Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Kul, då sköter sig Postnord utmärkt 22 tim leveranstid, bra jobbat Postnord. Då det konstruerades för att bli ett litet IKEA paket gick frakten endast på 149 kr, helt ok.
Du har lite bonusgrejor i paketet.
Två simpla vinkelhakar som du kan mäta bredden på permoracerns golvplatta. Du kan ställa in dom på ett mått och låsa med klämmorna sen kan du se hur det passar mot golvets bredd.
Alternativt lägga en av ribborna på golvet och justera in rätt bredd mot golvkanterna sen fixera med klämmorna och ta bort för bättre mätning av bredden.
Du fick även två VP-elrör med diameter 16 och 20 mm för att mäta hålen bak vid svingen, där momentstaget skall monteras senare.
Blir ingen bild då endast en bild/inlägg fungerar.
IMG_1961.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Paketet ligger nu i skuffen, tveksamt om jag hinner hem innan ljuset faller. Återkommer under kvällen, måste ju ta lite bilder på grejorna innan monteringen. Blir bra Referensbilder för ev framtida justeringar.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Blir en bra aktivitet i morgon och då hinner färgen torka bättre :-)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Surprise!

Tänk dig att du köpt och äntligen fått hem något riktigt fint från andra sidan jordklotet, typ ett handsmitt Japanskt Katanasvärd.
Man vet att det kommer att bli bra, men innan man har svärdet i sin hand vet man aldrig riktigt säkert. Sen öppnar man paketet..
Redan där inser man vilken klok investering man har gjort, och känner sig som den lyckligaste, och rikaste människan på jorden.

Inte bara att det är vackert, det luktar även gott.

x20211104_171113.jpg

Den känslan sitter jag med här nu, och kommer att göra så resten av kvällen. Jävlar vilket fint hantverk detta är, jag är så Glad!
Mörkret har fallit över Ystad så jag chansar inte på att jag kommer att få det rätt monterat, det får bli i morron Fredag istället.
Det kom med lite smarta verktyg i paketet, saker som jag kan lära mig av. Bättre än så här blir det inte om man vill ha det bra.

Perfectamento!

Naturligvis har jag satt fötterna på för att känna hur det känns, men jag missade tydligen att trycka på kameraknappen i stunden.
Båda kändes välbalanserade och perfekta, trots att jag bara hade raggsockarna på mig när jag satt här på min stol i musikrummet.
Kan inte låta bli att jämföra med det dom har på Amazon.se. Skillnaden är ungefär som en handgjord silversked och en plastsked.

Jag tog en bild, men den finns tydligen inte längre. :humm:

Fler bilder ska tas under helgen, men då utomhus (med bättre ljus än nu) från monteringen, och Premiärturen ut till Sandskogen.

(Dör jag idag så dör jag lycklig. :banan: Men sånt jag jag fan inte tid med, jag vill ut och glida med Permoräsern)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

I min iver att få ut bilden läste jag inte tråden först, utan bara loggade in och skrev.
Nu ser jag vad grejorna ska användas till, fast det hade jag ju räknat ut busenkelt..
Nåväl, nu sitter jag här som ett barn på Julafton, eller rättare dagen innan Julafton.

I morron blir det montering!
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Tackar och bockar för dessa vackra ord. Det värmer med såna fina superlativ.

Tänk på att du monterar L-järnsbygeln åt rätt håll.
6 mm hålen för momentstagen skall vara bakåt och den höga kanten på L-järnet skall vara framåt.
IMG_1963.jpg
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Det är jag som ska tacka, fotstöden blir ett stort steg framåt.

Det var svårt att inte säga något, och låtsas vara helt oberörd av ditt fina arbete. Rakt och naket, det är jag i ett nötskal.
Då tänkte jag rätt gällande monteringen, jag anade att det var så den skulle sitta. Så kul det ska bli att få montera dom.
Pisseblöta här nu, så jag är glad att jag inte gav mig ut med det portabla ljuset, allt vatten stör ju bort sikten på glasen.

Det är alltid bra att dubbelkolla, minimerar oftast ett antal onödiga tankevurpor.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Hittade en bild på den jag testade i Kyrkan.

