Bygga CNC utan CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

lilluffe, jag är 95% färdig med en 3-flaskors variant av cyklonen på filmen, bilder kommer.
ove

Inlägg av ove »

Nytt dammsugarmunstycke:
Bild
Bild
Bild

och det fungerar mycket bättre :D
Senast redigerad av ove 7 augusti 2008, 11:43:09, redigerad totalt 1 gång.
ove

Inlägg av ove »

Är det någon som vet vad jag gör för fel för att axiallagren ska gå sönder på detta sätt:
Bild

Det är andra gången nu som det händer :(
Senast redigerad av ove 7 augusti 2008, 11:44:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Du spänner inte muttrarna för hårt? Sen va det väll MM som hade kommit på att om man har två vanliga muttrar och spänner emot varrandra så blir dem snéa, och belastar därmed lagret ojämnt.
H.O

Inlägg av H.O »

Ett axial-lager är bara gjort för att ta axiella laster - det tål inga eller väldigt små radiella. Om du har lite "brytningar" i lagringen så får du direkt rätt stora radiella krafter och det kan knäcka lagret.

Hade det varit för ett halvår sedan hade jag sagt att det vore direkt olämplig med axiallager här men det visar sig att min Abene-fräs har ena sidan (den icke drivna) på X-skruven lagrad i två axial-lager. Jag blev jävligt förvånad först men efter att tittat på sprängskissen i manualen så är det så det ska vara på den.... Den drivna sidan däremot ser annorlunda ut.
charcoal

Inlägg av charcoal »

Jag gjorde en liten bussning för att hindra att axialkullagren pressades åt för mycket.

sen löper gängstången igenom bussningen och låser fast kullagren från var sitt håll med brickor. Då slipper man att muttrarna kan klämma ned axiallagren snett.

Hoppas att du förstår hur jag tänker här.. Lite för trött för att tänka ut något mer sammanhängande och förklarande..

Edit. En bild kommer här!
Bild

Det är då ett axiallager på andra sidan av plastskivan sen en bricka och detta hålls fast med en nylocmutter. Dessutom har jag gängat bussningen, men det är nog igentligen onödigt...
Senast redigerad av charcoal 4 augusti 2008, 20:35:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En liten bild kanske du orkar med? :)

/PeterH
ove

Inlägg av ove »

Jag har försökt att inte spänna muttrarna för hårt men det är lite svårt att säga hur hårt det blev... det snurrade ganska lätt.

Vanliga muttrar är inte så lämpliga till detta och det finns tydligen lite variationer på hur dåliga dom är:
Bild

Jag planerar att byta till trapetsgängadestänger men jag har inte hittat någon lämplig glappfri-mutter ännu. Man kan enkelt tillverka en själv men då måste man hitta en lämplig HDPE eller delrin bit men det är inte heller så lätt.

Hur monterar man 2 st axial-lager och ett radial-lager på smidigaste sätt för att ta upp krafterna i alla riktningar?
Senast redigerad av ove 7 augusti 2008, 11:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Man kan enkelt tillverka en själv men då måste man hitta en lämplig HDPE eller delrin bit men det är inte heller så lätt.
Varför skulle du behöva det? Det finns många sätt att fixa till en glappfri mutter och det behöver inte vara trapets för det. Klura lite så ska du se...

I Mach3 kan du ju kalibrera dina skruvar för att kompensera dåligt skurna gängor om du så vill.
ove

Inlägg av ove »

Jag har fått för mig att trapetsgängade stänger har högra kvalite och mindre friktion än vanlig gängstång dessutom har de högre stigning så fräsen borde kunna bli snabbare.

En trapetsgängad mutter kostar över 40 kronor och en M10 mutter ca 1 krona så förhoppningsvis medför det också att trapetsmuttern inte är krokig...

Visst kan man göra en glappfri mutter genom att spänna två st muttrar mot varandra men är det inte enklare att göra en sånhär av lämplig plast (bilden är lånad från jojjes webshop):
Bild

En bussning är en bra ide... men man måste hitta axial-lager med större innerdiameter så att bussningen ryms.
Skriv svar