Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@RadarEnt

Kul att folk ens orkar läsa om en något så tråkigt som en Permobil.

Utan forumets hjälp hade den fortfarande varit lika tråkig och egentligen felkonstruerad, men det tar sig.
Fotstöden är väldigt sköna att landa fötterna på, så hela kroppen tackar mig för att dom äntligen kom på.
Ryggstödet får jag klura lite på, men måste först bli lite bättre i lederna/ryggen innan jag ger mig på det.

Sen är den klar, 8) tror jag.

Nä, den blir nog aldrig klar om jag ska vara ärlig, det finns mer som går att göra bättre, ex batterierna.
Kanske blir nästa år att jag byter ut dom 5x12 jag har till ett bra Lithiumpack, men först nya glasögon.
Kanske borde banta lite när jag ändå är igång o gympar, men det får väl bli efter Jul eller däromkring.

Idag är det iaf vilodag, vila med Synth.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Efter 24 timmar kan jag just nu konstatera att jag har mindre ont, vilket är väldigt skönt.
Får nog låta bli att hoppa upp och ner som en hottentott ett par dagar och verkligen vila.
Inte sova, men väl låta kroppen vila. Tur ändå att det finns karameller som tar en del ont.

Ryggstödet.

Hade ju en sån där svart Fatbike här eller vad dom heter under ett par veckor nu i somras.
Odämpad, så det var inte svårt att skilja sig från den. Köpte den av en kompis i penganöd.
Ryggstödet åkte av samma dag jag fick den, tänker att man kanske kan använda delarna?

Kanske inte, och då får jag leta upp något annat på nätet.

Men jag tog några bilder för att visa vad jag har, och jag kan inte riktigt släppa tanken än.
Ett enkelt sågsnitt och en svetsloppa eller två kanske räcker, men det är jag som drömmer.
Själva originalsadeln är ganska lätt att demontera om jag kan bygga på den och klä om den.

Blir kanske en helt annan lösning, men tråden handlar ju om Permoräsern.

Vem kunde tro att det gick att fila till ett par riktigt fina fotstöd till Permon för ett år sen?

(Note: Om dom inte kommer till användning kan nån annan byggare här på forumet få dom)

Ryggstöden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Fotstöden Deluxe, extra bonus med dom monterade på sidorna:

Jag vet en (1) som kommer att få lite bättre svängrum där nere redan nu, min av mig ende godkände passagerare.

Min ende passagerare.jpeg
Alla andra får gå brevid, eller försöka springa ifatt. 8)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Först skall momenstagen tillverkas och monteras så att du inte trycker sönder infästningen av fotplattorna.
Har fixat nya skruvar och brickor till L-järnet.
Du kan köra med/utan de små brickorna vilka du redan fått i förra brevet. Lägger dessa på brevlådan på måndag.
IMG_2643.jpg
Palle500

Inlägg av Palle500 »

En av många lösningar är att göra ryggstödet av frigolit. Eller som det heter cellplast XPS med slutna celler vilket ger stabilare och tåligare ryggstöd.
Typ så här, lite som en gravsten i formen. Sen klär du in den i svart konstläder och fäster med kardborreband i original ryggstödet.
IMG_2638.jpg
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Du kan även köpa en speciell sissybar packväska och fylla med lagom hårt material.
https://www.jarvsomotor.se/harley-david ... y-bar-bag/
https://www.motea.com/de/sissybar-tasch ... -a160560-0
IMG_2644.png
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 6 november 2021, 19:46:07 Först skall momenstagen tillverkas och monteras så att du inte trycker sönder infästningen av fotplattorna.
Du kan köra med/utan de små brickorna vilka du redan fått i förra brevet. Lägger dessa på brevlådan på måndag.
IMG_2643.jpg

Är ytterst försiktig tills dom är på plats och stabiliserar på båda sidor, men även när allt är klart. (Ingen Offroadkörning här inte)

Såklart, jag tänker inte knäcka infästningen nu när jag väl har dom på plats, det är nog bara en liten justering kvar sen allt klart.
Det är det jag menar är att stagen lika gärna kan monteras så blir det en helhet, en färdig konstruktion som håller ihop över tid.
Ryggstödet löser jag temporärt med kardborreband och en väska, min kamerväska kan ev funka där, ska testa i morron Lördag.

Ska även mäta avståndet mellan ryggen och ryggstödet.

