Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

säter skrev:
rogerk8 skrev:Vilken DOS-version kör du?
DOS 6.22 på de flesta.
Jag tackar för denna information.

Mha fantastiska EF har jag relativt nyligen lärt mig att just 6.22 är "bäst".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

HUGGBÄVERN skrev:Men varför "byta upp sig så mikrominimalt?! Gå ALL IN, och uppdatera så mycket det går. Det är väl bättre att ha fungerande grejer än att vara sarkastisk mot folk som vill ha fungerande program, för att sedan i tid och otid kräva hjälp för att de egna verktygen är föråldrade ... :doh:
Snälla, lämna mig ifred.

Du är anmäld.

/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:
lgrfbs skrev:Så här ser det ut:
SEF_FF52.png
och under:
Index of /pub/firefox/releases/52.0esr/win32/en-US/
ligger det en exe-fil.

Klicka på länken som swesysmgr gav dig och välj version och språk så bör du få den fil du behöver.
Jag tackar för denna hjälp men jag förstår ändå inte riktigt.

En exe-fil säger du, visst jag vet att sådan är "körbara" men på vilket sätt?

Jag skulle nämligen vilja tanka hem en exe-fil för 47:an men jag vill ha den som en setup-fil dvs typ samma som att tanka hem en bild från nätet om man säger dvs jag vill INTE att FF skall uppgraderas så fort jag klickar på länken, jag vill hellre ha den som setup-fil på min hårddisk medans jag typ funderar.
Det finns inget att vinna på att byta ut en uråldrig version mot en halvgammal, ta den senast tillgängliga, då får du bäst kompatibilitet med moderna websidor.

Att browsern är seg och klagar på att script hänger sig tror jag beror av att javascript och annonser i dagens sidor inte kommer överens med din mycket gamla version av Firefox.

Jag minns inte exakt hur detta såg ut i FF31 men i de modernare varianterna har du bra möjligheter att slå på/av cookies m.m. selektivt för olika sidor och kan då tillåta TI, Elfa m.fl. att göra det du behöver samtidigt som annons- och videotunga sidor blockeras till max.
Du har i grund och botten rätt naturligtvis, det råder ingen tvekan om det.

Men jag är av en annan åsikt och Ni vet egentligen om det men för nytillkomna tittare kan jag meddela att min åsikt i frågan är att ju större uppgraderingssteg jag tar versionsmässigt, desto mer kod får min Pentium medels XP tugga och det gör att datorn kommer gå mer långsamt med FF52 än vad en gör med FF47 samtidigt som jag redan idag märker att inaktivering av javascript faktiskt snabbar på datorn med minst 10%.

Ingen lär kunna inbilla mig att senare versioner har mindre mängd kod för det är lite som skatt på saker, är skatt väl införd så kommer den aldrig tas bort utan bara öka.

Och jag vill inte behöva byta hårdvara dvs datorn.

Jag hoppas man får ha en åsikt som denna utan att bli kallad att man är "sarkastisk mot folk"?

MVH/Roger
PS
Märkligt att man får inte ens ha åsikter om PRYLAR utan personangrepp, suck säger jag bara!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

rvl skrev:
swesysmgr skrev:Det finns inget att vinna på att byta ut en uråldrig version mot en halvgammal, ta den senast tillgängliga, då får du bäst kompatibilitet med moderna websidor.
Det skulle också jag (och många andra) rekommendera, men det spelar inge roll, för Roger gör ändå som han gör.
Till skillnad från vissa andra hackar du i alla fall inte på mig modell personangrepp utan accepterar och respekterar den jag är.

Jag tackar för detta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag tänkt ladda ner FF31, FF42, FF47 och FF52.

Håll tummarna att jag lyckas med det (trots att javascript är inaktiverat).

Har en setup-mapp sedan gammalt och kommer skapa Firefox\FF31-FF52 i olika mappar, börjar med det för sedan är det bara att spara de olika versionerna i dom olika mapparna.

Lika analt detaljerad som vanligt men jag gillar "babystep"-tänket :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu skapat 4 mappar i min setup-mapp jag hade enligt tidigare.

Noterade först att jag hade en fil som ordagrant hette firefox.exe där redan MEN det är osäkert om det är en setup-fil eller om det är själva den körbara installerade filen (jag har inte alltid fattat skillnaden så jag kan ha kopierat från programmappen till setup bara för att ha en fil där).

I vilket fall vill jag nog tanka ner 31:an igen, just in case.

Men jag börjar med 52:an för att gå i rätt riktning ifall det strular.

Alla förberedelser är nu gjorda, endast action kvarstår :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:
rvl skrev:
swesysmgr skrev:Det finns inget att vinna på att byta ut en uråldrig version mot en halvgammal, ta den senast tillgängliga, då får du bäst kompatibilitet med moderna websidor.
Det skulle också jag (och många andra) rekommendera, men det spelar inge roll, för Roger gör ändå som han gör.
Till skillnad från vissa andra hackar du i alla fall inte på mig modell personangrepp utan accepterar och respekterar den jag är.

Jag tackar för detta.
Lugn och fin nu, det där var väl inget personangrepp :)

Ta dig en stänkare (max en!) på balkongen, spara dina bokmärken m.m. i en fil för säkerhets skull (Bookmarks->Show all bookmarks->Export->Backup) och uppgradera till 52:an.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Du är så schysst mot mig, jag tackar för detta.

