Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Mygg@n
Snyggt!! Sånt som man blir extra glad över, när man plockar isär, hittar fel, lagar och det fungerar :D

Såg ju ut som original efteråt också!

hanzibal
Häftig bil! Finns mer information om denna någonstans?

GastonDeVille
Också skoj, skulle vilja se något verktyg tillverkat idag som fungerar lika bra om 30 år :P Du måste ju dela med dig av bilder också! :D Om det inte är försent :( :P
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag har idag "renoverat" mina 6 månader gamla cykelpedaler (Shimano Saint PD-MX80) då de börjat gnissla den senaste veckan.
Skruvat isär alla delar och alla 48 kullager-kulor, gjort rent och fettat in med nytt smörjfett och monterat ihop igen.

Nu är cykeln helt tyst igen ett tag :)
Leon23

Inlägg av Leon23 »

Mina föräldrars induktionshäll hade börjat ge upp efter bara 5-6 år efter inköp :tumner: . Tänkte att jag ger mig in och försöker hitta felet. Symptomen blev tydligen värre med tiden vilket jag tyckte lät som att det var några elektrolyter eller andra passiva komponenter som börjat gå sönder.

Efter lite tips här från forumet om att det ofta var interface-korten som vart trasiga, gav jag mig på dem. Bytte ut tre små SMD elektrolyter och vips så funkar allt igen :tumupp:. Vad glad man blir av att laga saker istället för att tvinga köpa nytt :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Och det ni ser på bilden är hobbyrummet här hemma."

:)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

sa0azs skrev:Aha, ett så kallat "Hollywood"-däck :)

En kollega hade såna på sin bil ett tag. Det lät som han driftade i garaget, medan det i själv verket gick i under 10 km/h :mrgreen:
Mohaha , har kört med en bil med sådana och hjulinställningen var skev som fan också.

Detta gav resultat att det tjöt som en kommande episk katastrof när man bytte fil , och zickzakade man lät det verkligen som en katastrof :mrgreen:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

toffie skrev:hanzibal
Häftig bil! Finns mer information om denna någonstans?
Så värst häftig är den nog inte egentligen :-)

Japanbygge med fina detaljer och kaross av metall som tillsammans med inkråmet bidrar till bilens vikt uppåt ett kilo trots ganska blygsamma yttermått.
image.jpg
Den har on/off- (dvs icke-proportionell) reglering av både fram/back och vänster/höger samt enhjulsdrift bak istället för differential. 27MHz-radion har ganska kort räckvidd på under 10 meter vilket iofs räcker för tilltänkt inomhuslek. Inte snabb men batterierna slukas ändå fort tack vare ganska hungrig elektromekanik.

Redan då fanns betydligt finare (dyrare) grejor men jag blev i alla fall glad för min guldbruna Lamborgini Countach julafton 1978.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Va roligt med lite historia! Nej det är väl klart, det finns många bilar som är långt mer avancerade och energisnåla, men vadå. Det där är historia och jag tycker att den var rätt fin ändå! Min första radiostyrda el bil såg mer ut som de gör idag; en motor, mottagare, servo för styrningen.. Ingen direkt övrig elektronik.. Det var väl.. 93-94?

Så för mig är inte dagens bilar så mycket mer annorlunda än den som jag först fick.

Däremot din där tyckte jag var intressant då den såg helt annorlunda ut inuti. Metallkaross dessutom.. Wow! :D Jag tycker den var riktigt ball ändå :D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hittade nedan sajt där de skriver väldigt trevliga artiklar om bl.a gamla rc-bilar från förr.