Denna skulle ha hamnat i ljudtråden, dags att hålla kväll eftersom jag tydligen ser lite mongo idag.

Sorry. (man får inte radera inlägg, därför detta)
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag har sett benämningen "kammarorgel" om den storleken och jag vet flera som numera är i privat ägo sen kyrkor sålts. Fint låter dom iallafall trots sin ganska ringa storlek. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Fredagsmys...

Happy Wheels.jpg

Tjugo minuters enkel montering, fyra timmar och trettio minuters körning (hela rundan), isbit, lång varm dusch.

Bilder tagna, men på CF kort, ingen fungerande USB/CF-läsare hittad (finns här nånstans)

Under tiden ska jag försöka morfinera mig så jag blir gående igen. Just nu ont så in i helvetet, mitt (Canons) fel.
Envisas man med att ta bilder i grodperspektiv men med nöd och näppe kommer upp igen får man skylla sig själv.
Det är nu man önskar att man hade en riktigt bra systemkamera, men med vridbar skärm. Allt gick dock bra idag.

Återkommer under kvällen/natten med några bilder, när jag fått loss dom från CF-kortet. 8)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Kul, väntar med spänning på bilder i massor...
Nästa projekt får bli att du bygger en svängkran med vinsch som du kan hänga i likt Karlsson på taket och ta till när du vill upp från marken.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Skriver idag, läser i morron.

Det blev några bilder, men det blir inte mer forum för mig idag eftersom jag suktar efter horisontalt viloläge.

Allt gick bra, vilket även bilderna visar. (Återstår återställning av kroppen)

Full runda innebär ut till skogen, sen via havet hem men det blev lite för kallt. Hotellgästerna badade dock..
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Tjusig, nu ser man vilken bra körställning det blev att få fram och ned fötterna. Fina bilder du komponerat.
Ser att du fick använda aluminiumbussningarna för att inte bottna skruvarna. Trodde inte att dina helgängade originalskruvar var nedskruvade av hela sin längd under plattan, men det måste dom ha varit.
Original är 30 mm långa och distans 18 + L-järnet 4 blir 22 mm, summa 52 mm Jag skickade med 60 mm långa M6 skruvar som då är ca 8 mm för långa vilka jag tänkte att två brickor på summan 5 mm skulle fungera.
Din kreativa montering (med extra bussning uppepå) ger en höjd på 22 + 18 = 40 mm vilket stämmer bra då mina 60 mm skruvar nog endast är gängade 20-25 mm. M6 har 1 mm stigning/varv. Skall kolla om jag har några 40 mm långa M6 skruv att skicka så blir det nog perfekt.

Antar att det behövs momentstag eller sitter det bra ändå?
Men då behöver du mäta lite hål i bakvagnen och avstånd till fotplattor.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500 (Tack, tog många bilder för att bara säker på att kunna visa hur det såg ut)

Sitter som en Kung där nu, så mycket bättre än innan, och mycket skönare att köra med riktiga fotsteg.

Man känner att det rör sig lite där framme, så jag tror att det på lång sikt lönar sig att få dit dom stagen.
Vet jag bara var/hur jag ska mäta så löser jag det snabbt. Fotstöden i sig har en för mig perfekt vinkel nu.
Det finns möjlighet att justera, men dom blev perfekt vid första försöket, mycket bättre körställning nu.

Ska klura på ryggstödet, jag har delar så jag tar bilder och försöker förklara nu i helgen.

Mest vid längre skogsturer tänker jag, att man kan känna stoppet i ländryggen och kanske en liten bit upp.
Som jag ser det skulle det räcka med en kloss på kanske 100mm (Djup), och montera delen/delarna där.
En spännrem runt/bakom det lilla ryggstöd som finns nu där bak eller kanske fästa med ett kardborrband.

Ska ta bilder och försöka förklara, men det känns enkelt och bra.

Permoräsern står på laddning just nu, räknar med att ta en ny tur under morrondagen, fast lite kortare.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Det här med fotstöden har jag följt med stort intresse. Jag är glad för din skull att det blev bra.
Det blir nog lika intressant att följa utvecklingen av ryggstödet.
Skriv svar