Plockade ihop en liten förstärkare..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Avslutar tråden med lite bilder. Högtalarlådan gjorde jag för minst 17 år sedan, tror jag var 15 eller nåt sånt. Tyckte det var på tiden att slutföra det projektet med en förstärkare... :D

Förstärkaren är ju gjort helt och hållet med eh "dåtids-elektronik", inte massa ic-kretsar eller annat fusk. Då måste ju etsningen också vara old-school. :)

Bra pennor:
Bild


1) Markera hålen med spritpenna:
Bild


2) Rita banorna:
Bild

Etsa, tvätta, borra, löda... . .

3) Montera:
Bild

Bild
Allt är lött en bit ut från kortet för att kylas bättre. Eventuellt blir det en fläkt eller nåt annat där sedan.


Högtalaren kommer från en bil:
Bild



Jahopp, då var den klar:
Bild
Metallbrickan runt telejacket kommer från en hårddisk-skiva.. :)


Tyvärr gjorde de senaste ändringarna att jag inte kan plugga in gitarren, men den låter underbart om man kopplar in Rhodes-pianot! Mjuk overdrive, så trots att det är en lofi-förstärkare så kommer jag garanterat att använda den i studion, trots att det egentligen inte var tanken från början. :)

Det var kul att bygga något så här opretantiöst som variation till alla IC-kretsar, plexiglas, mikrosekunder och sånt .."hitech". :D



edit: Kan någon moderator flytta tråden till Projekt-delen? (Visste inte från början att det skulle bli en så lång tråd..)
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1224
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

hmmm, vi vill ju se nya bilder! (inte kretskort som är etsade för en månad sedan (eller kan det vara en åtta som blivit en sju av misstag?)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur skulle kretskortet kunna ha etsats för en månad sedan? Det är ju gjort efter ett schema som jag gjorde igår. :wink:

Det ska förstås stå 060807. Tiden går så fort att jag inte hänger med på vilken månad det är. :D
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Ja, då vill vi bara *höra* hur den låter också :mrgreen:

Kan du ladda upp en inspelning tro?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1224
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jimmy: Ahh, jag tänkte väl, blev lite orolig.
Håller med rehnmaak, en demo vill vi ju höra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kan jag ordna. Måste bara bygga en nätdel till den, men det går fort. Jag har spelat slut på 3st 9V-batterier på två dagar. Det är en strömhungring förstärkare... :D

Egentligen borde jag ha lite kraftigare motstånd, men tyvärr är de slut hos mig. :(
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Snyggt jobbat! :)

Kan tänka mig att den drar slut på en del batterier eftersom den i tomgång drar en hel del ström.. så en fast nätdel vore nog bra.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7027
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Flytt utförd endligt önskemål:
2006-08-08 11:58 av JimmyAndersson
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:tumupp:

Har kollat upp mina projekt lite. 12st totalt i projekt-delen. 5st av dem är klara. Då börjar jag alltså på ett projekt i månaden. Varje projekt har tagit 2,4 månader att slutföra. Hm, det kunde varit värre. :)
Skriv svar