Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
perra_e:
Jag kommer skriva ihop all kod som behövs för att använda kortet, så nästan ingen HW-nära programmering ska behövas. Jag hade enbart använt LPC1768an innan och att gå över till denna gick riktigt enkelt, de va väldigt lika. Så att arbeta på den eller STM32F4an är nästan exakt lika, bara StdLibs som skiljer sig åt.
Jag har inte planerat att porta OpenPilot, men om någon känner sig manad så är det bara att köra på.
Prata lite med malx så kanske han hjälper till, han var ganska på att göra det på mitt förra kort.
Vet du något bibliotek för Java om fungerar på serieportar i både linux och windows? Jag har funderat på det men inte hittat något än som ser bra ut.
slo: Det ser trevligt ut, jag ska testa det på en gång.
Jag kommer skriva ihop all kod som behövs för att använda kortet, så nästan ingen HW-nära programmering ska behövas. Jag hade enbart använt LPC1768an innan och att gå över till denna gick riktigt enkelt, de va väldigt lika. Så att arbeta på den eller STM32F4an är nästan exakt lika, bara StdLibs som skiljer sig åt.
Jag har inte planerat att porta OpenPilot, men om någon känner sig manad så är det bara att köra på.

Prata lite med malx så kanske han hjälper till, han var ganska på att göra det på mitt förra kort.
Vet du något bibliotek för Java om fungerar på serieportar i både linux och windows? Jag har funderat på det men inte hittat något än som ser bra ut.
slo: Det ser trevligt ut, jag ska testa det på en gång.

Det låter bra att det var så pass enkelt att gå över. Det enda som är lite trist då är eventuellt hårdvarudebugging (jtag) som funkar perfekt nu. Jag fick inte någon ordning på det när jag satte upp Eclipse manuellt med Olimex JTAG mot en Ti Stellaris ARM.
Jag har inte gjort något själv i Java, men jag vet om ett projekt där man har seriekommunikation. Det projektet kan köras både på Linux och Windows.
Jag återkommer när jag har letat lite.
--Per
Jag har inte gjort något själv i Java, men jag vet om ett projekt där man har seriekommunikation. Det projektet kan köras både på Linux och Windows.
Jag återkommer när jag har letat lite.
--Per
Tackar, det låter bra! 
JTAG kommer finnas kvar också. Det kommer finnas en liten header som man kan koppla in sig på så man kan debugga. Jag kommer fixa ett exempel på det så man inte råkar pilla på bootloadern.
När jag kommer till datorn så kan jag slänga upp en bild på den nya designen.

JTAG kommer finnas kvar också. Det kommer finnas en liten header som man kan koppla in sig på så man kan debugga. Jag kommer fixa ett exempel på det så man inte råkar pilla på bootloadern.

När jag kommer till datorn så kan jag slänga upp en bild på den nya designen.
Blev inte så klok på deras (JMRI) implementation . Svårt att hitta bland all källkod, men jag hittade detta.
"I started looking for the same thing couple weeks ago, and I've been very happy with the multi-platform RXTX library so far. Works with any Windows, Linux and OS X. Has a very clean, easy to understand API.
RXTX is also open source."
http://rxtx.qbang.org/wiki/index.php/Main_Page
--Per
"I started looking for the same thing couple weeks ago, and I've been very happy with the multi-platform RXTX library so far. Works with any Windows, Linux and OS X. Has a very clean, easy to understand API.
RXTX is also open source."
http://rxtx.qbang.org/wiki/index.php/Main_Page
--Per
Jag har kört RXTX för Java och det fungerar utmärkt i cross platform iaf Linux/Windows. Däremot tycker jag Java är segt och när jag gjorde konfigurationsmjukvaran för mitt openASC-projekt så slutade det med att jag slängde ut NetBeans + Java och körde istället QT med qextserialport. QTCreator/QTdesigner är kanonverktyg.
Tackar för tippsen! Skönt att kunna testa två olika, så får man se vilken man gillar bäst. 

Imponerande! Hur har jag kunnat missa detta bygge?
Är det något du funderat på att sälja?
Är det något du funderat på att sälja?
Tackar. 
Det finns planer för det. Men det kommer vara Non-Profit, är planen.
Det som är ett problem är att jag inte har egen utrustning för att löda dessa, och att bara använda universitets utrustning känns fel om jag skulle tjäna pengar på det.
Det här projektet går inte så jätte fort, men jag hoppas på flygtester till sommaren igen.

Det finns planer för det. Men det kommer vara Non-Profit, är planen.
Det som är ett problem är att jag inte har egen utrustning för att löda dessa, och att bara använda universitets utrustning känns fel om jag skulle tjäna pengar på det.
Det här projektet går inte så jätte fort, men jag hoppas på flygtester till sommaren igen.

