, dom väger "onödigt" mycket och har låg kapacitet. Lådan batterierna satt i var bara stor nog för 2bly celler (dvs 24v) och det är en 36v motor, ingen aning varför. Bly cellerna väger ca4.5kg styck och har "bara" 12amp, medan liIon cellerna som får platts på samma platts (70st) skulle ge 35amp och väga 1/3. För att få platts med kablar,kontakter och skyddskretsar tänker jag använda 6x10 celler. Med 10 celler i varje pack har den en potensial volt kapasitet av 42volt men för att förlänga batteriens livs längd ska jag begränsa max volten till 40volt. En urladdnings spärr på 31 volt ska också inkluderas, för att skydda mot för djup urladdning, är det tänkt. Cellerna jag hittat har en individuell capasitet av 3.7 volt, 5000mah och ett pris på ca16 kr/st.
Jag har läst på flera ställen att batteri packar av denna typen "kräver" ladd balansering av varje cell för att få ut bästa resultat angående antal cykler och livs längd på packen.
Nu skulle jag behöva råd/tipps/hjälp om exakt hur jag ska koppla cellerna för att uppnå detta resultat.
Jag funderade på om en(per cell) paralell monterad zener diod kunde agera överladdnings skydd genom att öppna vid tex 4.0volt och koppla förbi de celler som är "färdiga" under laddning. Detta skulle förvisso resultera i "kortslutning" av laddaren när alla celler är fulla så någon form av ström begränsning är sannorlikt aktuellt(ev en hög kapacitets resistor eller dyl.) Vad tycker/tror ni kan hjälpa mig nå mitt mål?