DP syndromet!

Berätta om dina pågående projekt.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: DP syndromet!

Inlägg av cetex »

fick mig ett garv idag, reklam-mail från HK:

PLUG-KING Multi-19 Mega Charge Plug Adapter Set $9.95

The King of all charge leads!
If it cannot be charged with this then chances are it doesn't exist!
A great addition to any workshop or toolkit.


Wait for it .. .. ..


:D
Multi-Char19.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: DP syndromet!

Inlägg av Paxmax »

:lol: kontakternas "Schweiziska armékniv"!!
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: DP syndromet!

Inlägg av Korken »

Oh my god! My eyes! .. Quickly burn it with fire! :eek2:
Skatan va cool! En sån måste man ju bara ha.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2378
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: DP syndromet!

Inlägg av l2t »

Äntligen fick jag tagit mina första flygminut... ehh sekunder menar jag :D
Efter ett par dagars byggande på en v_tail mixer så var det dags för mitt första flygförsök med vulcan planet.
Jag hade säkert 15 minuters beslutsångest innan jag vågade göra ett försök, rakt ner i backen. Fel tyngdpunkt.
Efter att ha plockat bort en transformator så gick det genast bättre, lyckades göra en liten runda innan jag förmodligen blev för het på spakarna! Eller så blev jag så förvånad över att det kom upp i luften så jag fick en blackout. :lol: Sen så var det dags för lite reparationer av nosen och motorfästet. Inga större skador med andra ord. Hade hoppats på en runda till ikväll men sen kom det fö.........de regnet grrrrrrr.... Hoppas på bra väder på Söndag.

Min hembyggda V-tail mixer.
v-tail_mixer.jpg
Tyngdpunktsjustering (2*24V 30ma)
cg-justering.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2378
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: DP syndromet!

Inlägg av l2t »

Köpte på mig lite fler Hobbyking delar, bland annat en C10 motor med tillhörande 4*2,5 propeller.
Tänkte försöka bygga ihop något litet plan inför vinterns inomhusflygningar.

http://www.youtube.com/watch?v=uP62h84G9FA
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: DP syndromet!

Inlägg av Paxmax »

oerhört inspireranade och se allas försök och framgång! :) även om det är något kantat av strul! go go ! :tumupp:
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2378
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: DP syndromet!

Inlägg av l2t »

Har inte hänt speciellt mycket med mina pågående DP projekt för tillfället, men det kommer när tid finns.
För att ändå försöka komma upp i luften med ett plan som fungerar, så beställde jag ett sådant.
Det lär fungera bra, men sen om jag lyckas med det är en annan femma :-)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14553
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2378
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: DP syndromet!

Inlägg av l2t »

Mitt senaste hembygge gjorde sitt första trevande flygförsök ikväll.
Kan konstatera att det ville flyga, men motorn var för liten.
Konstaterande nr 2 var att ett par skevroder skulle sitta fint.
Konstaterande nr 3, ett rejält förstärkt nosparti behövs verkligen oxå.

Modifikationer till nästa flygförsök blir.

1: kraftigare motor.
2: Montera skevroder.
3: Göra huvudvingen något större (Längre), kanske med uppvikta vingspetsar.
4: Kraftigt förstärkt nos :)

Bild
Anonym2
Inlägg: 456
Blev medlem: 17 november 2007, 21:20:16

Re: DP syndromet!

Inlägg av Anonym2 »

Vad har du för vingprofil?

//Alexander
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: DP syndromet!

Inlägg av Walle »

l2t: Har du kompenserat motorns höga position genom att vinkla den uppåt? Annars kommer motorn vilja vrida planet nedåt, vilket du får kompensera med höjdroder, vilket gör att det kommer behövas avsevärt mer dragkraft för att hålla den flygande. Sen ser det ut som att det sitter en förhållandevis liten propeller monterad. Är motorn mycket högvarvig? Du kanske helt enkelt inte får tillräckligt drag på grund av propellervalet?

Ranstam skrev:Vad har du för vingprofil?

//Alexander
Min gissning är NACA_PLATT ;)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2378
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: DP syndromet!

Inlägg av l2t »

Motorn är inte vinklad på något speciellt håll. Så egentligen ska man vinkla uppåt om den sitter högt?
Just nu sitter där en 2100kv motor med 4*2,5 prop, och kör på 3s för ögonblicket.
Det är ungefär vad den motor pallar med så där är inget att göra.
Även på fullgas så var den ganska slö.
Nu blir det en något större motor (2400kv) med 5*2 prop.
Vingprofil? :shock: = platt
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2378
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: DP syndromet!

Inlägg av l2t »

I Fredags så fick jag hem ett AT-6 Texan.
Får se om jag vågar mig på ett test i morgon söndag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar