Windows 7 utforskare suger, hur fixar man den?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sodjan
EF Sponsor

Re: Windows 7 utforskare suger, hur fixar man den?

Inlägg av sodjan »

Det var inte det som var anledningen till att jag frågade...

Det var frågan om vad man skulle gör med redan öppnade filer
som man plockade bort rättigheterna till. Ska man bara stänga
dom on-the-fly ? Och om man ändå inte gör något åt det dynamiskt
så har ju (i *det* fallet) den dynamiska uppdateringen av rättigheter
ingen praktiskt funktion. Läs igen... :-)

> Helt enkelt för att slippa ringa runt till femtioelva användare och be dem logga ut...

De som har akuta behov kanske hör av sig själva.
De som kan vänta tills nästa dag, tja, då har de ju loggat ut/in i alla fall.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det var frågan om vad man skulle gör med redan öppnade filer
som man plockade bort rättigheterna till. Ska man bara stänga
dom on-the-fly ?
Man stänger dem inte men rättigheterna tas bort. Om du tex har en användare som öppnat en fil i en mapp och du tar bort behörigheterna så kan användaren inte längre spara över filen, fast denne gjort ändringar. Användaren kan dock givetvis välja att spara en kopia någon annanstans.

Detta är ingen speciellt ny uppfinning. Har varit så i TFS och NSS sedan mitten av 80-talet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

psynoise skrev:jesse:

Låter mer som att du vill göra något som är svårt i Linux eller att du har knepig hårdvara. Att underhålla t.ex Ubuntu efter installation ska inte vara nödvändigt. Vissa saker är väldigt enkla i Linux men svåra i Windows och naturligtvis tvärt om. Andra saker går inte att göra i Linux men i Windows och även här också tvärt om. Problemet gissa ligger ofta i att gamla Windows-användare vill göra saker som är svårt i Linux men väldigt enkelt i Windows. Till sist får man se till att köpa hårdvara som fungerar bra för det system man använder.
Visst.. det är deras mål att det ska fungera så. Tyvärr är ju detta inte verkligheten. Jag vill inte göra något svårt, jag vill bara att det ska fungera. Men det gör det nästan aldrig om man inte jobbar hårt på det. Och som jag fick som svar i ett väldigt arrogant forum för Linux "Om du inte vill lära dig att programmera så kanske du borde överväga att byta till windows"... jaha.

Om det ändå hade varit så att när man väl lyckats få det mesta att fungera, så förblir det så. Men nej, då .. Om jag vill kunna uppdatera några av de applikationer jag använder mig av dagligen så krävs det att jag uppdaterar rubbet eftersom allt är beroende av allt annat. Och när det är klart så är risken stor att man får börja om för att få e-post, nätverk, skrivare, video, ljud etc.. att fungera igen.

Jag vill BARA kunna göra mitt jobb: surfa, skriva i office, skicka e-post, redigera bilder , använda Kicad, programmera i QT designer och lite till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag vill BARA kunna göra mitt jobb:

Då kanske inte just Linux är något för dig, som det verkar.
Om nu inte "jobbet" är just Linux-rellaterat, så klart.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tyvärr är Ubuntu lite snabba i svängarna om man kör en vanlig utgåva. På alla mina datorer kör jag endast LTS (Long Term Support) och på min server hemma använder jag bara "Important sercurity updates".

Vill man ha senaste Firefox eller något annat kanske det är bättre att använda en äldre LTS version samt använda "Unsupported updates" istället för att köra senaste Ubuntu. Dock om man har ett annat stabilt system kan man alltid installera program som i Windows, dvs ladda ner det och installera det utanför paketsystemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jesse skrev: Om det ändå hade varit så att när man väl lyckats få det mesta att fungera, så förblir det så. Men nej, då .. Om jag vill kunna uppdatera några av de applikationer jag använder mig av dagligen så krävs det att jag uppdaterar rubbet eftersom allt är beroende av allt annat. Och när det är klart så är risken stor att man får börja om för att få e-post, nätverk, skrivare, video, ljud etc.. att fungera igen.
Det är märkligt att jag kört linux såväl hemma och professionellt i typ 15 resp 11 år och knappt sett dessa problem du verkar ha, iaf inte de senaste fem åren, och knappt innan det heller.