En grej som jag precis kom på! Jag har inte ESD-säkrat kortet på något vis alls.
Hur brukar ni göra för att ESD-säkra saker? Motstånd+TVS-dioder? Eller rekommenderas någon annan approach?
Hur brukar ni göra för att ESD-säkra saker? Motstånd+TVS-dioder? Eller rekommenderas någon annan approach?
Med tanke på att det är för hobbybruk tror jag inte är så superviktigt men det skadar ju inte.
Jag skulle gissa på att du skulle få sålt hundra kort på stört. Om du får klart hårdvaran lär det säker finnas många som kan hjälpa dig leta efter buggar.
Open pilot är ju grymt. Men tillgången på hårdvara gör att jag tappat intresset för den.
Jag skulle gissa på att du skulle få sålt hundra kort på stört. Om du får klart hårdvaran lär det säker finnas många som kan hjälpa dig leta efter buggar.
Open pilot är ju grymt. Men tillgången på hårdvara gör att jag tappat intresset för den.
Oj, det var väldigt optimistiskt! Det gillar jag!
Jag har fått många PM under tiden som jag utvecklat detta, så du kanske har rätt.
För jag får snart (i Kina tid ~4veckor) hem 3st kretskort av den sista designen, de ska bestyckas och två kommer jag skicka iväg för att få hjälp med programmering och debug. Finns det ett behov efter att vi har fått det att fungera så kan jag tänka mig att göra en mindre serie (kanske 10 kort) för att få lite reklam på systemet och locka fler programmerare och testare.
Det som är lite tråkigt är att det är extremt svår att veta hur populärt det blir. Får början var tanken att jag bara skulle ha något att leka med, men när man får väldigt många PM av folk som vill köpa det så börjar man fundera om det kanske ändå finns folk som vill hjälpa till eller använda projektet.
Men det lär ju framtiden visa.
Dock så tror jag inte att det kommer bli i närheten lika populärt som OpenPilot, dels då deras HW tillverkas till extremt hög standard och de har så väldigt bra programvara. Men jag hoppas att det blir ett litet gäng som vill använda mitt kort. Jag bygger upp allt väldigt modulärt så det ska vara enkelt att tex byta ut AHRS algoritm eller utöka koden med mer funktionalitet.
Men nu tillbaka till arbetet! Framtiden kommer med tiden.

Jag har fått många PM under tiden som jag utvecklat detta, så du kanske har rätt.
För jag får snart (i Kina tid ~4veckor) hem 3st kretskort av den sista designen, de ska bestyckas och två kommer jag skicka iväg för att få hjälp med programmering och debug. Finns det ett behov efter att vi har fått det att fungera så kan jag tänka mig att göra en mindre serie (kanske 10 kort) för att få lite reklam på systemet och locka fler programmerare och testare.
Det som är lite tråkigt är att det är extremt svår att veta hur populärt det blir. Får början var tanken att jag bara skulle ha något att leka med, men när man får väldigt många PM av folk som vill köpa det så börjar man fundera om det kanske ändå finns folk som vill hjälpa till eller använda projektet.
Men det lär ju framtiden visa.

Men nu tillbaka till arbetet! Framtiden kommer med tiden.

Passade på att beställa ett STM32F DISCOVERY när jag ändå gjorde en beställning fån DigiKey.
Jag kommer närmare ett quad-projekt för var dag som går nu
Måste bara försöka göra klart ett par andra saker först.
Hur som helst så vore det otroligt intressant att försöka porta OpenPilot till KFly. Blir det något kort över är jag klar spekulant, men jag kommer gå OpenPilot vägen om (läs när) det blir något. Alternativet är att ta fram ett eget då det verkar otroligt svårt att få tag i ett CopterControl kort när man läser lite forum.
--Per
Jag kommer närmare ett quad-projekt för var dag som går nu

Hur som helst så vore det otroligt intressant att försöka porta OpenPilot till KFly. Blir det något kort över är jag klar spekulant, men jag kommer gå OpenPilot vägen om (läs när) det blir något. Alternativet är att ta fram ett eget då det verkar otroligt svårt att få tag i ett CopterControl kort när man läser lite forum.
--Per
Jag har en liten uppdatering på kretskortet. Då jag skickade in den på slutet så vart panelen fylld precis innan, så min design hamnar på nästa panel som skickas om två veckor.
Tråkigt, men inte mycket att göra åt.
Funderar på att använda ITeadStudios kanske. Dock då får jag 10st kretskort och det blir mycket dyrare, men kanske går snabbare.
http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=516
Tror dock det får bli när jag vet att denna design fungerar och jag ska bygga den mindre serien med kort.
Tråkigt, men inte mycket att göra åt.

Funderar på att använda ITeadStudios kanske. Dock då får jag 10st kretskort och det blir mycket dyrare, men kanske går snabbare.
http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=516
Tror dock det får bli när jag vet att denna design fungerar och jag ska bygga den mindre serien med kort.
Har du testat PCBCart? Därifrån brukar jag beställa det mesta och jag tycker det fungerar utmärkt, det brukar inte strula heller. Hyffsad leveranstid också som standard.
http://www.pcbcart.com
http://www.pcbcart.com