Ett Opti BF20L bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andax

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av Andax »

Snyggt! Kan tänka mig hur smidigt det måste vara med ett vacuumbord.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skulle nog inte ge mig på att plana vakuumbordet. Jag skulle göra en passbit som kompenserar snedheten att montera vakuumbordet på istället.

Hur mätte du att det inte var rakt? Bara skjutmått på tjockleken eller monterat i bordet och mätt från spindeln?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det är mätt från spindeln. Mäter jag på bara bordet i fräsen så slår det på +-0.01mm från spindeln.

Jag kan ju göra så att jag lägger en platta på vakuumbordet som jag planar.
Sedan kan jag lägga den under vakuumbordet och då borde det ju faktiskt bli plant utan att jag behöver bearbeta själva bordet.
Jag börjar nog där. Jag har en del pom-skivor hemma att testa med.

Tack för synpunkten!

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Idag blev det en liten uppdatering på fräsen igen. RS485 interfacet trillade ner i brevlådan igår.
Det var ett sådant här http://www.ebay.com/itm/250955236480

Med detta plugin http://www.machsupport.com/forum/index. ... 182.0.html och lite justeringar på några inställningar och macron så funkar det bra.

Jag fick ingen avläsning av faktiskt varvtal till att börja med men efter att ha bockat ur ett val i pluginet för VFD'n så fungerade det perfekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag planade vakuumbordet i alla fall idag. Det var lite konvext. Högst i mitten och lite lägre ut mot kanterna. Det var inga problem och det blev helt perfekt.

Jag körde också ut mitt första kretskort med vakuumbordet. Vilken skillnad mot att försöka få fast laminatet med skruvar eller dylikt. Resultatet blev också riktigt bra. Första borrfilen blev en faktor 10 för liten. Där av de små hålen i ena kanten på kortet.
Jag har använt detta programmet för att generera g-kod från gerber. http://www.ofitselfso.com/LineGrinder/LineGrinder.php
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Väldigt snyggt! Jag har inte vågat plana mitt vacuumbord då bottenplattan i min portalfräs är skev, tänkte försöka staga upp den först.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Mitt bord är ju stabilt och det slår bara på någon hundradel så jag körde på. Det finns också rätt mycket material att ta av.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nästa kort. En arduino shield för mitt dac-bygge.
Börjar få lite kläm på programvarorna nu. Några hål är lite onödigt stora. Skall köra med mer anpassade hål nästa gång.
Skriv svar