Renovera el- moppe
Re: Renovera el- moppe
Tror knappast att tillverkaren sätter dit en motor som är så klen att den knappt kan röra sig. Mät spänningen till motorn under drift och se om den sjunker för lågt.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 28 september 2014, 15:14:22
Re: Renovera el- moppe
Får du rotation av att sätta dc på en generator,dom genererar ju ac som lik riktas före användning?
Re: Renovera el- moppe
Hur stort blir spänningsfallet över batterierna vid drift?
Den här typen av motor är vanligt förekommande på elcyklar, bland de som bygger själv. Just den här storleken verkar populär...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=42031
Den här typen av motor är vanligt förekommande på elcyklar, bland de som bygger själv. Just den här storleken verkar populär...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=42031
Re: Renovera el- moppe
250 Watts el motor låter väldigt klent på en elmoppe. Bara mopeden i sig lär ju väga upp mot 45-50 kilo om inte mer + förarvikten friktion m.m.
250 Watt på el elcykel hjälper ju till skapligt och då trampar man ju själv också.
När jag byggde min elcykel köpte jag ett kit med 500 Watt motor. Med den är det ändå så att motorn får jobba på bra om jag bara kör med gashandtaget. Branta backar och långa backar märks väl. Och för att inte tala om effektuttaget från batterierna vid dessa belastningar.
Man kommer inte långt på en laddning.

250 Watt på el elcykel hjälper ju till skapligt och då trampar man ju själv också.
När jag byggde min elcykel köpte jag ett kit med 500 Watt motor. Med den är det ändå så att motorn får jobba på bra om jag bara kör med gashandtaget. Branta backar och långa backar märks väl. Och för att inte tala om effektuttaget från batterierna vid dessa belastningar.
Man kommer inte långt på en laddning.
Re: Renovera el- moppe
Nej. Det är en trefas synkron maskin. Men en motorstyrning för "BLDC"motor bör funka bra.Anders_gbg skrev:Får du rotation av att sätta dc på en generator,dom genererar ju ac som lik riktas före användning?
Re: Renovera el- moppe
Bilgeneratorer har normalt elektromagneter i sig som måste ha konstant ström kopplat till sig för att bli magnetiska vilket sänker verkningsgraden säkerligen en hel del och är nog inte att rekommendera. Har dock för mig det finns generatorer med permanentsmagneter till bilar man det är i så fall ordentligt gamla märken och högst fåtal för nytillverkade bilar med sådana har jag inte hört talas om men finns kanske men lär i så fall kosta.
Re: Renovera el- moppe
Startmotorn har också elektrisk magnetisering, liksom kraftverksgeneratorer. Det är inget som per automatik gör verkningsgraden låg. Med bilgeneratorer är nog inte så imponerande på den punkten ändå, nu sa jag bara att den är bättre än startmotorn.
Re: Renovera el- moppe
Visst är det så men oavsett vilken så är det förstås inget att rekommendera för en elmoppe eller dylikt om man vill ha hyfsad räckvidd med lagom mängd batterier. Den låga verkningsgraden hos en starmotor är pga kolens väldigt höga tryck mot kommutatorn som skapar hög friktion. Kolen i generatorn har bra lägre tryck så som sagt säkert en hel del bättre där.
Re: Renovera el- moppe
Jag pratar enbart om verkningsgrad vilket väl i princip får anses som prio 1 i detta sammanhang, annars vet jag inte vad du menar.
Re: Renovera el- moppe
Bilgeneratorer sägs ha rätt låg verkningsgrad. Det "kostar" ju inte mycket att ta ut en halv eller en hel extra hästkraft från förbränningsmotorn och luftflödet i motorrummet är väl tillräckligt för att kyla bort förlusterna.
Utan att veta så gissar jag att generatorer till bussar och lastbilar är klart bättre, eftersom bortkylningen av förlusteffekterna bör väl bli ett större problem vid större effekter. Fast å andra sidan så är gissningsvis priserna också högre på skroten. Dessutom är det väl bara fördelar att köra 24V istället för 12V. (24V gäller för lastbilar i Europa, USA kör visst 12V, så ifall man köper nåt från långtbortistan så ska man inte utgå från att det är en viss spänning bara för att den suttit i en viss tillämpning).
Tillräckligt gamla bilar har likströmsgenerator, t.ex. Volvo Duett eller liknande. Det kan skilja rätt många år mellan när olika tillverkare införde växelströmsgenerator. (Tips: på engelska så skriver man oftast "generator" om likströmsgenerator men "alternator" om växelströmsgenerator). OBS att det också skedde en övergång från 6V till 12V inom ungefär samma tidsepok. Det är nog en dålig idé att använda en 6V-generator...