Jag har faktiskt noll koll på mina bokmärken (bara använt stjärnan och tryckt okej) så dom är helt osorterade men jag gillar ditt tips för jag bläddrar ändå där ibland när jag inte hittar sajten på annat sätt.

Jag skulle inte gråta om dom försvann men jag kommer göra som du rekommenderar för lite intressanta är dom dock.

Kanske jag får incitamentet att sortera dom vid uppgraderingen (har säkert 500 bokmärken, gissar jag) när man liksom ändå håller på.

Denna kommentar du lägger nu visar att du verkligen bryr dig.

Stort tack!

MVH/Roger
PS
Du får läsa hela HB's inlägg...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det verkar som om jag lyckades göra en backup, heter då i så fall "bookmarks.html".

Dubbeklick på den startar emellertid IE av nån knepig anledning, den gör sedan cancel efter en stund varvid man får trycka back men då verkar det gå att se mina bokmärken på html-form.

Kul tips det här.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Du får läsa hela HB's inlägg...
Ber om ursäkt om jag missförstod det som skrevs :)

Uppgradera nu så vi får se hur det går.

Vilken Webbläsare som startas när du klickar på en .htm eller .html fil är en inställning i Windows, högerklicka och välj den webbläsare du föredrar eller ändra standardprogram under "öppna med".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Du behöver inte alls be om ursäkt, det finns inget att be om ursäkt för.

Däremot finns det vissa andra som borde be om ursäkt många gånger om (kunde inte hålla mig :) ).

Nu ska jag tanka FF-versioner mha dina fina länkar, börjar med FF52.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

säter skrev:
rogerk8 skrev:Vilken DOS-version kör du?
DOS 6.22 på de flesta.
Får man fråga vad du använder dina DOS-maskiner till?

Vore kul att veta, för mig är dom mest textbaserade så jag är osäker på vad DOS som OS klarar av, mitt livs första dator var en 286:a som jag tror hade DOS av nån version (det var inte W3.11 i alla fall), jag lekte lite med ett microstrip-program (RF) som jag fick från skolan, Puff vill jag minnas det hette (leket var i samband med en laboration där jag ville konstruera en Astra-mottagare, Puff sa okej men i verkligheten...), sen lyckades jag faktiskt skapa en array-baserad lista för alla mina typ 300 vinylskivor mha Turbo Pascal som jag faktiskt fick att fungera, värre var det emellertid när jag köpte nya LP och skulle införa dom i listan :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag nyttjat swesysmgr's trevliga länk-tips och tankat ner FF31, FF42, FF47 och FF52 (alla på engelska, kör dock svenska nu)

Jag kände mig även tvungen att tanka hem nån bilaga till filerna som hela tiden kallades Firefox Setup Stub, tror dock inte den är nödvändig men vad vet jag om sånt här :)

Frågade annars order@elfa.se om man kanske kan undvika ReCaptcha på nåt sätt men har inte fått nåt svar.

Ikväll kommer jag dock testa hibernering.

Fast iom att jag har dongel och den tappar matning så tappas även inloggningen till kära ELFA, dvs jag måste göra om ReCaptcha nästa kväll lik förbannat.

En finess jag lurat på är om man typ kan stänga ner datorn i nåt slags standby och samtidigt strypa hastigheten på fläkten så att den inte slits så förbannat medan man fortfarande är inloggad?

Då skulle jag slippa ReCaptcha varje gång jag vill in på ELFA's sida (m.fl, obs!).

Allt annat vad gäller inaktiverat javascript har jag faktikt koll på eller åtminstone work-around, senast är finessen med alldatasheet.com som alltså har databladen i html-form.

Och visst, man kan (väl?) inte printa ut html-datablad MEN man kan faktiskt göra "Print Screen", så ut på papper går att få.

Bara ReCaptcha är dryg annars funkar inaktiverat javascript alldeles utmärkt, tom problemet med att jag inte kan nyttja bilagor i min mejl är en petitess, att tuben sen inte fungerar (redan innan disable) är lite tråkigt men jag tittar inte på tuben så problemet är en petitess det också samtidigt som tuben eventuellt går att få tillbaka om man "lurar" den lite dvs nyttjar about:config och ändrar internet-paketens version till nåt senare.

Borde faktiskt gå, tycker jag för det när glasklart att i mina internet-paket står det vilken version jag kör och det känns som om tuben är mycket petiga med sådant, eventuellt pga överdrivet säkerhetstänk.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förstår inte hur du orkar med att krångla på det sättet.
Hela tiden göra allt 10x krångligare än vad det egentligen är.
Hela tiden hålla på att uppfinna hjulet på nytt.
Hela tiden göra allt baklänges.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hela tiden hålla på att uppfinna hjulet på nytt.
Det här är en intressant kommentar.

Den kommer ofta ur munnar på folk som tror dom vet allt.

Riktigt dålig kommentar!

Att uppfinna hjulet på nytt är precis det som lär oss något, att bara kopiera andras lösningar hela tiden lär oss ingenting.

Jag brukar tom säga att misslyckande är bra för det är när man misslyckas och försöker få ordning på saken som man verkligen lär sig nåt ty om du aldrig misslyckas, vad lär du dig då?

Bara idioter tror att dom är fullärda.

MVH/Roger
Skriv svar