Renovera el- moppe

Berätta om dina pågående projekt.
Anders_gbg

Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Jag har tänkt mig byta ut bly batterierna i min el moppe till ett batteri pack 18650 LiIon celler. Detta av flera orsaker, först så är nuvarande bly celler slut
, dom väger "onödigt" mycket och har låg kapacitet. Lådan batterierna satt i var bara stor nog för 2bly celler (dvs 24v) och det är en 36v motor, ingen aning varför. Bly cellerna väger ca4.5kg styck och har "bara" 12amp, medan liIon cellerna som får platts på samma platts (70st) skulle ge 35amp och väga 1/3. För att få platts med kablar,kontakter och skyddskretsar tänker jag använda 6x10 celler. Med 10 celler i varje pack har den en potensial volt kapasitet av 42volt men för att förlänga batteriens livs längd ska jag begränsa max volten till 40volt. En urladdnings spärr på 31 volt ska också inkluderas, för att skydda mot för djup urladdning, är det tänkt. Cellerna jag hittat har en individuell capasitet av 3.7 volt, 5000mah och ett pris på ca16 kr/st.
Jag har läst på flera ställen att batteri packar av denna typen "kräver" ladd balansering av varje cell för att få ut bästa resultat angående antal cykler och livs längd på packen.

Nu skulle jag behöva råd/tipps/hjälp om exakt hur jag ska koppla cellerna för att uppnå detta resultat.

Jag funderade på om en(per cell) paralell monterad zener diod kunde agera överladdnings skydd genom att öppna vid tex 4.0volt och koppla förbi de celler som är "färdiga" under laddning. Detta skulle förvisso resultera i "kortslutning" av laddaren när alla celler är fulla så någon form av ström begränsning är sannorlikt aktuellt(ev en hög kapacitets resistor eller dyl.) Vad tycker/tror ni kan hjälpa mig nå mitt mål? :?:
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av konig7070 »

Vilka 18650-celler har du hittat, för 5000mAh-celler finns vad jag vet inte. Det är väl Panasonic som är marknadsledande på 18650-celler och deras har som mest ca 3400mAh. Och för 16kr/st skulle jag inte hoppas på någon kvalitet då cellerna brukar kosta runt 15 USD/st för kvalitetsmärken.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu var det många fel här.

En blycell har en spänning på 2V. Så om du har 24V så har du 12 celler inte 2. Jag gissar att du menar 2st 12V batterier.

Jag är helt säker på att dina batterier ska klara av att leverera klart mer än 12 Ampere (A). Jag gissar att du menar att kapaciteten var 12Ampere timmar (Ah).

volt kapasitet => Spänning
En zener kommer inte att kortsluta laddaren.

Om du ser till att ha korrekta enheter och storheter blir det mycket mer lättläst.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Ja självklart menade jag 12volts bly batterier. Dom är typade till 12amp/h 12volt. Dom klarar högre energi ut tag men räcker då intelänge. Det är korrekt att 18650 cellerna är på 5000mAh,3.7volt.16skr
Nu när du nämner det så har väl zener dioder ett minsta spännings fall på 0.7volt om inte jag minns fel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du köper 18650 märkta 5Ah för 16kr kommer du bli besviken.
Troligen är det celler från begagnade laptopbatterier som i bästa fall ger 2Ah.

Be säljaren skicka några varuprover och mät upp kapaciteten själv.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Dom är nya från fabrik,med garanti. får ju inte säga vilken här i forumet.
Senast redigerad av Anders_gbg 28 september 2014, 18:33:04, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Anders_gbg skrev:Ja självklart menade jag 12volts bly batterier. Dom är typade till 12amp/h 12volt.
Nej det är de inte. 12Ah. Inte ampere per timme, det är något helt annat.
Anders_gbg skrev: Dom klarar högre energi ut tag men räcker då intelänge.
Nej, energimängden är begränsad, den brukar bli något lägre om man tar ut den snabbt.
De klarar högre effekt en stund, men tar då slut fortare.
Anders_gbg skrev: Det är korrekt att 18650 cellerna är på 5000mAh,3.7volt.16skr
Är det Ebay batterier så är de inte sällan märkt med en stor dos fantasi. Det är möjligt att de fortfarande är prisvärda, men räkna inte med att energimängden är den specade.
Anders_gbg skrev: Nu när du nämner det så har väl zener dioder ett minsta spännings fall på 0.7volt om inte jag minns fel.
En ideal Zenerdiod har ett konstant spänningsfall. Dvs. konstant 4V i ditt fall. Om spänningsfallet skulle minska när den börjar leda skulle den nu ladda ur cellen.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

danei: 12amp/h betyder 12amp i en timme med 12 volt. dvs 144watt.

Möjlig att man kanche förlorar några watt men det är batteri slitaget och användnings tiden som blir negativt påverkad.

Inte från ebay, skulle aldrig lita på nått där ifrån nästan allt är ju begagnat.