Allmänt så tror jag inte att varken generator eller startmotor från en personbil är särskilt bra till det här.
Vad gäller elverktyg så måste man nog använda grejer i lite bättre "yrkesanvändningsklass" för att de ska tåla mer eller mindre kontinuerlig drift. Proffsen kan väl köra rätt hårt och i stort sett kontinuerligt med sina maskiner en hel dag, medan vi glada amatörer borrar något/några enstaka hål en gång om året. Jag har faktiskt märkt att ifall man t.ex. borrar tillräckligt många hål på rad i betong/tegel eller annat hårt material med en "hobby"-elborrmaskin (nätdriven) så behöver man till slut låta den vila efter ett tag. Det verkar gälla både moderna budget-hobbymaskiner av plast med varvtalsreglering o.s.v. och likaså äldre typ t.ex. en orange Black&Decker.
Utan att veta så gissar jag att generatorer till bussar och lastbilar är klart bättre, eftersom bortkylningen av förlusteffekterna bör väl bli ett större problem vid större effekter. Fast å andra sidan så är gissningsvis priserna också högre på skroten. Dessutom är det väl bara fördelar att köra 24V istället för 12V. (24V gäller för lastbilar i Europa, USA kör visst 12V, så ifall man köper nåt från långtbortistan så ska man inte utgå från att det är en viss spänning bara för att den suttit i en viss tillämpning).
Tillräckligt gamla bilar har likströmsgenerator, t.ex. Volvo Duett eller liknande. Det kan skilja rätt många år mellan när olika tillverkare införde växelströmsgenerator. (Tips: på engelska så skriver man oftast "generator" om likströmsgenerator men "alternator" om växelströmsgenerator). OBS att det också skedde en övergång från 6V till 12V inom ungefär samma tidsepok. Det är nog en dålig idé att använda en 6V-generator...
Allmänt så tror jag inte att varken generator eller startmotor från en personbil är särskilt bra till det här.
Vad gäller elverktyg så måste man nog använda grejer i lite bättre "yrkesanvändningsklass" för att de ska tåla mer eller mindre kontinuerlig drift. Proffsen kan väl köra rätt hårt och i stort sett kontinuerligt med sina maskiner en hel dag, medan vi glada amatörer borrar något/några enstaka hål en gång om året. Jag har faktiskt märkt att ifall man t.ex. borrar tillräckligt många hål på rad i betong/tegel eller annat hårt material med en "hobby"-elborrmaskin (nätdriven) så behöver man till slut låta den vila efter ett tag. Det verkar gälla både moderna budget-hobbymaskiner av plast med varvtalsreglering o.s.v. och likaså äldre typ t.ex. en orange Black&Decker.
Re: Renovera el- moppe
Det stora problemet med en startmotor är att de är byggda för att ha en stor effekt under 10s, inte för att jobba med några 100W kontinuerligt, det är generatorn byggd för. Trycket på kolen har inte märkbar påverkan i sammanhanget, det går dessutom lätt att ändra.
Re: Renovera el- moppe
En modern bilgenerator har som till en regel verkningsgrad över 90 % vid sin märkström vilket typiskt är vid 4-5000 rpm. För bensinmotorn är utväxlingen ca 1:2 och för dieselmotorn något högre.
Vid tomgång och lite dåligt batteri kan man se att generatorn i stort inte ger något tillskott genom att kolla styrkan på helljuset som då ökar vid gaspådrag. Detta trots att rotor-spänningen kanske är 12 Volt.
Den fungerar inget vidare som cykel-motor pga att designen ger lågt vridmoment. Ett sätt att öka vridmomentet är att ändra rotordesignen till något som induserar högre magnetfält i statorlindningen.
Det finns att köpa modifierade rotorer om man inte vill bygga om rotorn själv. Konstantmagnetiserad rotor är praktiskt då man slipper en elkrets men samtidigt tappar man den enkla möjligheten att styra generatorn/motorns effekt relativt varvtalet som rotorlindningen gav.
Växelströmsgenerator med separatmagnetiserad rotor var förr(ca 1900-1960) vanligaste typen av generator vid störe el-kraftverk. Fältmagnetiseringen åstadkoms via en likströmsgenerator på samma axel. Infasning av sådana generatorer på elnätet kunde vara spännande.
Likströmsgeneratorns stora nackdel är att resulterande strömmen måste gå via en pol-växlande kommutator och kol. Kolen slets hårdare vid högre strömmar så det var en förbrukningsvara med relativt tätt mellan bytena.
