Byte av elcentral, att tänka på??
- prototypen
Re: Byte av elcentral, att tänka på??
Förr var det nog alltid trefas
Numera är stora pumpar trefas, tex min som drar runt från pannan genom 40 meter kulvert till verkstan.
I huset har jag bara enfasare.
Det är asynkronare oavsett om det är en eller trefas, med permanentmagnet så måste det nog till en massa elektronik för att sakta snurra igång rotorn.
Mellan stator och rotor sitter det en "burk" som är vattentät.
Protte
Numera är stora pumpar trefas, tex min som drar runt från pannan genom 40 meter kulvert till verkstan.
I huset har jag bara enfasare.
Det är asynkronare oavsett om det är en eller trefas, med permanentmagnet så måste det nog till en massa elektronik för att sakta snurra igång rotorn.
Mellan stator och rotor sitter det en "burk" som är vattentät.
Protte
-
Moderna små cirkpumpar är nog elektroniskt styrda ,eftersom så små trefas har urkass PF och verkningsgrad även om axeleffekten på pumpen räknas i tiotals W. För vanliga villor alltså.
Det är garanterat permanentmagnet också.
Kolla på grunfos alpha mfl.
Jag har använt sådana i design av shuntar för olika industriella tillämpningar, men vid större effekter får man ta avnliga trefasare. Ex kylvattenshuntar på några 100 kubik och någon MW.
Det är garanterat permanentmagnet också.
Kolla på grunfos alpha mfl.
Jag har använt sådana i design av shuntar för olika industriella tillämpningar, men vid större effekter får man ta avnliga trefasare. Ex kylvattenshuntar på några 100 kubik och någon MW.
Först när jag dragit ut kontakten till utomhusbelysningen har det gått att återställa jordfelsbrytaren.

Är det något fel på min installation?
Ja
Är små cirkpumpar trefas?
Inte ovanligt att de körs med enfas och konding...
Dagens små cirk-pumpar, är väl pga energidirektivet för det mesta Elektroniskt kommuterade.
Re: Sv: Byte av elcentral, att tänka på??
En "ärvd" från mitt förra jobb. [WHITE SMILING FACE] en färdigköpt produkt. Går lika bra med en nödficklampa från Claes Olsson.qx5 skrev:sm7tix, Någon färdig produkt du kör med?
- prototypen
Eller en smartfån, de brukar ha laddade batterier
Protte
Protte
Apropå JFB.
En villa byggd 1980, med gängsäkringar och plåtkapsling, hade en 4-pol JFB som huvudbrytare. Det var väl i jordfelsbrytarens barndom...
En villa byggd 1980, med gängsäkringar och plåtkapsling, hade en 4-pol JFB som huvudbrytare. Det var väl i jordfelsbrytarens barndom...
Nej det är några khom mellan jord och nollan. Tror att det är spisen som krånglar den är både kopplad till jord och nollan.prototypen skrev:Helmut
Ja, har du kontakt mellan skyddsjord och nolla någonstans i anläggningen så löser ofta JFB.
Det är ganska enkelt att felsöka, lös ut JFB, gör strömlöst och ohmmät mellan noll och skyddsjordskena. Ska vara högohmigt (kohm-Mohm eller mer)
Din cirkulationspump, är det en ren trefasmotor? Den ska normalt inte ha någon nolla.
Den ska inte heller ha någon krypström då lindningen ligger torrt utanför höljet. Rotorn däremot ligger i vattnet och snurrar.
Protte
Cirkulationspumpen var från början kopplad till trefaser plus nollan. Borde killen som installerade mina nya säkringar ha kopplat bort nollan istället för jorden. Eller kan jag utgå från att han kopplade ut nollan, men bara ville förklara problemet på ett enkelt sätt?
Har för mig att det är 240 volt mellan nollan och fasen och 420 volt mellan faserna. Kan det inte bli överspänning i spisen om man kopplar bort nollan så det blir 420 volt på någon tråd?
-
Finns det någon anledning att säkra ner huvudsäkringarna från 25 till 20 A bara för att spara en lusing i nätavgift?
Om man ändå skall göra om rubbet?
Om man ändå skall göra om rubbet?
Ursäkta om jag glömt vad du har för värme, sökte på "värme" på trådens första sidan utan att finna något.
Exempelvis en elpatron kan väl rätt lätt förses med en effektvakt som slår av elpatronen just under en kortare stund som något annat drar mycket ström. Då kan elpatronen alltså vila medan t.ex. varmvattenberedaren värmer vatten, ugnen blir varm, pastavattnet kokar upp eller vad som nu drar ström.
