Melkers nya labbagg LM723+TIP142? (linjärt)
-
Re: Melkers nya labbagg LM723+TIP142? (linjärt)
Kul! Ang. Mitt erbjudande att skicka låddan mot fraktkostnaden, jag måste rensa lite i jul så dagarna efter nyår åker det på tippen om inte annat meddelas.
Härligt.
Ser fram emot ett par ex, att sätta tänderna i.
Vart ifrån beställde du?, seeed, eller iteadstudio?. Hur lång leveranstid?. För mig tog det 26dagar från seeed.
Tänkte beställa apparatlådor från http://www.lincolnbinns.com/ Någon som har erfarenhet av dom tidigare?
Och som kanske tidigare nämnt, bygget ser ut att bli en bra kandidat för att göra en byggsats utav & lägga upp i Swech's EF-butik.
Ser fram emot ett par ex, att sätta tänderna i.
Vart ifrån beställde du?, seeed, eller iteadstudio?. Hur lång leveranstid?. För mig tog det 26dagar från seeed.
Tänkte beställa apparatlådor från http://www.lincolnbinns.com/ Någon som har erfarenhet av dom tidigare?
Och som kanske tidigare nämnt, bygget ser ut att bli en bra kandidat för att göra en byggsats utav & lägga upp i Swech's EF-butik.

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har fått frågan och det är klart interessant
Swech
Swech
rikkitikkitavi: Ursäkta, har helt glömt bort att svara
Har en låda på ingång lokalt, så jag står med största sannolikhet över erbjudandet men tack ändå
Skriker till om det skiter sig.
Fagge: Beställde från iTeadstudio.
Har handlat hos dom en gång innan och allt gick smärtfritt och god kommunikation den gången så jag tvekade inte på att testa dom igen.
Gick riktigt fort, tog ca en vecka att tillverka, två dagar på HKs postcentral och sex dagar med helgen inräknat så låg det på min lokala Ica butik
Så jag är tvärnöjd, gick fortare än när man beställer komponenter från HK på eBay!
Skall försöka fixa iväg kortens innan helgen, så din julhelg är förhoppningsvis räddad!

Har en låda på ingång lokalt, så jag står med största sannolikhet över erbjudandet men tack ändå

Skriker till om det skiter sig.
Fagge: Beställde från iTeadstudio.
Har handlat hos dom en gång innan och allt gick smärtfritt och god kommunikation den gången så jag tvekade inte på att testa dom igen.
Gick riktigt fort, tog ca en vecka att tillverka, två dagar på HKs postcentral och sex dagar med helgen inräknat så låg det på min lokala Ica butik

Så jag är tvärnöjd, gick fortare än när man beställer komponenter från HK på eBay!
Skall försöka fixa iväg kortens innan helgen, så din julhelg är förhoppningsvis räddad!
Trevligt att det gick så pass fort, får testa dom nästa gång!.
Idag trillade korten ner i brevlådan, tackar tackar.
Började löda lite ikväll men insåg att jag tyvärr inte hade allt hemma.
Du får hemskt gärna uppdatera schemat i tråden till senaste versionen!.
Sen blev jag lite frågande till om C2 verkligen ska vara så stort som 1000µf?
Troligtvis ett skrivfel, lixom C10 10F
En annan grej som kan vara värt att fixa till inför kommande beställningar är att byta ut Dioderna D1 & D2 till en modell större, eftersom nuvarande borrhål inte tillåter dioder med lite grövre bentjocklek så som 1N4004 & liknande. Och eller att addera dit en ytmonterad diod parallellt, så kan slutanvändaren sätta dit vad som man har hemma, utrymme finns ju.
Borde också märka upp polariteten till relästyrningen, så man inte skjuter sönder D2 vid en chansning,
Även markera upp + & - för Ampere, OUT & Voltmeter skruvplintarna.
Idag trillade korten ner i brevlådan, tackar tackar.
Började löda lite ikväll men insåg att jag tyvärr inte hade allt hemma.
Du får hemskt gärna uppdatera schemat i tråden till senaste versionen!.
Sen blev jag lite frågande till om C2 verkligen ska vara så stort som 1000µf?
Troligtvis ett skrivfel, lixom C10 10F

