värden som behövs varken för transistorer eller motstånd.

Grundkraven är alltså. Konstant spänning 13,8V upp till maxström 3A respektive 14,4V upp till maxström 6A. Med ökad last ska spänningen anpassas till belastningen, men strömmen ligga kvar på max.

Finns det någon som har några handfasta tips? Allt som tar projektet framåt är av värde.
ZoM

Inlägg av ZoM »

Det blir små ändringar hela tiden men nu rör det äntligen på sig. Nu har jag dock en viktig fråga.

Vilken spänning går åt för att ladda en 12V-ackumulator. Effekttransistorn tål nämligen inte mer än 65-100W värme med den kylning jag köpt.

Hur mycket nytta kan en datorchassiefläkt göra om den monteras på kylflänsen? Finns det någon som har ungefärlig koll?

Tacksam för snabbt svar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

EN fläkt gör nytta, men utan att veta vad du har för kylfläns är det svårt att säga om det kommer att hålla eller ej.65-100W är väldigt mycket värme och inget som man kyler bort sådär jätteenkelt.

Din Alubox kommer att bli myckte varm - kanske går det med fläkten, men törs inte lova det alls.

Att ladda ett 12V blybatteri kräver ungefär 13,8-14,5 V beroende på hur länge man laddar, exakt batterikemi, omgivningstemperatur, skick på batteriet ock så vidare.
Användarvisningsbild
Miraculix elektronikdruid
Kontakt:

Inlägg av Miraculix elektronikdruid »

Ett sätt kan vara att ha ett presentkort på en låda kylspray! :-) Närå, vad som är avgörande är ju hur stor din kylfläns är!!! Hur bra kontakten mellan din regulator och kylflänsen är samt hur väl din fläkt får tag i kall luft :-) Men som sagt om man inte bränner några lägenheter får man inget veta !!

Mvh Mirre
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du ska kanske linda av några varv på trafon för att minska värmen!
Skriv svar