Jag har ett liknande labbaggregat och har också saknat belysning. Men tror inte det går att få till på något enkelt sätt.
Överbevisa mig gärna
För övrigt så hade sambon vår laptop på en halv dag för att se på orienteringstävling. Efter det blev grafikkretsen inte glad. Tydligen ett standardfel på Dell D630 (och en del andra) med Nvidia-grafik. Den blir helt enkelt så varm att BGA-lödningarna släpper. Datorn fungerar nu tills den blir varm, då blir det grafikfel och den dör.
Hade räddat data från en kompis D620 som var helt död. Tänkte att den kan jag öva på, har inget att förlora.
Onekligen är de väldigt trevligt byggda dessa Dell:ar mycket service-vänliga. Fick isär den och lödde om grafikkretsen
med min kina-varmluft-lödstation och monterade ihop den, sen fungerade den igen
Så nu har jag plockat isär min och ska löda om den också nån dag. Men jag funderar på kylningen sen. Just nu verkar det ligga en liten kopparbit på grafikkretsen. Men själva heatpipe:en har något som liknar liggunderlag på sig. Jag gissar förstås att det leder värme bra, allt annat vore konstigt. Men i vilket fall så är det ett avstånd på kanske en mm mellan kopparbiten och heatpipe:n (som liggunderlaget nu fyller upp).
Ska jag behålla liggunderlaget och byta kylpastan under kopparbiten? Bättre förslag?
MVH: Mikael