Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Mördarsniglar

Inlägg av JimmyAndersson »

Rifakungen:
"Slugmaster-10000"

Perfekt namn. :D

Nu har det blivit varmt här igen, så sniglarna håller sig nere i marken.
Just det här med att mördarsniglar spenderar 80-90% av sin tid nere i marken fick mig att fundera över diskussionerna kring elstängsel...
Fungerar det verkligen för att slippa mördarsniglar på tomten?
De kan ju liksom dyka upp var som helst innanför tomten..
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Det är inget som en spade, lite muskelkraft och några säckar cement inte kan göra något åt :twisted:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men om de nu är nere i marken, kan man inte då sätta ner metallpinnar i marken o pulsa ström genom den? typ ladda ur en HV konding. det borde ju ta död på dem. eller?

edit: hehe :D då kan man ju trycka ner lysdioder i marken och få dom att blinka när man laddar ur kondingen :D :D

edit: rättade stavfel :D
Senast redigerad av Electricguy 18 juli 2009, 11:47:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D

"men om du nu är nere i marken"

Jag? Sist jag kollade så var jag ingen snigel. Slaseshjag kanske.. :D

Intressant idé. Frågan är bara hur man kollar så det verkligen fungerar.
Kanske en testpilot? Dvs en mördarsnigel i en glasburk med jord så man ser vad som händer.

Cement.. Nja, jag flyttade hit för att få lite *mer* grönt.
Men iofs.. det går alltid att måla cementen grön.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

heheheh :D fixade stavfelet. jo det skulle vara kul att testa. om det fungerar så borde det ju vara ganska effektivt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tror tyvärr inte ett dugg på den idén, marken har ju ganska hög resistans... Men vist, om man har polerna väldigt nära snigeln kan det nog gå, eftersom snigeln har lägre resistans än marken kommer ju det mesta av strömmen gå genom snigeln, om den inte redan har försvinnit innan den kommer fram till snigeln.. :( Men vist, några miljoner volt så att du kan pumpa in några A så skulle det kanske fungera :badgrin:

Jag går just nu i samma funderingar som JimmyA, dvs. "Om inte Muhammed kan komma till berget så får väl berget komma till Muhammed.";

Min idé är att man gör en fälla, typ en ölburksfälla, men självklart med elstängsel, alternativt eldkastare som tar död på den. Men istället för att använda öl för att locka ner dem där så lägger man helt enkelt en död snigel där :). Efter bara en liten stund kommer några kannibaliska vänner och ska äta upp honom, men de inser inte att de själva kommer bli skoningslöst dödade och lägga sig bredvid den andra som bete :twisted:.

Vad tror ni? Är det effektivare än öl?

Edit: Ett annat plus är att då kan sniglarna få äta sina sniglar så kan jag få dricka upp min öl själv utan hjälp :D.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har den ultimata LÖSNINGEN på erat snigelproblem!
Flytta till Norrland (inte Gävle då.. utan typ till Luleå!) då slipper ni garanterat sniglarna! :badgrin:

Eller, vad säger ni? :mrgreen:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nja, då får man ju problem med bjärv och sånt.....
Fördelen är iofs att man kan göra snögubbar året runt tack vare permafrosten. :D

Squiz3r:
Jag har visserligen inte provat att bjuda sniglarna på öl så jag har inte så mycket att jämföra med,
men när jag tagit kål på en snigel så har jag aldrig sett att det dykt upp några sörjande sniglar i närheten.
Det hindrar förstås inte att man testar. Tvärt om! Det vore intressant att prova. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

squiz3r: kan man inte sätta elektroder på kanten av burken och mata på med högspänning, så det precis nästan slår över (så det blir corona) då slår det ju en blixt genom snigeln när den kommer ner i burken :D kanske blir lite svårt med nattfukt och sånt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det finns tydligen en till lösning som är effektiv: Järnsulfat.

Sambons mormor&morfar har testat det (på sniglar alltså) under några dagar.
Det är små pelletsliknande grejjer som man strör ut med några (5-6) cm mellanrum där man inte vill ha mördarsniglar.
De dör och uppslukas av intet ..ungefär. De krymper till russins utseende och storlek.
Dessa pellets är tydligen helt ofarligt för människor och (andra) djur. (Jag avråder ändå från att äta det som godis.....)

Jag vet att koppar fungerar avskräckande (bakteriedödande och uttorkande), men järnsulfat var en nyhet för mig.

Tyvärr vet jag inte vad det heter. Någon som vet? Annars får jag fråga nästa gång de är här. :)
Medlet finns tydligen på Granngården.

En självklar fråga är då: Är det magnetiskt? Blir sniglarna magnetiska? :D
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hmm är de tinte järnsulfat man har ut på gräsmattan för att ha död på mossa med? har för mig att jag läste det på flaskan som vi sprutade ut på gräset... mossan blev svart övernatten bara och dog...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"mossan blev svart över natten"

Säker på att det inte berodde på det faktum att det just var ..natt? :D

Det stämmer nog att det är järnsulfat i det fallet också. Isåfall är det ju riktigt bra! Två funktioner i en produkt.
(Förutsatt att mängden järnsulfat i flaskan räcker till mördarsniglar.)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag testade en annan variant när vi hade tänt grillen (vi tänder med en sån där elgaffel ibland) tog den rödglödgade gaffeln och tryckte mot en snigel, den tyckte absolut inte om det :D
Men det är ju självklart roligare när pappa ska tända grillen :P fram med en gasolflaska modell husvagn och en gasolbrännare med takläggarmunstycke monterat på en brännare med "turboknapp" (sievert brännare) det blir typ en halvmeter lång vit låga :D kanske skule testa det på sniglar också! hahaha :lol:
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

Ni kan ju annars shoppa lite sådana här saker
Killer snail remover Fast era är kanske inte tillräckligt tunga

Annars finns ju denna lösningen

Killer snail remover mk2

Annars gjorde som så här förr i iden när dom inte tyckte om dom
Löser det mesta

Fast som sagt flytta norr om Gävle du slipper du en massa bekymmer.
Fast tror du är sugen på Haparanda eller Övertorneå dom har inge snigel problem och inte permafrost än det blir +grader där med
Är inte allt söder om Gävle, Danmark eller Skåne?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hmm här brukar vi säga att allt norr om Kolmården är norrland... stockholmare är de som blir mest irriterade över denna syn ;) ("Ordspråket" uppkommer iofs för det mesta när stockholmare frågar varför vi inte har kontor i staden och man svarar att vi inte har några norrlandskontor)
Skriv svar