Skriver väldigt mycket fel idag ser jag, så det är nog lite glapp i huvudkontoret, förmodligen för att jag är trötter i systemet.
Ska ta en liten runda i morron bara för att få glida runt lite, det blir dock bara här i mitt närområde, till Norra Promenaden.
Systembatteriet byttes ut samtidigt som jag monterade fotplattorna, och mycket riktigt var det gamla batteriet kapputski.

Det gamla: 1,6 Amp, det nya 7,5 Amp, lyser grönt så its all up and running (Trackern)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 6 november 2021, 19:58:02 En av många lösningar är att göra ryggstödet av frigolit. Eller som det heter cellplast XPS med slutna celler vilket ger stabilare och tåligare ryggstöd.
Typ så här, lite som en gravsten i formen. Sen klär du in den i svart konstläder och fäster med kardborreband i original ryggstödet.
IMG_2638.jpg
Frigolitstöd såg smidigt och lättjobbat ut, den lösningen såg jag först nu.
Har lite liggande sen jag byggde frigolitsågen som inte blev så himla bra.
Där tror jag att lösningen sitter, så jag bygger en bättre frigolitsåg för det.

Tack för det tipset, känns enkelt stabilt och görbart. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 6 november 2021, 19:46:07 Först skall momenstagen tillverkas och monteras så att du inte trycker sönder infästningen av fotplattorna.
IMG_2643.jpg
Med andra ord så får den vila tills jag gjort/monterat allt rätt. Först då blir det nya turer.

Kan nog vara klokt att invänta dom sista delarna, så jag gör så. Ingen körning tills dess helt enkelt.

Är det några mått du behöver få mätt upp så löser jag det nu i helgen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

IMG_2643.jpg

Ok, då byter jag ut dom.

Hur mycket jag än vill koppla loss den och köra en sväng så väljer jag att låta bli.

Hade gråtit blod om jag sabbat något av fotstegen nu.

Så bra att jag stillade mig. 8)
Palle500

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Åk du en sväng, men försiktigt. Förstår att du längtar ut.

Problemet med skruvarna som håller fast L-järnet är att man inte vet hur det ser ut under fotplattan. Hur kraftigt är fästet och hur djup är gängan?
Så det är viktigt att du räknar antal varv som skruven skruvas ned efter att du fått gängtag. Bör vara minst 10 varv, vilket är 10 mm, helt ok och flera varv stör inte. Teoretiskt räcker 6 varv för M6 men Kinesisk kvalité kan ju vara lite vansklig.

Skickar både 40 och 60 mm långa helgängade M6 skruvar. Börja med dom korta 40 mm långa och kolla att du får minst 10 gängvarv. Om inte så byt till dom långa skruvarna.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

För att kunna tillverka momentstagen behöver jag lite mått.

vad är avståndet (mitten av hålen s.k. CC måttet) mellan dessa hål?
Vilken diameter är det på detta hål 8 mm eller? (inte det hålet som nyckeln sitter i, utan det mindre ovanför)?
princip momentstag_edit.jpg
Sen behöver jag veta hur djupt det är från ytterkant på röret till plattan (den med hålen)?
Detta djup ger minsta höjden på den bussning som måste sitta här för att inte momentstaget
skall ta i röret utan kunna gå rakt fram till hålet i fotplattan (lodräta L-staget).
Svinginfästning Högersida Edit.jpg
Vet inte om denna skiss förklarar det bättre?
Skiss momentstag.jpg
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ang ryggstöd så kan du använda det som är sitsen från den sålda fatbiken som ryggstöd.
Vet inte vad som blir bäst. Smala änden uppåt eller breda änden?
tänk dig att du formar en cellplast kloss efter ryggstödet och monterar på din sissybar.
då borde detta bli ett bra stöd för ryggen?
Ryggstöd Edit 1.JPG
Vilket avstånd är det mellan ryggen och befintligt ryggstöd (sissybar)?
fotstöd 3 Edit.jpg
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Har läst, och ska läsa det senaste igen så jag greppar det i sin helhet.

Ska försöka ta lite bilder rakt underifrån som kan vara till hjälp för att få fram rätt mått.
Bra förklarande bilder du ritar, blir mycket lättare att förstå. Återkommer med måtten.
Det blir vintermössa av om en stund, tar även en liten runda ner till Norra Promenaden.

:banan:

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Klädde om lite snabbt i en telefonhytt till mina Superhjältekläder, så jag ger mig på mätningen nu direkt.

Ja, jag fattar hur jag ska mäta. 8)
Skriv svar