Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
faltpihl

Re: Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Inlägg av faltpihl »

Ett tips jag fått är att någon form utav ateljé lokal brukar vara ganska billig och lätt att få tag på, ni som har lite lokalvana kanske kan kolla lite i dom banorna med?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Som sagt, lokalhyrorna i Göteborg är antagligen ganska höga, jag tror vi är tvungna att leta lokaler i "bottenskiktet" om det ska bli något. Om inte annat är det en fördel att slippa heltäckningsmattor och annat tjafs i områden där man ska syssla med lödning och mekaniska arbeten som kan skjuta heta loppor (metallsågning t.ex.). Vi kanske ska börja med att kolla vad folk förväntar sig och jämföra med vad som är rimligt :?:

Jag kan personligen tänka mig ganska spartanska förhållanden, men några grundförutsättningar behöver ju fyllas för att det ska bli praktiskt användbart.

Några minimikrav som jag ser det:

Kod: Markera allt

Rinnande vatten		(behövs för bla. etsvätska, handfat/diskho av något slag får väl räknas in)
Värme				    (finmekaniskt pill och lödning med halvfrusna händer är inte kul)
El						 (givetvis, trefashandske hade varit mycket trevligt för vissa projekt, men får väl ses som lyx)
Toalett			     (längre labsessioner kräver nog detta)
"Kök"				    (Det räcker ju egentligen med en liten hörna med kaffebryggare, ett bord och några stolar för fikapaus)
Arbetsplatser		  (bord/bänkar/stolar o. dyl. går nog att komma över billigt, freecycle bl.a.)
Ej störkänsligt		(man vill inte behöva oroa sig för att störa grannarna, gärna med möjlighet att meka sent på kvällar/helger)
Ordentligt lås/dörr  (Eftersom lokalen kan tänkas husera ett och annat stöldbegärligt vore det bra med ordentlig låsbar dörr)
Internetuppkoppling  (osäker om det är ett absolut krav, kan lösas med trådlös "puck", men man behöver internetaccess för att kolla upp saker)
Storleken får väl avgöras av antalet medlemmar, men vi borde klara oss med något ganska litet inledningsvis. Mycket mer än 50 m² känns som lyx initialt.
Man får nog räkna med att en del kommer droppa av efter ett tag också, så det bör tas med i beräkningarna.

Mycket av basutrustningen kan man nog skramla ihop från vänner, bekanta, freecycle mm. för att hålla kostnaderna nere.
Jag tror vi ska försöka minimera inköp till det nödvändigaste, så inte kostnaderna springer iväg redan från början.
Tycker idén med basavgift/labbavgift är vettig. Är även positiv till stundentrabatt, men eftersom de flesta verkar vara studenter kanske man måste lägga nivån något högre tills vi kommit igång på riktigt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Bra sammanfattning, jag håller med i allt. Jag har inga problem att sponsra med en färgburk och en roller om det skulle behövas. Några skivor och 2tum4 att bygga bänkar, för grövre arbeten, av borde inte kosta många hundralappar heller.

Jag har en del utrustning som jag kanske skulle kunna avvara också om jag känner att allt är på väg åt rätt håll:
* Kina-hetluftstation
* CO-tech dremelkopia
* Diverse handverktyg
* Hemmagjord UV-box

Labbagg lär ju säkert behövas också. Jag har samlat på mig lite delar till sådana. Att bygga några kanske kunde vara ett kul gemensamt förstaprojekt att samlas kring.

Förresten... det skulle vara kul om vi var "up and running" före 08-orna. :wink:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

LHelge skrev:Förresten... det skulle vara kul om vi var "up and running" före 08-orna. :wink:
Hahaha, go for it! :mrgreen:

Sitter och tänker vad jag kan bidra med... En burk full med enkronor kanske kan komma till nytta? En varmluftspistol har jag som jag har använt 2 gånger eller nått. Den kan jag nog bidra med om jag kan få låna hem den ifall jag ska göra nått speciellt. En slaktad mikro har jag ju också som bekant.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag kan bidra med en relativt stor hög med komponenter.

Swech
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kniven på strupen!

Ser det som en utmaning. :D
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

:mrgreen:
Jag kan nog bidra med nån gammal "häck" att köra som webserver, har åtminstone en Athlon XP-burk som bör vara liv i. Domän ska väl bara kosta runt hundralappen om året.
Jag har säkerligen en del i skrotlådorna som kan doneras till en gemensam komponenthög med.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Säg bara till vilken domän ni vill ha så slänger jag upp en wordpress, wiki och mailinglista, jag har gott om bandbredd och utrymme på riktigt webbhotell. Köra egen webbserver känns både dyrt och onödigt, bättre att ha den burken till något annat.