I princip borde man också kunna ha effektvakt på direktverkande elvärme om den (som oftast) går på separata grupper, men det är väl inte lika vanligt.
Om du kan ha effektvakt så har du större chans att kunna säkra ner.
Men du skrev ju att du har nån slags mätare - kan den bara visa kWh över lite längre tid eller går det att se över kortare perioder såsom t.ex. varje kvart eller liknande?
Å andra sidan skriver du 250+20 m2, det är väl kanske dumt att chansa på att gå ner i säkring utan att mäta först när det är så stort hus. Jag verkar behöva mina 16A till mina knappt 100m2.
Men att ändra storlek på huvudsäkringen behöver ju inte göras samtidigt som resten görs om du inte vill göra det samtidigt.
Exempelvis en elpatron kan väl rätt lätt förses med en effektvakt som slår av elpatronen just under en kortare stund som något annat drar mycket ström. Då kan elpatronen alltså vila medan t.ex. varmvattenberedaren värmer vatten, ugnen blir varm, pastavattnet kokar upp eller vad som nu drar ström.
I princip borde man också kunna ha effektvakt på direktverkande elvärme om den (som oftast) går på separata grupper, men det är väl inte lika vanligt.
Om du kan ha effektvakt så har du större chans att kunna säkra ner.
Men du skrev ju att du har nån slags mätare - kan den bara visa kWh över lite längre tid eller går det att se över kortare perioder såsom t.ex. varje kvart eller liknande?
Å andra sidan skriver du 250+20 m2, det är väl kanske dumt att chansa på att gå ner i säkring utan att mäta först när det är så stort hus. Jag verkar behöva mina 16A till mina knappt 100m2.
Men att ändra storlek på huvudsäkringen behöver ju inte göras samtidigt som resten görs om du inte vill göra det samtidigt.
-
Direktverkande el, LLVP och milt klimat. Inte alla rum som har elvärme dock, de har plockat bort en del.
Sällan det är kallare än -10 längre perioder men man måste ju dimensionera säkringarna för effekten även om det bara går åt 10 timmar per år.
Klart att om varmvattenberedaren (3kW,2ph 400V) startar samtidigt som spisen är igång och några elelement slår på så...
Jag vill iofs byta VVB mot något värmepumpigt men den drar ändå nästan 10A. Huset är på ca 180 kvm, drar ca 20000kWh el totalt (ink varmvatten och hushållsel)
Känns som att böka med effektvakter osv kommer kosta mycket installationsmässigt och då är det lika bra att betala en tusenlapp mer för att ha 25A in, servisen är ju dimensionerad för detta. Många effektvakter, man får lägga värmen på en grupp osv osv.
Sällan det är kallare än -10 längre perioder men man måste ju dimensionera säkringarna för effekten även om det bara går åt 10 timmar per år.
Klart att om varmvattenberedaren (3kW,2ph 400V) startar samtidigt som spisen är igång och några elelement slår på så...
Jag vill iofs byta VVB mot något värmepumpigt men den drar ändå nästan 10A. Huset är på ca 180 kvm, drar ca 20000kWh el totalt (ink varmvatten och hushållsel)
Känns som att böka med effektvakter osv kommer kosta mycket installationsmässigt och då är det lika bra att betala en tusenlapp mer för att ha 25A in, servisen är ju dimensionerad för detta. Många effektvakter, man får lägga värmen på en grupp osv osv.
Effektvakter är rätt bra att ha ändå. Dessutom är det inte helt ovanligt att man sätter effektvakter på direktverkande elvärme, detta för att slippa skjuta huvudsäkringar.
Det enklaste sättet att se om det skulle hjälpa är väl att summera alla förbrukar i ett kalkylark och se om effektvakt på några få stora förbrukare kan hjälpa.
-
Och mitt elektroniklabb, hur mycket drar det? 
Har precis gjort färdigt en excelfil med installerade motordrifter i ett större projekt, elarna ville ha det. Landade på ca 400kW, men det var en större värmepump med som drog lite utöver några pumpar med kylt media.
Skall fundera på effektvakterna.

Har precis gjort färdigt en excelfil med installerade motordrifter i ett större projekt, elarna ville ha det. Landade på ca 400kW, men det var en större värmepump med som drog lite utöver några pumpar med kylt media.
Skall fundera på effektvakterna.