En annan grej som kan vara värt att fixa till inför kommande beställningar är att byta ut Dioderna D1 & D2 till en modell större, eftersom nuvarande borrhål inte tillåter dioder med lite grövre bentjocklek så som 1N4004 & liknande. Och eller att addera dit en ytmonterad diod parallellt, så kan slutanvändaren sätta dit vad som man har hemma, utrymme finns ju.
Borde också märka upp polariteten till relästyrningen, så man inte skjuter sönder D2 vid en chansning,

Även markera upp + & - för Ampere, OUT & Voltmeter skruvplintarna.
Härligt att dom har dykt upp
Kan lägga upp nytt schema vid tillfälle, har tyvärr ingen skärm till min stationära burk för tillfället då TVn i sovrummet har sagt tack å godnatt så skärmen och en Raspberry fick rycka in som nödlösning
Jo C2 kan du lätt gå ner till en tiondel, tänkte mig inte för när jag gjorde schemat (en fläskig kondning är juh alltid bra typ
) och sen så har den bara hängt med.
Har själv petat dit en 150µF när jag uppdagade det, fick licksom en aha upplevelse när jag skulle till å löda ihop det första kortet
Men C10, har du ingen 10F keramisk 1206 kondning?
Hehe, fick ett skratt när jag fick se att jag hade missat en lite bokstav!
Bra input, ingen dum ide att "uppgradera" hålena till D1&D2!
Sen så är det inte heller någon dum ide'e med plats till ytade dioder.
Skall peta dit lite tecken också!
Sen så har jag märkt att R9&R10 är "fel", måste ha gjort en tankevurpa när det flyttades från labbplatta till schema.
Får bara styva 3V vid 28V ut (mitt labba agg kan inte mata kortet med tilläcklig spänning) så nogrannheten blir lidandes.
Inge problem att räkna ut korrekt värde, har inte orkan än bara då jag har fullt upp med sjuk dotter och massor med jobb på mitt arbete.
Men jag skall fortsätta med testande nästa gång jag har tid, kommer juh att vara ledig i 2v under jul
Tack för all input!

Kan lägga upp nytt schema vid tillfälle, har tyvärr ingen skärm till min stationära burk för tillfället då TVn i sovrummet har sagt tack å godnatt så skärmen och en Raspberry fick rycka in som nödlösning

Jo C2 kan du lätt gå ner till en tiondel, tänkte mig inte för när jag gjorde schemat (en fläskig kondning är juh alltid bra typ

Har själv petat dit en 150µF när jag uppdagade det, fick licksom en aha upplevelse när jag skulle till å löda ihop det första kortet

Men C10, har du ingen 10F keramisk 1206 kondning?

Hehe, fick ett skratt när jag fick se att jag hade missat en lite bokstav!
Bra input, ingen dum ide att "uppgradera" hålena till D1&D2!
Sen så är det inte heller någon dum ide'e med plats till ytade dioder.
Skall peta dit lite tecken också!
Sen så har jag märkt att R9&R10 är "fel", måste ha gjort en tankevurpa när det flyttades från labbplatta till schema.
Får bara styva 3V vid 28V ut (mitt labba agg kan inte mata kortet med tilläcklig spänning) så nogrannheten blir lidandes.
Inge problem att räkna ut korrekt värde, har inte orkan än bara då jag har fullt upp med sjuk dotter och massor med jobb på mitt arbete.
Men jag skall fortsätta med testande nästa gång jag har tid, kommer juh att vara ledig i 2v under jul

