Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!
Re: Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!
Om minuspolen var ansluten till skyddsjord skulle det inte vara en extra ledare.
-
1 fråga till er som kan el, skall ta min 110 volt trafo hemma och bygga om den med en 220-110 reseadapter kontakt ifrån classe men hur vet man vilken som är minus och plus på själva adaptern? så det blir rätt till reseadapterkontakten
Tänkte spara lite pengar , och ta och bygga in denna i min trafo och koppla in 110 volt på den + jord ,, borde väl funka?
http://www.clasohlson.com/se/Reseadapte ... r364797000
Tänkte spara lite pengar , och ta och bygga in denna i min trafo och koppla in 110 volt på den + jord ,, borde väl funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
den där ser ut att passa dåligt i svenska uttag.
I eluttagen är det växelspänning så det finns ingen plus och minus.
EDIT: Det står mycket tydligt hos Clasohlsson att den inte omvandlar spänningen.
I eluttagen är det växelspänning så det finns ingen plus och minus.
EDIT: Det står mycket tydligt hos Clasohlsson att den inte omvandlar spänningen.
-
Förklara kanske lite konstig, så jag lägger upp bild på hur jag tänkt mig
Kan detta funka? OBS grön skall vara jord ifrån matining 220 , lite miss i ritande
På min trafo är det bara 2 pinnar så jag är bara ute after själva kontakten till adaptern för pistolen, kan man koppla så ? och vad är + och + kabel ? så det blir rätt
Kan detta funka? OBS grön skall vara jord ifrån matining 220 , lite miss i ritande
På min trafo är det bara 2 pinnar så jag är bara ute after själva kontakten till adaptern för pistolen, kan man koppla så ? och vad är + och + kabel ? så det blir rätt
Senast redigerad av MRSVETSARE 26 juli 2012, 12:50:25, redigerad totalt 1 gång.
Om du redan har en 110V trafo, vad är då vitsen med reseadaptern?MRSVETSARE skrev:skall ta min 110 volt trafo hemma och bygga om den med en 220-110 reseadapter kontakt ifrån classe
Att få stiften att passa?
-
Om du redan har en 110V trafo, vad är då vitsen med reseadaptern?
Att få stiften att passa
Yes
det är 3 stift på pulver sprutans´adapter och jag har 2 på min trafo
Att få stiften att passa
Yes

Det är fortfarande växelspänning i elnätet det finns inget plus och minus. Jag tror inte att du bör pilla med nätspänning.
-
Det är fortfarande växelspänning i elnätet det finns inget plus och minus. Jag tror inte att du bör pilla med nätspänning.
Tror du missförtår mig, man bör ju kunna använda dessa 220 stift som sitter på baksidan av reseadaptern och koppla in minus och plus eller hur? och så har jag ju framsidan till min pistol adapter och då passar det ju perfekt
Tror du missförtår mig, man bör ju kunna använda dessa 220 stift som sitter på baksidan av reseadaptern och koppla in minus och plus eller hur? och så har jag ju framsidan till min pistol adapter och då passar det ju perfekt
Lite off topic men MRSVETSARE skulle du kunna citera (så som säter gjort ovan )det du svarar på så blir det lite enklare att följa.
Även de enklaste problemen verkar kunna missförstås i absurdum.
1.) Svetsaren har köpt en pulverpicka som kommer med en adapter som går på 110V
2.) Pickan kräver jord, varför 110V kontakten på adaptern är jordad.
3.) Svetsaren har en 220V -> 110V trafo, vilken tyvärr inte vidarekopplar jorden. Så 110V uttaget på trafon är ojordat.
4.) Svetsaren har begripit att det som behövs är att jorden från 220 uttaget kopplas till jordpinnen på adaptern, men desvärre så har ju
han ju inget hål för något jordstift på sin trafo utgång.
5.) Svetsaren undrar därför om han kan köpa en reseadapter och ersätta uttaget på sin 220V -110V trafo så han får jordat 110V uttag.
Vad jag bedömmer så borde det funka. Som vanligt gäller det dock att vara försiktig när man pillar med 220V.
Själv hade jag nog köpt en 1A 24V trafo och en likriktarbrygga. (52:- + 8:- på electrokit typ).
Glättat av, säkrat skiten och in i en plastlåda. Jag hade klippt kabeln från medföljande adapter så passar det direkt.
1.) Svetsaren har köpt en pulverpicka som kommer med en adapter som går på 110V
2.) Pickan kräver jord, varför 110V kontakten på adaptern är jordad.
3.) Svetsaren har en 220V -> 110V trafo, vilken tyvärr inte vidarekopplar jorden. Så 110V uttaget på trafon är ojordat.
4.) Svetsaren har begripit att det som behövs är att jorden från 220 uttaget kopplas till jordpinnen på adaptern, men desvärre så har ju
han ju inget hål för något jordstift på sin trafo utgång.
5.) Svetsaren undrar därför om han kan köpa en reseadapter och ersätta uttaget på sin 220V -110V trafo så han får jordat 110V uttag.
Vad jag bedömmer så borde det funka. Som vanligt gäller det dock att vara försiktig när man pillar med 220V.
Själv hade jag nog köpt en 1A 24V trafo och en likriktarbrygga. (52:- + 8:- på electrokit typ).
Glättat av, säkrat skiten och in i en plastlåda. Jag hade klippt kabeln från medföljande adapter så passar det direkt.
-
Jag skäms
förväxla dc och ac sorry , klart denna kontakt kommer att funka till 110 volt. Ber så mycket om ursäkt för mitt dåliga kunnade i ellära
Köpte denna kontakt och skall sätta på den senare

Köpte denna kontakt och skall sätta på den senare
Att använda en reseadapter som uttag låter inte helt optimalt.
-
Att använda en reseadapter som uttag låter inte helt optimalt.
Det är ju bara själva utaget jag ville åt
Det är ju bara själva utaget jag ville åt

danei: Har du ett behov av att missförstå och kommentera allt? Även om minuspolen är ansluten till jord behövs ju den extra ledaren för att kunna "jorda" den produkt man vill att pulvret skall fästa pådanei skrev:Om minuspolen var ansluten till skyddsjord skulle det inte vara en extra ledare.

Nej jag har inget behov av att missförstå. Jag är inte direkt den enda som har svårt att förstå vad MRSVETSARE menar. Citat som inte är märkta som citat, fel termer väldigt ofta mm. Så mina missförstånd är inte avsiktliga.
Jag tolkade det som att den gröna och svarta ledaren gick till pistolen, men så verkar inte vara fallet. MRSVETSARES snack om tre kontakter, och det faktum att de ligget parallellt rörde till det för mig.
Det är nog som du säger, den gröna ska anslutas till objektet som ska målas.
Jag tolkade det som att den gröna och svarta ledaren gick till pistolen, men så verkar inte vara fallet. MRSVETSARES snack om tre kontakter, och det faktum att de ligget parallellt rörde till det för mig.
Det är nog som du säger, den gröna ska anslutas till objektet som ska målas.