Kan svänga ihop ett online-medlemsregister och lite sånt senare också, men just nu har jag ett annat webbprojekt som har högre prio.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Swech skrev:Jag kan bidra med en relativt stor hög med komponenter.

Swech
Det gillas, det gillas verkligen! :) Nu gäller det att hitta en lokal snabbt som tusan, innan 08-orna hinner före! Hur många kubik komponenter pratar ni om? :drool:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

tillräckligt många kubik :wink:

Swech
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

LHelge: Ok, ja det är ju en bättre lösning om du redan har plats på webhotell du kan använda. "Häcken" kan ju bli styrdator till nåt projekt eller så.

Förresten kollade jag lite på bidragsmöjligheter (vet att det råder delade meningar om den biten, men det är ju intressant att kolla vad som finns).
Om vi kan skrapa ihop 15 betalande medlemmar mellan 7-26 år eller över 65 år verkar det (efter en snabb skummning av reglerna) som föreningsbidrag är en möjlighet.
Tyvärr hör jag inte till någon av kategorierna själv :).

Minns inte vem det var som uttryckte motvilja mot bidrag, men man kan ju se det som att det väger upp för studentmedlemmarnas skralare ekonomi. Jag tycker att om vi får till stånd en väl fungerande livskraftig förening vore det nog kommunen till gagn också.

Förresten, ni som varit på Gothenburg hackerspace, hur "funkar" det hos dom? Hur ser deras lokaler ut? Jag ska pallra mig dit så snart jag hinner, men är väldigt nyfiken :).
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Det var jag som hade invändningar mot att söka kommunala bidrag, jag tycker det är dagisbarnens och kollektivtrafikens pengar, våra vuxenhobbies borde hamna långt ner i kön till de kommunala skattepengarna. Men låt inte detta bli ett hinder, om jag är medlem i en förening och en majoritet beslutar att föreningen skall söka kommunala bidrag då böjer jag mig för det och kommer inte att tjafsa, beslut är beslut och sedan går man vidare.

Det enda kravet jag har är att man gör en öppen och ärlig ansökan mot den som skall skänka pengar/ge bidrag i så fall. Att utmåla projektet som elektronikfritidsgård för 15-åringar och sedan andvända bidraget för att bygga ett gubbdagis är inte ok, det är fifflande och tyvärr inget jag vill vara med om. Övriga moral- och samhällsfrågor kan man väl ta på kafferasterna.

Det enkla i projektet är att skaka fram material, måla om och bilda förening, det svåra är att hitta en tillräckligt bra lokal som tillräckligt många är villiga att betala för. Att hyra normala kontors- eller industrilokaler för skattade pengar är nog bara att glömma, allt bygger på att det faktiskt går att hitta lite udda mindre lokaler till vettigt pris.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

blueint skrev:300 SEK/mån är nog en del för dom som är studenter eller använder labbet mindre. Vilket kan påverka medlemsantalet.
300:- är väldigt lite och inga problem för en genuint intresserad student, man får avstå lite öl och pizza och kanske thailandsresan.

Skall den här typen av föreningar fungera så behöver du 5-10 verkligt engagerade personer som är där ofta och ser till att hålla ordning på lokaler och ekonomi. 50-100 som dyker upp någon enstaka gång när de behöver låna verktyg och i övrigt inte engagerar sig är inte en hållbar modell.

Om man som student vill vara med i en förening till lågt pris så finns det redan ett hundratal olika CTH- och GU-föreningar att engagera sig i.

Den föreningen Dubbear besökte verkar ha en labbavgift om 300:-/månad, det tror jag är ett rimligt golv för alla, även studenter.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Om jag inte missförstår det bygger föreningsbidraget på att man har ledare som regelbundet (typ varje onsdag) anordnar aktiviteter för personer mellan 7 och 26 år. Inte alls det jag är ute efter iaf.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag har höstlov nästa vecka, så då hade jag tänkt att jag skulle springa runt och höra mig för. Speciellt i det här området. Tror man kan hitta riktiga kap där, finns väldigt mycket källarlokaler om inte annat.
Sen tror jag det kan finnas en del ledigt i det här huset. Sticker förbi där också.
Skriv svar