Tack för all input!
Blåser liv i denna tråd igen!
Bygget har inte dött ut, det går bara väldigt sakta nu!
Har en liten (nå ja, nu mera 1.5år) dotter som tar större delen av min fritid, med det är ett kärt besvär!
Jag har i alla fall pysslar lite bakom kulliserna den senaste tiden!
Har skalat ner bygget delvis pga brist på fritid så jag kan lyckas bli färdig inom "rimlig" tid.
Har inte så mycket att visa upp för tillfället med här kommer i alla fall några bilder.
Har tänkt om när det gäller chassit, fick en kaputt Philips pulsgenerator av en god vän som var bortom räddning.
Så den slaktades för att donera chassit till mitt bygge.
Monterat kylfläns och testar ut kretskort och borrar underdelen för skruv montering. Och så den "stora" displayen, själva glas ytan mäter 43x122mm! har skissat på ett "mätkort" till bygget också, är uppe i tredje utkastet nu tror jag och jag känner mig inte nöjd än!
Kommer skicka ut bilder på det när jag känner att det börjar närma sig en beställning.
Men i korta drag:
µC kommer antingen vara en Atmega328 eller en Arduino Nano som monteras med stiftlist.
En 12-bit ADC, lutar åt en MCP3208.
4.096v spänningsref, tänkte utgå ifrån en REF198 men det är inte helt hundra!
Sen så blir det nog en ULNxxxx för div och någon MOSfet eller relä för att driva fläktar.
So far!
Bygget har inte dött ut, det går bara väldigt sakta nu!
Har en liten (nå ja, nu mera 1.5år) dotter som tar större delen av min fritid, med det är ett kärt besvär!
Jag har i alla fall pysslar lite bakom kulliserna den senaste tiden!
Har skalat ner bygget delvis pga brist på fritid så jag kan lyckas bli färdig inom "rimlig" tid.
Har inte så mycket att visa upp för tillfället med här kommer i alla fall några bilder.
Har tänkt om när det gäller chassit, fick en kaputt Philips pulsgenerator av en god vän som var bortom räddning.
Så den slaktades för att donera chassit till mitt bygge.
Monterat kylfläns och testar ut kretskort och borrar underdelen för skruv montering. Och så den "stora" displayen, själva glas ytan mäter 43x122mm! har skissat på ett "mätkort" till bygget också, är uppe i tredje utkastet nu tror jag och jag känner mig inte nöjd än!
Kommer skicka ut bilder på det när jag känner att det börjar närma sig en beställning.
Men i korta drag:
µC kommer antingen vara en Atmega328 eller en Arduino Nano som monteras med stiftlist.
En 12-bit ADC, lutar åt en MCP3208.
4.096v spänningsref, tänkte utgå ifrån en REF198 men det är inte helt hundra!
Sen så blir det nog en ULNxxxx för div och någon MOSfet eller relä för att driva fläktar.
So far!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har du tänkt använda den stora displayen för att kunna visa spänning/ström? Eller andra funktioner?
Hur hög ström har du tänkt att kunna ta? Fläktar kan var irriterande om man vill ha tyst i rummet. Är det helt nödvändigt med dessa?
Hur hög ström har du tänkt att kunna ta? Fläktar kan var irriterande om man vill ha tyst i rummet. Är det helt nödvändigt med dessa?
- Electricguy
Vilket as till display..
Är det en 4x40?
Har den någon beteckning möjligtvis?

Är det en 4x40?
Har den någon beteckning möjligtvis?

