Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag tänkte åka till jobbet. Inte är det något speciellt men detta är ett projekt jag vill ha gjort denna helg. Annars drar det ut på tiden och jag får inte en massa annat jag vill ha gjort. Jag vill få dessa saker gjorda under helgen, då jag varit i jobb har jag lite ork och tid att göra saker. Speciellt nu då det är vinter och det blir mörkt snabbt.

Jag tycker du spekulerar för vilt nu gällande rosten. Bilarna är nog sannolikt gjorda på ett vis (med den naturliga variation som kan förekomma från fabrik och inne i fabriken, denna är gjord i Belgien annars) och inte är Sveriges västkust nån större faktor jämfört med vägsaltet. Detta är de vanligaste ställena en 850 rostar, googlar man litet kan man läsa att det verkar mera regel än undantag att fästena för den bakre stötfångaren rostar sönder, det är en rostbenägen konstruktion helt enkelt. Jag har sett flera svenska bilar i Sverige där man har mera sönderrostade 850s än min. Du har väl sannolikt haft tur med dina bilar. Enligt min åsikt är inte denna bil ovanligt rostig, tycker snarare den ser ut att ha klarat sig helt OK förutom fästena.

Skulle man rostskyddat där bak varje år med tunnflytande medel skulle det förmodligen klarat sig dock.

En dagstur över till Sverige är inte realistiskt alls även om jag bor 25km från hamnen till Sverige. Det är ju inget som jag kan göra för att spara tid, det tar en hel dag att åka över och det kostar cirka 2000kr att åka med bilen. Sen ska man ju köra runt på andra sidan och leta delen. Och just den här delen är förmodligen den rostbenägnaste delen på en 850 så det är ju inte sannolikt man får tag i ett rostfritt exemplar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12776
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Oj, det var dyrare färja än jag gissade. Förstår helt att det är orealistiskt att åka över till Sverige då.


Vet inte om det stämmer men har ändå hört att bilar för olika marknader har olika grad av rostskydd. I teorin så kan det väl varit så att en bil för en marknad omdirigerats till annan marknad?

Eller så kanske de gjorde några smärre ändringar mellan 850 och S70/V70? Typ nån minimal ändring efter analys i vindtunnel osv, för att minska hur mycket salt som når bilen.

Och visst, vägsalt är nog absolut största rostorsaken, men sån rost som man ser "överallt" på en del gamla bilar, alltså typ t.ex. runt fästpunkter ovanpå innerskärmarna under huven och liknande, känns som nåt som kommit med luften snarare än vägsalt, väl?
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jo men på min bil sammanträffar ju den värsta rosten med där vägsaltet brukar hamna, i karossen bakom hjulen och bakluckan. Tröskeln har jag inte kollat ännu men det är ju ett utsatt ställe det också.

Idag har jag tillverkat två fästen. Jag tänkte svetsa från 3mm plåt men hade bara 6mm som jag tycker är för grovt, så jag fick gå på 2mm plåt då jag hade ett ark, som verkade vara lika tjockt som originalen.

Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare och för att göra hörnen skarpare.
Bild

Bild

På balken:
Bild

Mutter svetsad och grundmålas
Bild

Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
Bild

Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Och nu vart den monterad, gick hur bra som helst må jag säga. Förväntade mig mera problem faktiskt.

En sak som är säker dock, jag behöver nytt ändrör.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag började jobba med extraljusen efter detta. Det har varit stört omöjligt att hitta ens en bild på hur en Volvo original hållare kunde ha sett ut till en 850. Till äldre volvo hittade jag exempel men det var allt. Det enklaste är ju att montera på en nummerplåtshållare. Men då kommer lamporna fel tycker jag och man behöver staga upp dom med fula armar.

Istället lade jag nummerplåtshållaren (från biltema) på "mage" och satte i mellanrummet mellan huven och kofångaren. Jag måste borra skruvhål i kofångaren ännu för detta.

Lamporna ser lite småa ut men de duger tills jag hittar nåt annat. Hella Jumbo FF320 kanske jag nämnt förr. Inte så mycket större dock.

Bild

Bild

Jag skar bort en bit av nummerplåtshållaren så det inte ska sticka ut så mycket metall, nu ser det lite mera proffsigt ut tycker jag.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12776
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Frågan är väl om Volvo hade extraljushållare som originaltillbehör?

