Min dator hänger sig av filmer.
Min dator hänger sig av filmer.
Bytte C disk i min dator nyligen. Nu har jag problem med att datorn hänger sig när jag försöker titta på en film. Det kvittar om det är online eller en lokalt lagrad film. Det kvittar vilket program jag spelar upp den med. Någon som har en ide om vad som kan vara fel. När jag försöker köra en film blir datorn så seg att den uppdaterar muspekaren med 5s mellanrum. Drygt 200MB minne alokerat. CPU belastnignen växlar mellan 100% och 0%. Mest 100%. Inget däremellan.
Jag kör Windows XP
CPU: AMD Athlon Barton
Minne: DDR 256 +256 +512
Grafik: Gforce 6200
Chippset: Nforce2
Jag kör Windows XP
CPU: AMD Athlon Barton
Minne: DDR 256 +256 +512
Grafik: Gforce 6200
Chippset: Nforce2
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Om felen inte uppstod när du bytte hårddisk så hade jag röstat på minnesproblem. Nu låter det mer som något av följande:
*Installation av grafikkorts-drivrutiner som gått snett.
*Fel drivrutiner till grafikkortet.
*För lite virtuellt minne (Windows vill alltid använda virtuella minnet oavsett hur mycket riktigt minne man har.)
Hur stor är partitionen där Windows (och virtuella minnet) finns?
Om du installerat ett antivirusprogram så kanske det kollar igenom filmen samtidigt som du...
(Funderar även lite på DirectX-versionen, men det brukar fungera ändå.)
*Installation av grafikkorts-drivrutiner som gått snett.
*Fel drivrutiner till grafikkortet.
*För lite virtuellt minne (Windows vill alltid använda virtuella minnet oavsett hur mycket riktigt minne man har.)
Hur stor är partitionen där Windows (och virtuella minnet) finns?
Om du installerat ett antivirusprogram så kanske det kollar igenom filmen samtidigt som du...
(Funderar även lite på DirectX-versionen, men det brukar fungera ändå.)
-
Tack för tippsen.
Partitionen är på 250GB med gott om utrymme kvar. Det funkar på den gamma disken. Där är det nog knappt 200MB ledigt. Datorn går segt på det men det går att visa film.
Jag har samma antivirus program på båda instalationerna.
Jag har testat med att uppdatera grafikkorts drivrutinen via windows uppdate.
Problemen dyker inte upp förän jag spelar filen. Jag kan markera den utan problem.
Det är filmvisnings programmet som tar nästan all CPU tid. typ 97% eller mer.
Partitionen är på 250GB med gott om utrymme kvar. Det funkar på den gamma disken. Där är det nog knappt 200MB ledigt. Datorn går segt på det men det går att visa film.
Jag har samma antivirus program på båda instalationerna.
Jag har testat med att uppdatera grafikkorts drivrutinen via windows uppdate.
Problemen dyker inte upp förän jag spelar filen. Jag kan markera den utan problem.
Det är filmvisnings programmet som tar nästan all CPU tid. typ 97% eller mer.
-
-
kolla i lägg till ta bort program efter codec packs.. Allthecodecs, nimo codec pack, ffdshow, xvid, divx osv..
gordian knot codec pack hittar du här http://www.free-codecs.com/download/Gor ... c_Pack.htm
gordian knot codec pack hittar du här http://www.free-codecs.com/download/Gor ... c_Pack.htm
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Du skrev att du bytte C-disk. Installerade du Windows igen eller återställde du en backup på den nya disken?
Om du återställt en backup (eller kopierat partitionen rakt av med t.ex Ghost) så kan det hända att det blev fel där. Har varit med om det några gånger. (Visserligen typ 3 av 2000 gånger, men ändå, det kan hända.)
...
"Min dator hänger sig av filmer."
Du har för våldsamma filmer helt enkelt...
Om du återställt en backup (eller kopierat partitionen rakt av med t.ex Ghost) så kan det hända att det blev fel där. Har varit med om det några gånger. (Visserligen typ 3 av 2000 gånger, men ändå, det kan hända.)
...
"Min dator hänger sig av filmer."
Du har för våldsamma filmer helt enkelt...