En zener diod har ett designat värde då den "öppnar" och det finns nästan vilka värden somhelst. vad jag syftade på var att dioden även efter "öppnande" har ett spännings fall med ca 0.7v dvs 4.0 in 3.3 ut. strömmen går förbi cellen men volten förblir,som en spill ränna på en damm typ.
Senast redigerad av Anders_gbg 28 september 2014, 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Anders_gbg: inte rätt!
12Ah betyder "0,5A i 24 timmar" då blyackumulatorer testas över ett dygn (24 timmar) för att få fina värden.

Laddar du ur på 1 timme får du ut runt 30% av den energi - om jag inte minns fel, mycket mindre är det iaf.

Sedan är det 144Wh, inte 144W.
När man pratar om energiinnehåll är Wh en bra mätenhet, se det som antal liter i tanken så att säga.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Du kommer inte att få några 5Ah från dina 18650-celler. http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... mAh-(Blue) 2.5USD/st, runt 18kr/st du kan ju läsa testet och se om stämmer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Anders_gbg skrev:danei: 12amp/h betyder 12amp i en timme med 12 volt. dvs 144watt.
Nej det gör det inte. 12A/h är en förändring av en ström med 12ampere per timme. Det är inte en enhet som används på batterier.

Allt jag köpt från Eaby har varit nytt, utom det som var angivet som begagnat. Men kvalitén är ju inte sällan bristande.

Nej, en ideal zenerdiod på 4V har alltid ett spänningsfall på 4V.

4V in 0V ut.
5V in 1V ut.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Låter som ett kul projekt. Du kommer nog bli nöjd med resultatet oavsett om batterierna kapacitet är 3600 eller 5000 mAh. :)

Tips för framtiden: undvik särskrivning. Korrekt svenska brukar ge mycket bättre svar här på forumet. Korrekta enheter underlättar också. Misstag görs lätt, särskilt när fel enhet angetts. Att säga att ett batteri ger 12 A tolkas som att det kan ge en maximal, tillfällig ström på 12 Ampere. Det är en helt annan sak än vilken total kapacitet det har. Den mäts i Ampere gånger tid, alltså amperetimmar, Ah. :)
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Icecap:
Effekt ekvationen kann jag 1A 1v = 1W. om du mäter på 24 timma med 0.5A är det samma resultat som 12A 1timma. Alla batterier klarar MINST 1c som betyder urladdning med typat (i detta fallet 12A) värde på en timma, många batterier klarar högre. Dessa 18650 cellerna klarar 10c i 5 seckunder och/eller 3c konstant dvs. 15A i 20 minuter. Några effekt förluster på 70% förekommer ALDRIG. Du sliter där emot ut batteriet fortare om du gör höga ut tag och/eller laddningar.

Detta var inte min frågoställning. Jag undrar hur laddnings balanseringen enklast/bäst kan lösas.

konig7070:
Nya batterier från fabrik med garanti saluförda enligt märkning med 3.7v 5000mah. Vad spelar det för roll om ingen tror på just det?

Detta var inte min frågoställning. Jag undrar hur laddnings balanseringen enklast/bäst kan lösas.

MarcusUmeå:
På de flesta 12volts batterier står Ah angivet, det syftar alltid till urladdning under en timma. Självklart kan högre A tas ut men då till reducerad H
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Anders_gbg: och igen har du fel!

Om man laddar ur en blyackumulator under 1 timme kommer det inre motstånd att ha avsevärd betydelse för den energimängd som kommer ur ackumulatorn! Och ja, ackumulatorn blir varm pga. effektförlusten i det inre motstånd.

Den effektangivelse som anges på blyackumulatorer är angiven vid en total urladdningstid på 24 timmar, så det så!

Rent matematisk har du rätt men rent praktisk har du inte det!

Och att en ackumulator tål att belastas med 10C betyder inte att verkningsgraden är lika oavsett om du laddar ut med 0,1C eller 10C! Kan en cell belastas med 10C betyder det bara att den inte exploderar om man gör det.

Och såklart betyder en hög uttagstålighet att Ri är låg vilket betyder att man kan belasta cellen kraftigare utan att den skadas och att verkningsgraden blir bättre, att sedan kemin har en optimal belastning är en annan sak.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

10s Li-ion/LiPo bör balanseringsladdas, för att säker laddning och lång livslängd ska uppnås. Med en laddare avsedd för ändamålet, t ex...

http://www.kullagergrossisten.se/produc ... 030ac87dcd

Skulle tippa på att 70 av dessa 18650, 10s7p, till det priset, inte skulle ge mer än 10Ah.

Har själv gjort mätningar på billiga GTL och Ultrafire (fake) 18650, 10-15:-.
Fick det som uppgavs vara på 6Ah, bara till 17% av den kapaciteten.
5,3Ah - 11%
4,9Ah - 12%
3,8Ah - 16%
(Har fått pengarna tillbaka.)

Det här säger ungefär samma sak...

http://www.ebay.com/gds/18650-Battery-B ... 340/g.html

Men varför skulle det vara ett problem att uppge varifrån batterierna kommer? Bild
Skriv svar