opampen: Jo tanken är att i fösta hand presentera I+U för båda kanalerna.
Sen så beroende på hur mycket jag orkar och hur duktigt jag är på programmering så finns även planer på att visa temp, effekt och vilket effektläge som är "igång".
Vet inte om du har lagt märke till det, men det är ett relä på kretskortet som skiftar mellan två olika shunt motstånd för att växla mellan olika effekt lägen.
Tanken med det hela är för att få en bättre precision på ström mätningen och för att kunna ställa in önskad max ström med lite bättre precision.
Plus att värmen inte kan få inställningarna att "drifta" iväg så mycket, liten bonus där =)
Max strömmen är inte spikat ännu, men jag är inne på typ 1.5Amp för att ev kunna skippa fläktar.
Men det är som sagt inte bestämmt än.
EG: 4x20, lite halv kralliga segment
Den vill ha lite ström också, 750mAmp vid 5V med belysning.
Skall åtgärdas, blir antagligen PWM för att ställa in önskad ljusstyrka.
Skall skruva loss dispalyen när tillfälle ges och kolla upp betekningen, f.ö. inköpt från en "forumist" för ett år sen eller så.
Sen så beroende på hur mycket jag orkar och hur duktigt jag är på programmering så finns även planer på att visa temp, effekt och vilket effektläge som är "igång".
Vet inte om du har lagt märke till det, men det är ett relä på kretskortet som skiftar mellan två olika shunt motstånd för att växla mellan olika effekt lägen.
Tanken med det hela är för att få en bättre precision på ström mätningen och för att kunna ställa in önskad max ström med lite bättre precision.
Plus att värmen inte kan få inställningarna att "drifta" iväg så mycket, liten bonus där =)
Max strömmen är inte spikat ännu, men jag är inne på typ 1.5Amp för att ev kunna skippa fläktar.
Men det är som sagt inte bestämmt än.
EG: 4x20, lite halv kralliga segment