Ett system med ouppdaterade delar är ett osäkert system.
Jag vill BARA kunna göra mitt jobb: surfa, skriva i office, skicka e-post, redigera bilder , använda Kicad, programmera i QT designer och lite till.
exakt vad skulle gå sönder för att du uppdaterar ditt system ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glenn, vilka applikationer kör du?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tja, blir nog en rätt lång lista, men allt jag kör utom rtmpdump är installerat via paket.

Kör väl det vanliga, webbrowser med mail (seamonkey), openoffice ibland, utorrent, gthumb för bildvisning, mplayer för filmer, xmms för musik.. ibland använder jag inkscape och blender. ..Nån dag ska jag försöka mej på diptrace också, men f.n kör jag eagle under windows. (minns inte varför jag inte körde det på linux hmm)

På jobbet kör jag inte så mycket applikationer själv efterssom jag är systemadministratör, men installerar en hel del åt andra, mestadels komersiell mjukvara då. (företrädelsevis matte/statistik, simulering, mjukvaruutveckling och elektronik)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Var jobbar du?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Någon som testat Explorer++?

Har kört Xp fram tills för en vecka sedan då jag skaffa mig en 120GB SSD och tänkte ge mig på Windows 7 igen.
Just nu stör jag mig på "Breadcrumb" i adressfältet.
Har hittat ett par program som fixar de men inget som funkar perfekt.
De finns 2 att välja bland
AveNoBreadCrumb som inte funkar alls, kanske för att jag kör 64-bit?
BreadCrumbKiller verkar missa enhetsbeteckningen.

Stör mig även väldigt mycket på att de inte är någon title högst upp i utforskaren.
Egentligen stör jag mig på hela aero glass så man kanske ska köra med 2000 look. :humm:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag kör Win7 på Jobbet och OSX hemma. Jag ångrar aldrig att jag tog steget till mac, men jag kan ju absolut säga att win7 är brutalt mycket bättre än vista! Linux har jag testat ett flertal gånger innan jag gick över till mac, men det slutade alltid att jag gick tillbaka till mitt intrimmade XP istället.
Det jag tycker är skitbra i Win7 är att man kan "snappa" fönstren till sidorna på skärmen. Det är inget jag har saknat för min hemanvändning, men något jag verkligen uppskattar på jobbet.
Det jag verkligen HATAR på windows är att om jag har öppnat en fil, så kan jag inte öppna en till fil som heter samma sak, även om den ligger någon annan stans. Jag kan inte heller radera en fil jag har öppnat eller för den delen flytta på den innan jag har stängt den igen. VARFÖR?? Det är ju hur dumt som helst! :evil:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det där förstår jag inte, har ofta öppet filer med samma namn, det måste vara programberoende, om varje instans körs gemensamt eller ej.

Det är väl rätt naturligt att OSet och programmen låser en öppnad fil.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Bosen skrev: Det jag verkligen HATAR på windows är att om jag har öppnat en fil, så kan jag inte öppna en till fil som heter samma sak, även om den ligger någon annan stans. Jag kan inte heller radera en fil jag har öppnat eller för den delen flytta på den innan jag har stängt den igen. VARFÖR?? Det är ju hur dumt som helst! :evil:
Som TomasL skriver så måste det där vara programberoende. Jag provade precis att öppna två textfiler med samma namn med Notepad, gick alldeles utmärkt. Det gick även bra att både flytta på och radera filen medan den var öppen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte en ny dator för ett halvår sedan med Win7. En hel del program slutade att fungera, bland annat ett program som hanterade filer från min videokamera. Drivrutiner var felaktiga. Efter ett idogt googlande och mailande fick jag beskedet att kameran var för gammal och att några nya drivrutiner till Win7 inte var planerade för den kameran. Lösning på problemet: Köp ny videokamera. Kameran var som sagt bara ett av problemen.

Vad gör man? Jo, ut med skiten och in med XP. Förutom att alla mina program och externa enheter nu funkade som förr så fick jag en dubbelt så snabb dator. Hårdvarutillverkarna sitter i knät på mjukvaru och tillbehörsleverantörerna och bara tvingar konsumenterna att kassera duglig elektronik för att den inte supportas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Stort problem, förvisso.
Är ingen vän av lagar mm, men det kanske vore nått att lagstifta om, på samma sätt som, vill jag minnas biltillverkare är skyldiga att tillhandahålla reservdelar i 10 år eller nått efter modellen gått ut, borde kanske elektroniktillverkarna var skyldiga att tillhandahålla uppdaterade drivrutiner mm.
Skriv svar