psynoise skrev:jesse:
Låter mer som att du vill göra något som är svårt i Linux eller att du har knepig hårdvara. Att underhålla t.ex Ubuntu efter installation ska inte vara nödvändigt. Vissa saker är väldigt enkla i Linux men svåra i Windows och naturligtvis tvärt om. Andra saker går inte att göra i Linux men i Windows och även här också tvärt om. Problemet gissa ligger ofta i att gamla Windows-användare vill göra saker som är svårt i Linux men väldigt enkelt i Windows. Till sist får man se till att köpa hårdvara som fungerar bra för det system man använder.
Visst.. det är deras mål att det ska fungera så. Tyvärr är ju detta inte verkligheten. Jag vill inte göra något svårt, jag vill bara att det ska fungera. Men det gör det nästan aldrig om man inte jobbar hårt på det. Och som jag fick som svar i ett väldigt arrogant forum för Linux "Om du inte vill lära dig att programmera så kanske du borde överväga att byta till windows"... jaha.
Om det ändå hade varit så att när man väl lyckats få det mesta att fungera, så förblir det så. Men nej, då .. Om jag vill kunna uppdatera några av de applikationer jag använder mig av dagligen så krävs det att jag uppdaterar rubbet eftersom allt är beroende av allt annat. Och när det är klart så är risken stor att man får börja om för att få e-post, nätverk, skrivare, video, ljud etc.. att fungera igen.
Jag vill BARA kunna göra mitt jobb: surfa, skriva i office, skicka e-post, redigera bilder , använda Kicad, programmera i QT designer och lite till.