Sinistrys robotklippare byggsats

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Re: Sinistrys robotklippare byggsats

Inlägg av sinistry »

Jag uppdaterar byggsatstråden med. Även om det börjar bli lite väl krångligt för en byggsats, så finns ju ändå eventuell försäljning med i planerna längre fram.

Jag har lödat på komponenter på mina båda arduinobaserade klippar-kort.
20120115_162411.jpg
Först ut är det stora ArduinoMega kortet. En del bekymmer stötte jag på vid testningen.
Framförallt berodde det på att Arduino-miljön inte stöder alla I/O pinnar på Mega2560.
Detta visste jag inte utan jag hade dragit funktioner på kortet som gick till just dessa pinnarna.
Men jag kunde dra lite småsladdar och testa av samtliga funktioner ändå.
Alla överblivna I/O har jag gjort tillgängliga på kortet och de som inte stöds av Arduino-miljön kan man ändå använda med lite vanligt C-kodande.
Nu är schema och cad uppdaterad så till nästa version blir det rätt.
Usb kontakten är även utbytt mot en typ B till nästa kort, och då förhoppningsvis rättvänd denna gång.
(kan tillägga att löda 0,5 pitch kretsar är svårt. Utan mikroskop och extra flussmedel hade jag nog inte klarat det)
20120115_162335.jpg
Jag moddade ett av korten till min version av "Xbee-explorer usb".
Ett dockningskort för att koppla Xbee-radion till en PC. Xbee kommunikationen funkar klockrent nu efter lite grävande i datablad och konfigurering. (fick tyvärr tag i series2 xbee, som är lite krångligare).
Jag köpte PRO-versionen som ska ha en räckvidd på 1km.

Jag har inte köpt någon bluetooth-modul ännu. Däremot har jag inhandlat en telefon med Android så att jag ska kunna styra kortet med mobilen. Bluetooth-modulen ansluts till en utdragen Usart och har därför inte så mycket med kortet att göra. Jag räknar med att det ska funka utan ändringar till nästa kort-version.

Jag har inte skickat efter motordriverkorten ännu. Men det är caddat och klart.
20120115_170320.jpg
Sen det enklare kortet. Det blev lite småändringar i cadden till nästa version, men inget allvarligt.
Allt är testat och verkar funka som det ska.
Här hade jag först rejäla problem med att få in Arduino-bootloadern.
Efter mycket irritation och forskande visade det sig att jag hade köpt ATmega328 när det skulle vara ATmega328P till Arduinon. P-versionen har en annan chip-signatur och det klagade Arduino-miljön på.
Lösningen blev att gå in i nån hemlig konfigurationfil och ändra signaturen, slänga in bootloadern och sen ändra tillbaka igen, för att på så sätt lura Arduino-miljön att tro att jag hade P-versionen.

Nu när båda korten funkar som dom ska är det dags för mig att börja programmera ihop ett par vettiga klippare av detta. Har köpt hem och läst ett par böcker om C och Arduino. Men än så länge är jag nybörjare i språket. Det mesta av testkörningen klarade jag av med färdiga programexempel och lite småändringar.
Men nu blir det mer på riktigt. Bye bye Basic
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar