Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Inlägg av Calle »

Precis, de som va min tanke, i stället för vatten så kanske man kör alkohol för å slippa ev frostproblem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

vad jag vet så kör även tungrökare på glykolbaserade vätskor, bara en variant som är blandad för att vara "tyngre" och med "hang time" anpassad för att den ska hinna försvinna innan den stiger för mycket, alkoholbaserade vätskor har jag inte hört talas om, däremot oljebaserat kör man i Crackers... fast som du säger kanske man ersätter vattnet med sprit för att minska frysproblem... har inte hört det någonstans dock...

Hittade bättre länkar om hur rökmaskiner fungerar:
http://www.rosco.com/us/technotes/fog/how_mach_work.asp
http://www.fogmachineinfo.com/
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Jo, vet att de är oljebasserat i crakers, men de fungerar på helt annat vis.

Som sagt inte säker men vill minnas att jag sett alkoholbasserad vätska,
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hacka en sådan här AC så man fått ut säg ja kanske en -20 eller gärna mer vettefasen om det går ens om man kopplar förbi termostaten helt så att kompressorn går hela tiden. Jag gissar starkt på att det inte finns något kapillärrör i dessa eftersom belastningen ändras med värmen i rummet och ett kapillärrör är med gjort för ett rätt smalt område. Dessa har väl i stället sådana där reglergrejer (kommer inte ihåg vad de heter just nu) som sitter direkt på förångarens inlopp och med en termostat som sitter fast på utgående rör kopplad till denna och som används för att hålla förångaren fylld hela tiden oavsett belastning. Denna är som jag ser det inte gjord för att få några -20 på förångaren utan runt 4 - 7 grader eller vad det nu var vilket gör att det inte blir frost plus att den får en högre kyleffekt med den lite högre tempen som ju behövs. Men detta är när luften går igenom så med fläkten avstängd så kanske några få minus.

Angående en av de där AC:n i länkarna:

..och temperaturen kan ställas in mellan 18 och 32 grader.

Sätter man den på 32 grader är det då en värmefläkt som drar igång? :) Den jag har går max upp till 26 grader för varmare än så vill man ju inte ha i ett rum, eller i alla fall inte jag.

En ordentlig sänkning av priset det är ju för fasen nästan halva priset, väldigt bra pris för vad den har.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så Henry, vad tror du att man måste ta och göra för att komma i närheten av 20-30 minusgrader, behöver man byta termostat och något mer eller är det tömma systemet och om-optimera det som gäller?

Tvåstegssystem med två stycken hackade AC optimerade för olika temperaturer kanske?

Eller krånglar jag bara till det och missar något?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En idé kanske kan vara att förkyla så du slipper kyla 60 grader i stöten. Tex kunde man tänka sig ett enkelt system med en intercooler nedsänkt i vatten eller med en fläkt på. Där spar du direkt säkert 20 grader. Intercooler sitter i många moderna bilar och torde inte vara så dyr på skroten tycker jag.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Tror alldeles för stor del av röken kommer kondensera till vätska möjligvis en intercooler från en lastbil, men tror även där blir för stor del av röken som bli kondenserad. :humm:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Medusa: Jag vet inte vilken temp man kan få ut på förångaren på en AC om man stänger av fläkten som blåser igenom och kopplar förbi termostaten, TomasL har kanske lite bätte koll på detta. Det bör nämligen som jag skrev innan finnas en typ av ventil i dessa som är till för att hålla hela förångaren fylld med kondenserad gas oavsett belasning på systemet som är det samma som olika temperatur på luften som går igenom den och denna styr på ett sätt även temperaturen. Den styr i detta fallet egentligen kyleffekten så att förångaren har samma temp hela tiden på ett antal plus men den ökar och minskar även tryckskillnaden mellan ingående kondenserad gas och förångaren i sig och ju större tryckskillnad i princip desto kallare blir det om den tillförda värmen är konstant.

Denna är dock inte gjord för att ge ut tex -20 grader på förångaren för det skall den inte heller ha så jag tvivlar på att man kan få det för den bör inte kunna ge rätt tryckskillnad som behövs för detta men kan dock ha fel då jag inte experimenterat med det. Har dock själv en gång använt en sådan ventil fast som tillhört ett värmepumpssyetem och styrde jag den manuellt kom jag ner till ungefär -7 grader på en förångare men det var det lägsta. En från en AC lite lägre men vet ej hur mycket. Men man kan som sista utväg och innan man öppnat upp allt att ta bort det automatiska hos ventilen och köra den helt manuellt istället och se vad man kan få ut men har man gjort det en gång så år den helt förstörd för att göra om det hela till vanligt igen.

Om man däremot tänker så här; du får en kraftig kompressor med hög kapacitet, en stor effektiv kondenserare som är fläktkyld, en förångare som dock kanske inte är direkt optimerad för detta men som kan fungera om man bygger om hur röken skall gå. Det som däremot är bra med den är att den förmodligen är ganska så tät mellan lamellerna vilket ökar kylgraden. Allt detta får du för 3000:- + frakt och bara kompressorn hade gått på en bit över detta om man köpt den ny och förångaren och kondenseraren någon 1000:- styck, kondenseraren mer kanske 2000:- för kylgrejer är dyra, men så på så vis får du bra och nya grejer till ett mycket bra pris.

Jag har tänkt lite på detta med att röken skulle kondensera, som ändock kanske inte blir så mycket, att man istället kyler ner inkommande luft till så lågt som möjligt och sedan blandar denna med röken som man redan har kylt lite grand genom en svep genom förångaren eller så. Har inte hållit på något med att kyla rök eller så det är bara tankar.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Jag har tänkt lite på detta med att röken skulle kondensera, som ändock kanske inte blir så mycket, att man istället kyler ner inkommande luft till så lågt som möjligt och sedan blandar denna med röken? Har inte hållit på något med att kyla rök eller så det är bara tankar.

Man vill inte blanda upp röken med luft i detta fall, här vill man ha så tjock rök som möjligt ut ur maskinen.
Därför bör röken att ha så lite kontakt me eventuella ytor så lite som möjligt, så helst bara kylapaketet och sen ut ur maskinen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Lite luft kommer man att behöva ha inlopp, annars har röken inget att förgasa sig i, och man får faktiskt mindre rökutveckling än vad man skulle få med lite luftflöde, och fläktar för att driva på röken kommer fungera dåligt om det är stängt bakvägen.

Däremot så vill man inte ha ett så högt luftflöde så att röken som sagt blir så tjock som möjligt och det blir så lite onödig volym som möjligt som måste kylas, ett nedkylt 20mm kopparrör som luften får gå genom är nog mer än tillräkligt i lufttillförsel
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Mig veterligen är de inga fläktar som driver på röken i JEM:s maskin utan de går på flödet som bilas när röken expanderar samt kylan. ställer man en fläkt i utloppet så blandas röken med luften och temperaturen stiger.

Men visst, jag kan ha fel, men jag tror inte att man blandar i någon luft i röken innan den kyls ner.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, vet att vi provade sätta en lång dammsugarslang på en rökmaskin för ett par år sedan, och på ena (den kraftigare på nära 2kW) fungerade det fint på, medans på den andra nästan försvann röken och det verkade som att man "kvävde" den... vi trodde det var pga luftbrist men vi hade säkert fel...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den mängd luft som jag tänke man skulle leda in i röken per sekund är en mycket liten mängd säg knappt en halv dm³. Det är nog tom långsammare än vad röken kommer ut med men efter det så kör man sedan igenom den avkylda röken genom förångaren så den kyls ordentligt.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Tror mer det beror på att en damsugarslang är för klen så röken kondenserar snabbt, ska man leda vidare röken rekomenderar man runt 4tums rör / slang.
Me de dimensonerna har jag aldrig haft några problem att leda vidare röken iallafall.
xxargs

Inlägg av xxargs »

röken är väl redan kondenserad glykol - fast väldigt finfördelat - det handlar nog mera om att inte få alla rökpartiklar att klumpa ihop och fastna på stora ytor på vägen ut, gissar jag.
Skriv svar