Det är kommutatorn som utgör likriktare. För växelströmsgeneratorn är det tvärs om, det är magnetiseringsströmmen som går via kommutatorn så den kan göras utan pol-växling eftersom behovet av likriktning inte finns och strömmen genom kommutator och kol är lägre än för likströmsgeneratorn, vilket minska slitaget.
Att använda växelströmsgenerator i bil på enkelt sätt blev möjligt när prisbilliga dioder som klarade strömmarna blev tillgängliga. Gamla likströmsgeneratorer går utmärkt att använda som motor. Det förekom i synnerhet på större diesel-motorer att det var samma enhet som agerade både generator och startmotor. Det är fortfarande samma designen på startmotorn.
Startmotorn har inte som generatorn någon fläktkylning, varför konstant drift med större effektuttag kan leda till överhettning. Även här finns de som modifierat startmotorn för konstant drift genom förbättrad luft eller vattenkylning. Här kvarstår dock problemet att kol och kommutator slits och måste servas lite då och då och den är som till en regel flera gånger tyngre än generatorn då stommen är av järn och längre hus än för generatorn bl.a. för att få högt startmoment, dvs lite motsatsen till växelströms-generatorns mer blygsamma egenskaper vid låga varv.
Vid tomgång och lite dåligt batteri kan man se att generatorn i stort inte ger något tillskott genom att kolla styrkan på helljuset som då ökar vid gaspådrag. Detta trots att rotor-spänningen kanske är 12 Volt.
Den fungerar inget vidare som cykel-motor pga att designen ger lågt vridmoment. Ett sätt att öka vridmomentet är att ändra rotordesignen till något som induserar högre magnetfält i statorlindningen.
Det finns att köpa modifierade rotorer om man inte vill bygga om rotorn själv. Konstantmagnetiserad rotor är praktiskt då man slipper en elkrets men samtidigt tappar man den enkla möjligheten att styra generatorn/motorns effekt relativt varvtalet som rotorlindningen gav.
Växelströmsgenerator med separatmagnetiserad rotor var förr(ca 1900-1960) vanligaste typen av generator vid störe el-kraftverk. Fältmagnetiseringen åstadkoms via en likströmsgenerator på samma axel. Infasning av sådana generatorer på elnätet kunde vara spännande.
Likströmsgeneratorns stora nackdel är att resulterande strömmen måste gå via en pol-växlande kommutator och kol. Kolen slets hårdare vid högre strömmar så det var en förbrukningsvara med relativt tätt mellan bytena.
Det är kommutatorn som utgör likriktare. För växelströmsgeneratorn är det tvärs om, det är magnetiseringsströmmen som går via kommutatorn så den kan göras utan pol-växling eftersom behovet av likriktning inte finns och strömmen genom kommutator och kol är lägre än för likströmsgeneratorn, vilket minska slitaget.
Att använda växelströmsgenerator i bil på enkelt sätt blev möjligt när prisbilliga dioder som klarade strömmarna blev tillgängliga. Gamla likströmsgeneratorer går utmärkt att använda som motor. Det förekom i synnerhet på större diesel-motorer att det var samma enhet som agerade både generator och startmotor. Det är fortfarande samma designen på startmotorn.
Startmotorn har inte som generatorn någon fläktkylning, varför konstant drift med större effektuttag kan leda till överhettning. Även här finns de som modifierat startmotorn för konstant drift genom förbättrad luft eller vattenkylning. Här kvarstår dock problemet att kol och kommutator slits och måste servas lite då och då och den är som till en regel flera gånger tyngre än generatorn då stommen är av järn och längre hus än för generatorn bl.a. för att få högt startmoment, dvs lite motsatsen till växelströms-generatorns mer blygsamma egenskaper vid låga varv.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Renovera el- moppe
>>Gamla likströmsgeneratorer går utmärkt att använda som motor. Det förekom i synnerhet på större diesel-motorer att det var samma enhet som agerade både generator och startmotor. Det är fortfarande samma designen på startmotorn.<<
Inte bara på stora dieslar. Det finns fortfarande i dag många mindre både bensin och dieselmotorer i mindre båtar från förr, som har en kombinerad startmotor/generator. Bl.a. Albin Motorerna. som fortfarande är i drift.
Inte bara på stora dieslar. Det finns fortfarande i dag många mindre både bensin och dieselmotorer i mindre båtar från förr, som har en kombinerad startmotor/generator. Bl.a. Albin Motorerna. som fortfarande är i drift.