Den vill ha lite ström också, 750mAmp vid 5V med belysning.
Skall åtgärdas, blir antagligen PWM för att ställa in önskad ljusstyrka.
Skall skruva loss dispalyen när tillfälle ges och kolla upp betekningen, f.ö. inköpt från en "forumist" för ett år sen eller så.
Ja, det är ju trevligt att kunna presentera fler parametrar på displayen.
Ska du bara ta ut 1,5 A. behöver du som sagt inte ha någon fläkt, tror att du även kan ta ut lite mer än 2 A. med den kraftiga kylflänsen. men det beror ju på vilken inspänning och vilka förluster det blir i sluttrissor/regulatorn.
Jag såg reläet på kortet.
Ska du bara ta ut 1,5 A. behöver du som sagt inte ha någon fläkt, tror att du även kan ta ut lite mer än 2 A. med den kraftiga kylflänsen. men det beror ju på vilken inspänning och vilka förluster det blir i sluttrissor/regulatorn.
Jag såg reläet på kortet.
Jag har för mig att det här har diskuterats förut, men ändå:kimmen skrev:Mitt första förslag var att sätta en diod så att strömmen kan ledas runt och inte gå genom strömgränsmotståndet och därmed skyddas 723:an, men då blir ju också strömspiken i inkopplingsögonblicket ännu större och dioden måste vara rätt kraftig. En annan möjlighet för att skydda skulle kunna vara att ha en liten resistans i serie med Vin till 723:an och en diod (typ 1 A likriktardiod) med anod till utgångens plus och katoden till 723:ans Vin.
Om man ändå tänker skydda 723'ans plusmatning så kan man väl lika gärna kosta på sig två dioder och en liten glättningskonding och bygga en till "övre halva" för likriktningen, och på så vis kunna få en spänning med lindrigare rippel och därmed kunna styra ut effekttrissan ända helt till bottning och på så vis få någon volts extra utspänning (eller vid given önskad max utspänning istället kunna använda lite lägre trafospänning och därmed mindre fläns)?
Eller sitter man ändå kvar vid samma problem?
Den ritade röda tråden i bilden du la in har väl en till möjlig väg; när den nått Q14's bas så kan den gå vidare via dess emitter och Q15's bas-emittersträcka ut till Vout och via utgångstransistorns bas-kollektorsträcka till stora glättningskondingen. Det blir visserligen en till diodsträcka än den väg du nämner, men det innebär ju "bara" 0,7V högre spänningsgräns för fara vid backmatning.
Jag skulle nog rösta för en fläskig diod från utgången till glättningskondingen (och en till diod från utgången till extraglättningen om man kör separat glättning för 723 (och ev någon drivtrissa).
Okej..
Bra bit över ett år sedan jag skrev här sist nu!
Projektet har legat vilande en tid då vi har vart köp av nytt hus och tillskott i familjen med en bebis som har kommit 3 månader för tidigt.
Men nu så är flytten över och dom första projekten i huset är klart, och dottern mår bra och växer som hon skall.
Så jag har ritat färdigt det sista på "mätkortet" alltså det kortet som skall övervaka labbagget, reglera HI/LO läget (relät som växlar max utström), mäta temp, ev fläkt och visa upp allt på displayen. Kortet i fråga baserar sig på en Atmega328 med en MCP3208 12bit ADC, 4.098v ref, 3st "PWM styrda" MosFET, och ULN2003. (har även strött på med med en header till en ESP8266 och dragit fram alla µC pinnar för framtida bruk då jag fick 10st kort.)
Kom en leverans från Digikey idag
Bestyckar kort, inte så snygga lödningar tyvärr.
Men jag är ändå sjukt nöjd då det är första gången jag löder en TQFP kapsel och det blev "bra" på första försöket!
Inga större tankevurpor än, utan allt verkade fungera på första försöket!
Arduino Bootloader är inlagt och snurrade igång så fint, en stor sten som lättade från hjärtat där!
Så nu skall det bara sättas igång och programmeras för fullt (önska mig lycka till, kommer behöva det!)
Kan förövrigt meddela att mitt gamla hemmabyggda agg som är 6-7år sen jag byggde dött.
Gav sin sista uns av reglerad kräm förra veckan för att sedan ge upp och leverera 32v konstant.
Så det blev inköp av ett nytt från Kjell&CO, men det påverkar inte detta bygge, alltid bra med nått extra agg på bänken
Bra bit över ett år sedan jag skrev här sist nu!
Projektet har legat vilande en tid då vi har vart köp av nytt hus och tillskott i familjen med en bebis som har kommit 3 månader för tidigt.
Men nu så är flytten över och dom första projekten i huset är klart, och dottern mår bra och växer som hon skall.
Så jag har ritat färdigt det sista på "mätkortet" alltså det kortet som skall övervaka labbagget, reglera HI/LO läget (relät som växlar max utström), mäta temp, ev fläkt och visa upp allt på displayen. Kortet i fråga baserar sig på en Atmega328 med en MCP3208 12bit ADC, 4.098v ref, 3st "PWM styrda" MosFET, och ULN2003. (har även strött på med med en header till en ESP8266 och dragit fram alla µC pinnar för framtida bruk då jag fick 10st kort.)
Kom en leverans från Digikey idag

Men jag är ändå sjukt nöjd då det är första gången jag löder en TQFP kapsel och det blev "bra" på första försöket!

Arduino Bootloader är inlagt och snurrade igång så fint, en stor sten som lättade från hjärtat där!
Så nu skall det bara sättas igång och programmeras för fullt (önska mig lycka till, kommer behöva det!)
Kan förövrigt meddela att mitt gamla hemmabyggda agg som är 6-7år sen jag byggde dött.
Gav sin sista uns av reglerad kräm förra veckan för att sedan ge upp och leverera 32v konstant.
Så det blev inköp av ett nytt från Kjell&CO, men det påverkar inte detta bygge, alltid bra med nått extra agg på bänken

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alltid trevligt med nätagg. Har själv byggt många under åren. Jag har i mitt senaste använt LM317K och LM337K alltså med TO3 kapsel som är lätt att kyla. Mycket stabila och bra kretsar. Har använt BDW51/52 som buffert trissor så jag kan ta ut 3A kortvarigt. på varje kanal. +/-1,2-25V, +/-2,5A. Det är därför jag gillar 2N3055 för dess utmärkta kylegenskaper, visst den är gammal och det finns bättre.