Projekt: Frässpindel med möjlighet för verktygsväxlare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, ser ut att stämma. Följer med intresse!

/H.O
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag var ju tidigare lite orolig över de åtta M4 skruvar som håller den nedre flänsen. Jag gjorde ett snabbt test precis - tog en aluminiumbit, 16mm tjock och gängade några M4 hål rakt igenom.

Tanken var att se hur mycket kraft det går åt för att pressa ut skruven ur sin gänga. Jag gjorde flera försök men lyckades aldrig riktigt som jag ville... Vid varje försök avbröt jag vid ca 2ton, då såg det ut ungefär så här:

Bild

Förutom det uppenbara, att hålet blivit lite "skevt" längst upp så är gängan helt OK. Hade jag bara lyckats få kraften EXAKT i linje med skruven så hade jag kunnat få ett noggrannare resultat men jag känner mig rätt övertygad om att 8 skruvar räcker för att stå emot 4500N.

/H.O
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ett skruvförband bygger mest på friktion mellan de två sammanpressade delarna, så ditt test är lite skevt då själva skruven lastas istället för den monterade delen. Men det kommer nog att hålla.

Edit: Dimensionera skruvförband
Senast redigerad av gunne 19 juli 2007, 12:19:13, redigerad totalt 2 gånger.
lenny

Inlägg av lenny »

Vad köper man BT 30 konor billigast ?
Med olika hål diametrar för pinnfräsar t.e.x
JBV

Inlägg av JBV »

Man måste ju tillverka dom själv så man får många.. En för varje verktyg och köra shrinkfit ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Gunne,
Intressant dokument, tack för det! Rätt mycket att sätta sig in i men kan vara bra att ha i framtiden. Jag förstår att mitt test inte är exakt men vad är det för skillnad om jag trycker skruven "ur materialet" i stället för "materialet från skruven", om du förstår vad jag menar...?

lenny,
Jag köpte min BT30-ER16 (den enda jag har, än så länge) från Automatic Production AB, den gick på 938:- inklusive dragtapp, frakt och moms. Har fått prisuppgift från OTD, en hållare för 6mm weldon-skaft kostar där 375:- och en ER16 skulle gå på 455:- (PLUS dragtapp, frakt och moms)

JBV,
Om du svarvar, härdar och slipar så köper jag. Vad skall du ha för 10st? ;-)
Hur går det med spindel-designen? Är grymt nyfiken på dein frameless idé!

Allvarligt talat, om någon mer är intresserad av hållare så kan jag ta mig att styra upp ett samköp.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad jag förstår så trycker du på skruven rakt uppifrån, och INTE från sidan (skjuvkraft). Då spelar det väl ingen som helst roll huruvuda det är friktion mellan de sammanskruvade delarna eller inte?

Jag tror det hela hade sett lite annorlunda ut om det kom 2ton rakt från sidan... :D
Senast redigerad av MadModder 19 juli 2007, 20:47:53, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

MadModder,
Precis... I spindeln jag bygger så kommer inte skruven att utsättas för någon skjuvkraft. Luftcylindern pressar ner dragstången och det är i slutänden flänsen som måste hålla emot. Flänsen hålls fast av de 8 M4 skruvarna. Belastningen på skruvarna blir (teoretiskt i alla fall) rent axiell - borde bli ungefär som testet jag gjorde.

/H.O
JBV

Inlägg av JBV »

Jag har inte ritat nånting på själva huset än.. Måste fara till min fräs och mäta lite och se hur det skulle gå lösa först!

Har klurat lite på spindelaxeln, tänkte rita för ett dubbelt vinkel-kullager på 40 mm innerdiameter. Vad kör du för lager?

Har du några dimensioner på drivtapparna? Hur höga över spindelnosen? Hur mycket försänkta och hur breda?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag trodde det va radiella krafter (vridmoment), så det jag sa stämmer inte. Men som sagt, dokumentet funkar bra i alla fall, där finns allt!
H.O

Inlägg av H.O »

JBV,
Jag har inte hittat några specificerade dimensioner på drivtapparna. Jag gjorde spåren i axeln 4mm djupa och 16,1 breda och jag har ritat tapparna 16mm långa med en rejäl fasning eller rundning i änden. Får antaglingen göra dom närmare 16mm på den delen som "sticker ut" så det inte kärvar för mycket. (Fan, skulle kanske gjort spåren i spindeln 16 istället för 16,1)

I nedre änden har jag 2st 7207BEGAP i DB-konfig och i övre änden ett enkelt 6206.

gunne,
Ahh, OK, misstänkte att du missuppfattat lite, tack!

/H.O
JBV

Inlägg av JBV »

Jag hittade den här sidan och tänkte mig kanske 3208 på sida 24 i kullager prislistan!

Jo det verkar ju rimligt att det är 0,1 mm marginal med tanke på verktygsväxlare och indexering av spindeln. Du borde ha mätt på 40 och 50 konorna som fanns på fräsmaskinen på bilden tidigare i tråden och jämfört mot måtten på hållarna. :)
H.O

Inlägg av H.O »

Det där med lagrena är en jobbig nöt att knäcka. Man kan bolla fram och tillbaka länge med vad som är bra/tillräckligt/önskvärt, i alla fall gjorde jag det. Jag var inne på ett dubbelt VK-lager från början men "uppgraderade" till två 7207BEGAP (universellt parade med lätt förspänning). Jag fick ett hyffsat pris på dom så jag slog till.

[Utsvävning]
Synd att dom inte listar data men kolla in priserna på högprecisions-lager...7207 C TR DUL P3...för nätta 500 EURO! och det går åt TVÅ - minst. Killen jag pratade med på firman som härdar och slipar åt mig hade precis fått lagrena bytta i "sin" maskin. 40.000:- gick dom på och det var ändå "bara" en 40-spindel med 6000rpm.
[/Utsvävning]

Jag har faktiskt för mig att jag mätte på 40-konan och blev förvånad att tapparna var ~16mm även där (fast det stämmer ju med ritningen). Tror att jag gör dom så dom sitter tight i spindlen och sedan putsar till dom tills det inte kärvar. Eventuellt behövs inga tappar alls då belastningen i min lilla maskin troligen är väldigt liten, förhållandevis.

/Henrik.
JBV

Inlägg av JBV »

Äh, det kan ju inte bli "sämre" än det är nu, tar man bara bort pinolen så tjänar man nog ganska bra i styvhet :) Dessutom lär dom inte ha speciellt dyra eller bra lager från fabrik, troligen koniska lager!

Haha 40K, då VET man att maskintillverkaren saltar priset ganska ordentligt ;) Typ som när dom säljer extra minne till kontrollern :D

Japp mest troligt behöver man inte tapparna, BT30 är avsedd för 2-10 HP spindel och vi lär väl hamna där nere kring 2! Du mätte inte hur mycket dom stack ut på 40 och 50? Är det samma på båda lär det vara så på 30 också!?
H.O

Inlägg av H.O »

Visst är det en Optimium BF20 du har? Jag kollade deras sida och vad jag kan läsa ut (jag kan inte tre ord på tyska) så är pinolen 50mm i diameter, kan det stämma? Får du plats med lager o allt där eller har jag fattat helt galet?

/H.O
Skriv svar