ECU till en bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Topplockspackning sprack idag :D

Nu ska jag byta den och sen ha riktigt fet bränsleblandning på högre varv :D

Sen mappar med bredbandslambda och går från fet till normalt. Verkar vettigt göra så.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Det var inte packingen som gett sig utan det var vattenpumpen som hade hoppat ur lite pga M8bulten som fäster denne på plats hade åkt ut lite. Såg även att det saknades brickor på båda bultarna så jag satte dit nya m8bultar och brickor.

Så förbannat mycket pollen idag så jag avbröt och fortsätter imorgon tror jag. Det är rätt jobbigt! Ska söka sjukvård imorgon.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns de inga mindre system ifall man skulle vilja konvertera en 1 cylindrig 141cc 4-taktsmotor??
backeliten

Inlägg av backeliten »

intresant de där med wheel inställningen, vet att andra har haft problem med det där också. Verkar som den ena dekodern är snabbare än den andra.

Jodå, det går att köra MS på en encylindrig också. (fast man får ange i programvaran att man kör en 2cyl)

/Jonas
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

gOry skrev:Finns de inga mindre system ifall man skulle vilja konvertera en 1 cylindrig 141cc 4-taktsmotor??
Ja som backeliten sa. Man får köra som en tvåcylindrig motor. Har inte fördjupat mig varför men lät nånstans.

Vet du backeliten?
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

backeliten skrev:intresant de där med wheel inställningen, vet att andra har haft problem med det där också. Verkar som den ena dekodern är snabbare än den andra.

Jodå, det går att köra MS på en encylindrig också. (fast man får ange i programvaran att man kör en 2cyl)

/Jonas
Vet du vilken kod dessa tooth style har?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Okey, men problemet är att jag har inte plats för en sån där stor box i min lilla skrevraket, (läs Yamaha Chappy).
Finns de inga andra lösningar? och vilka sensorer tror du man får offra, LMM?
Skulle va så skönt att slippa förgasare, och få lite exktra hästar och gasrespons på köpet.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Har du en insprutning på din Yamaha idag? Då ersätter du ordinarie ECU.
Har du förgasare och vill byta insug med spridare och köret?

Det finns en typ som kallas för Microsquirt. Den passar mc, vattenskotrar m.fl. Den är lite dyrare eftersom den är vattentät och sådana saker.
backeliten

Inlägg av backeliten »

Det beror på att det blir för lång tid emellan tändeventen, så att timern som räknar ut förtändningen slår runt. Därav ställer man inte som 2cyl och då får man en extra gnistpuls som man inte använder.

/Jonas
knutte skrev:
gOry skrev:Finns de inga mindre system ifall man skulle vilja konvertera en 1 cylindrig 141cc 4-taktsmotor??
Ja som backeliten sa. Man får köra som en tvåcylindrig motor. Har inte fördjupat mig varför men lät nånstans.

Vet du backeliten?
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Har fortfarande problem och varva men det är lite bättre nu iochmed jag ställde in tooth style på 024 istället. Nu går den stabilt till 5000 rpm iaf.

Jag har lagt en potentiometer med variabelt motstånd från 0-250 kohm. Jag har provat och det hjälpte inte alls. När man hade högt motstånd ungefär 100 kohm då stannade motorn.

Har dck inte lött dit en kondensator ännu kanske skulle prova det med.
Användarvisningsbild
knutte

Nu är jag nöjd med varvet

Inlägg av knutte »

Nu idag har jag provat en lösning och jag är nu nöjd med denna lösning.

Jag har bytt ut C32 komponenten mot en 0.001uF konding och C32 ersatte jag C31 istället.

Nu har varvet gått från 5000 rpm till 6000 rpm. Sen har jag även fått en stabil signal också. Den tvekar inte och veta om det är 6000 eller 8000 eller vad som helst. Utan stabil varvtalsvisning!

Nu kan jag lämna detta med vrsensorproblemet och gå vidare med att mappa in bilen ordentligt.

Känns skönt detta! Har felsökt i 2 månader.

Jag hittade information på MS Extra forumet.http://www.msextra.com/viewtopic.php?f= ... ch#p183720

8) 8) 8)
Användarvisningsbild
knutte

Har börjat om från början

Inlägg av knutte »

Jag tyckte det var för mycket sockerbitar och trassligt i motorrummet så jag började om från början.

Det mesta har gått bra hittils. Har ett par funderingar men ska lösa sig med det.

http://www.youtube.com/watch?v=jy1JnXE5Krs
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ont om kommentarer här... Kul projekt iallafall och ännu bättre att du uppdaterar med vad som händer.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

ska försöka uppdatera lite oftare.

Roligt projekt för övrigt. Är inte så insatt i elektronik utan självlärd. Så det tar tid med mina funderingar :D
Användarvisningsbild
knutte

Uppdatering

Inlägg av knutte »

Har hunnit med en hel del nu ser jag...

Bild
Hel kabel längs hela stammen.

Tejpat runt spridarbankarna
Bild

Har inte tagit bilder på hur det ser ut just nu utan det får vänta tills imorgon eller på lördag. Har nämligen beställt en ny vevaxellägesgivare pga den jag har nu det blev knasigt och dra ny kabel till sensorn fanns inga kablar kvar att skarva. Ända in i sensorn ligger de. Blir nog bra med en ny fast det var lite onödigt kan jag tycka att lägga pengarna på det. Men men..

Hade även huvudbry på ett relä som matar ström till pump och tändspole. Men så var det helt enkelt en pluskabel som bara skulle pluggas in så fungerade det sedan. Åtminstone bränslepumpen. Men tror nog tändspolen också fungerar framöver. Får jag se då.

Det som fattas är lambdainkopplingen får fundera på hur jag ska fästa den bra i motorrummet och så vevaxellägesgivaren som jag får på lördag förmiddag. Kan vara skönt med en ledig dag imorgon hehe.

Nåväl. Vad tycker ni om upplägget? Får ni nog med information?? Nåre spörsmåler?
Skriv svar