Tack för ditt trevliga svar!
Du kanske inte förstår vad jag vill göra?
Jag vill alltså nyttja en högspänd oglättad likriktad signal som "anod-ramp".
Denna signal kan vara antingen halvvågslikriktad eller helvvågslikriktad, ja det är sant.
Men jag kan inte få ut annat än en halvvågsriktad signal på anoden om jag skickar in sinus in på "OPT" (se ovan ritning), "negativa" svinget blockeras ju av röret.
Och jag kan, för övrigt, inte heller köra in en helvågsligriktad signal i OPT, för ut kommer bara "hälften" vilket inte duger.
Så en del av anledningen till mitt bus stavas amplitud, jag vill ha 500Vp, halv/hel-vågslikriktad signal in på OPT kräver då 700V.
Jag har tillgång till 350V.
Kör jag in 350V i OPT så får jag ut, pga röret på andra sidan, 500Vp halvvågslikriktat, eller hur?
Nu är problemet att det visserligen låter bra med halvågslikriktat på sekundären MEN detta innebär DC genom trafo och dom gillar inte det.
Jag anser att 10% av märkström kan gå som DC men mer tror jag inte på men om man har en trafo på 1AAC max så klaras 100mADC
Jag är i princip i den situationen ty vridtrafon tål 0,8A varvid jag anser att den klarar 100mADC
Detta är egentligen bara "marginal" för målet är att balansera bort den positva strömmen med den negativa, om man säger.
Den balanseringen/kompensationen kommer dock inte vara ideal, varför 100mADC är "bra att ha".
Men eventuellt funkar mitt tänk, vad säger Ni?
Jag är helt ute och cyklar, eller hur?
MVH/Roger