Om det är -4 eller -30 ute gör spelar faktiskt mindre roll för att smälta isen
Specifik smältenergi ligger för is på 334 kJ/kg
Specifik värmekapacitet för is ligger ungefär runt 2.2 kJ/(kg*K)
Så en så pass stor skillnad i temperatur skulle ändå bara ge 17% ökning av energi som krävs.
Gjorde ett test igår. Lindade kanthaltråd runt en svartmålad metall-ram. För att den inte skulle lossna så limmade jag med epoxy-lim. Men när jag kopplade in den så började det ryka om limmet. Precis som jag var rädd för. Det lossnade inte, men det blev lite mjukt...
Hur får man kanthaltråden att sitta fast? Speciellt tråd-ändarna?
Min sista (otestade) idé är att använda Plastic-padding. Det borde klara både höga och låga temperaturer. Skulle det kunna fungera, eller har någon ett annat tips?
Om tråden inte är allt för spröd skå en knut i varje ände och gör en likande uppspänings
anornings som en bågsåg, själva idén använder jag på minnestråd som inte går att löda
på grund av att skilanden mellan varmt & kallt är för stort samt att metallen i sig är svårlödd.
Gimbal skrev:Rutan ska ju värmas något också för att få bort isen så lite mer energi tillkommer nog vid -30.
Specifik värmekapacitet för glas ligger på 0.84 kJ/(kg*K) så jag tror inte det blir mycket extra där, men visst.. rutan är väl också lite tjockare.
Dock är väl -30 ett rätt så överdrivet extremfall
Det här med vätska för att smälta is: Det går som sagt bra med spolarvätska, men glykol var ingen höjdare. Det blev en blå gegga när det blandades med snön.
Upptäckte det vid McDonalds drivethru då rutan hade frusit fast...