Nummerplåtshållare är väl inte jättebra på 850, eftersom åtminstone vissa har intaget för 230V för motor/kupévärmare bakom nummerplåten. En fantastisk lösning, ena "skruven" kan plåten rotera runt, medan andra "skruven" är en slags lås som plåten hakar fast i. Man hakar ur den ur "låset" och så dyker det upp en 16A enfas CEE-hane, kompatibel med de blå CEE-honorna (även om motorvärmarkablar och även "husvagnskablar" ofta hade svarta kontaktdon då det begav sig). OBS dock att man inte kan rotera plåten 360 grader, om man råkar försöka det så pajar mekanismen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det problemet har jag inte för vad än originallösningen var så är den borta och det sitter en modern DEFA motorvärmarkontakt där lite åt högersidan istället. Förmodligen har nån haft sönder originalmekanismen, för som du beskriver den låter den som en krånglig och icke pålitlig historia. Jag ser ju flera skruvhål då jag plockade bort nummerplåten också så nånting mera har varit där förr. Nummerplåten själv ser lite åtgången ut så en ny sådan skulle inte sitta fel och då kanske en hållare så hela den här området börjar se lite proffsigare ut.

Jag gjorde ju annars egen servicebok åt saaben, gjorde samma för Volvon:
Bild Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Använde motorvärmare i morse, skönt tillsammans med kupévärmare. Här kan man se den inkopplad.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12776
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Superbra tips: Häng alltid motorvärmarsladden över förardörrens backspegel, så slipper du riskera att köra iväg med sladden inkopplad. Jag har aldrig lyckats göra det med motorvärmare men har råkat göra det med batteriladdare en gång.

Tips, kanske:

En idé kan vara att ha en relativt tyst kontaktor som styr uttaget för motorvärmaren, och dra styrkabel till lämplig plats där den kan styras av vad som råkar vara "modernt" för stunden. Vet inte vad man har idag, men för 10 år sen så skulle man kanske haft en Nexa-mottagare och en Nexa-fjärrkontroll med inbyggd (vecko)timer osv. Idag kanske något appstyrt. Om du tar kontaktor med 24V spänning så får du sannolikt ha en kabel som hänger ut som du ansluter till en lös 24V-nätdel, som i sin tur kan styras av valfria stickproppanslutna styrningar, så går det lätt att byta till vad som kommer i framtiden.

Annars är det lätt hänt att man har en timer från stenåldern som man hatar, som inte längre går att använda ihop med t.ex. mobiler, eller där fjärrkontrollen gått sönder osv, och man inte kör motorvärmaren "rätt".
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har en stenålders timer som inte går att använda med mobil och inte heller har fjärrkontroll. Men jag tycker den är riktigt bra, simpel och pålitlig. Håller säkert i decennier :tumupp:
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har nu kopplat in extraljusen och använt dom, jag tycker inte ljusbilden fladdrar något utan stabilisatorstag så jag tror jag slipper använda sådana.

Försökt snygga till kabeldragningen, där ser man reläet också, platsen valdes helt enkelt för det fanns en färdig skruv där. Jag tänkte linda in reläet i plast med nån form av hålrumsvax inuti och dra åt med buntband. Det gjordes på Saaben för att skydda låsmotorn i dörren där det kunde bli vått ibland, funkade ju bra.

Bild

Avsäkrat vid batteriet.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har installerat en filteradapter + aktivt kolfilter så nu ska inneluften bli trevligare hoppas jag.

Bild

Ett stativ för kupévärmaren också, tappat originalfästet man kunde fästa det på centerkonsolen med.

Bild

Igår bytte jag fläktmotstånd men det gjorde ingen skillnad, kanske det blåser hårdare på 3an nu men 4an funkar inte alls. Lite mera googlande och det visar sig att 4:an går inte via motståndet utan ett relä. Förmodligen detta relä som har fel.

Bild

Då jag hade bort knäskyddet såg jag en massa hemmadragna grejer som jag ska ta bort, identifierat handsfree enheten nu då också, Nokia HFU-4, den ska bort.
Bild

Kenwoodspelaren som kom med bilen har Bluetooth och handsfree system som verkar funka bra. Men ingen mikrofon till det. Det finns en mikrofon till nokiasystemet och den är installerad vid taket så jag tänker kanske den kan kopplas in i stereon.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1938
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av Oskar »

All heder fixa till en blivande klassiker :tumupp:

Jag är lite tveksam till monteringen av kupévärmaren dock. Blir den inte ivägen om man styr fram sätet? Ibland vill man ju lasta saker på golvet också. Jag brukar montera dem här, då är de inte i vägen och varmluften sprider sig bra:
kuppevarm.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3000
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nej det är inget problem man kan enkelt flytta hela grejen, men sätet sitter där den person som oftast sitter där föredrar det. Man kan också lägga stativet så det sitter på ungefär samma ställe mot centerkonsolen, tror det ligger så just nu.

Jag har tappat fästet för att fästa den där, ergo denna lösning. Hade jag haft kvar det fästet hade jag såklart fäst den där. Jag skulle säga med detta fäste kommer åtminstone luftströmmen lite mera optimalt, mera upp och närmare vindrutan.

Egentligen har jag tänkt att en bättre placering för en kupévärmare vore längst bak i bagaget, kanske fäst i en balk eller taket, blåsandes varm luft framåt mot vindrutan.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1938
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av Oskar »

Sorry, det missade jag. Texten gömdes mellan bilderna, i min hjärna troligen.
Skriv svar