Jag minns exempelvis hur brorsan och jag dreglade över klassiska "Monster Beetle" från Tamiya:

Bild

http://rctoymemories.com/2014/01/01/tam ... #more-2657

På tok för dyr för oss då men en kompis hade en sån och min Lambo stod sig väldigt platt i jämförelse :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

För den som gillar RC-nostalgi kan jag varmt rekommendera nostalgidelen på rsb.se :)

http://rsb.se/arena/forumdisplay.php?32-Nostalgi
Skogen

Inlägg av Skogen »

För ett bra tag sedan pajade mitt labaggregat (Velleman PS23023), sa bara "poff" när jag tryckte på powerknappen och sedan var den död.
Nåväl, får titta på det vid ett senare tillfälle, tänkte jag då. Nu har detta tillfälle infunnit sig och efter att ha skruvat av locket hittade jag snabbt vad som sa "poff".
IMAG0265.jpg
Frågan var ju dock om det var felet eller ett resultat av felet. Ingenting var inkopplat när det inträffade så yttre åverkan kan uteslutas.
Efter att ha bytt två st 1N5402 och en säkring så verkar allting fungera igen :)

När jag nu lyckades fixa apparaten billigt och lätt funderar jag på om jag ska fixa någon typ av belysning till LCD-displayerna, avsaknaden av det har stört mig sen jag köpte den :evil:
Finns ju en fast 5-voltsutgång som man kan koppla in sig på med ett par små lysdioder. :humm:
IMAG0275.jpg
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det var inte svårt att hitta det felet, varför är det inte alltid så enkelt? :)

Angående belysningen så hade jag personligen tagit den lite jobbiga vägen och lagt någon eller några små tex 0603 LEDs längs kanten på displayerna så de hade lysts upp inifrån. Vet dock inte om det fungerar på dessa typer då de inte har ett visst skikt för att sprida ljuset jämn över ytan eftersom ju ljuset kommer framifrån men tycker det absolut borde gjort något oavsett.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Jag provade att lysa med en liten ficklampa på kanten av displayen men det märktes ingen effekt av det.
Kanske inte kom åt ordentligt. Men det här kan vara värt att lägga lite tid på.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har ett liknande labbaggregat och har också saknat belysning. Men tror inte det går att få till på något enkelt sätt.
Överbevisa mig gärna :)

För övrigt så hade sambon vår laptop på en halv dag för att se på orienteringstävling. Efter det blev grafikkretsen inte glad. Tydligen ett standardfel på Dell D630 (och en del andra) med Nvidia-grafik. Den blir helt enkelt så varm att BGA-lödningarna släpper. Datorn fungerar nu tills den blir varm, då blir det grafikfel och den dör.

Hade räddat data från en kompis D620 som var helt död. Tänkte att den kan jag öva på, har inget att förlora.
Onekligen är de väldigt trevligt byggda dessa Dell:ar mycket service-vänliga. Fick isär den och lödde om grafikkretsen
med min kina-varmluft-lödstation och monterade ihop den, sen fungerade den igen :)

Så nu har jag plockat isär min och ska löda om den också nån dag. Men jag funderar på kylningen sen. Just nu verkar det ligga en liten kopparbit på grafikkretsen. Men själva heatpipe:en har något som liknar liggunderlag på sig. Jag gissar förstås att det leder värme bra, allt annat vore konstigt. Men i vilket fall så är det ett avstånd på kanske en mm mellan kopparbiten och heatpipe:n (som liggunderlaget nu fyller upp).

Ska jag behålla liggunderlaget och byta kylpastan under kopparbiten? Bättre förslag?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Har åxå en gammal Dell vars grafikkort fått spatt. En M90, 17" ( det absolut dyraste som DELL kunde leverera på den tiden) med Nvidia-grafik. Den har några år på nacken, men man kanske skulle göra ett försök.
( Den började knasa med överhettning strax efter att grafikrutinerna blivit uppdaterade, och sen hjälpte det inte att bak-datera.
Senast redigerad av LeCanard 14 september 2015, 12:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Tänk på att "gappadden" kan vara av typen som man bara kan komprimera en gång, dom skall komprimeras till ca 80% av original tjockleken.

/// Marcus
Skriv svar