Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du måste inte ta fler bilder på dessa svarta hål (är det i dessa svarta hål alla oliktänkande kineser hamnar) vi kör på de svarta bussningarna. Det behöver skvalpa i hålet om det skall gå att få gängtag när fotstödet skall monteras.
Se upp när du skruvar ned skruvarna så dom inte går för djupt och förstör något inuti kåpan. Är det endast luft inuti kåpan, det finns inget batteri eller kabelstam som kan bli skadat?

Gillar bilden när du har pappersmallen som halloweenmask, du är påhittig och fyndig.

Om det inte lyckas med denna lösning så finns det tusen nya sätt att lösa problem på. Men ofta funkar det rätt bra att justera lite med en slägga och i detta fallet lite träbitar. Men vi är inte där ännu. Låt oss hoppas att det passar utan för mycket våld. Skulle hjälpa mycket om man visste hur det såg ut under alla plastkåpor.

Du får fota när du rostbehandlar. Men du behöver inte vara orolig, att den ytrosten som är på racern skall försvagas så att det går sönder pga rost. Den risken är obefintlig. Du kör inte i saltslask dagligen.
Skillnad på bilar från 60-70 talet dom blev uppätna av rost. Tex Opel. "Bli belåten köp en Opel och se naturen genom plåten" Tror jag slogan gick.

Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Alla bilar rostar bra men opel har rekord. :lol:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 3 november 2021, 06:30:11 Du måste inte ta fler bilder på dessa svarta hål (är det i dessa svarta hål alla oliktänkande kineser hamnar) vi kör på de svarta bussningarna. Det behöver skvalpa i hålet om det skall gå att få gängtag när fotstödet skall monteras.
Se upp när du skruvar ned skruvarna så dom inte går för djupt och förstör något inuti kåpan. Är det endast luft inuti kåpan, det finns inget batteri eller kabelstam som kan bli skadat?

Gillar bilden när du har pappersmallen som halloweenmask, du är påhittig och fyndig.

Om det inte lyckas med denna lösning så finns det tusen nya sätt att lösa problem på. Men ofta funkar det rätt bra att justera lite med en slägga och i detta fallet lite träbitar. Men vi är inte där ännu. Låt oss hoppas att det passar utan för mycket våld. Skulle hjälpa mycket om man visste hur det såg ut under alla plastkåpor.

Du får fota när du rostbehandlar. Men du behöver inte vara orolig, att den ytrosten som är på racern skall försvagas så att det går sönder pga rost. Den risken är obefintlig. Du kör inte i saltslask dagligen.
Skillnad på bilar från 60-70 talet dom blev uppätna av rost. Tex Opel. "Bli belåten köp en Opel och se naturen genom plåten" Tror jag slogan gick.
Bra att jag loggade in här och läste innan jag gav mig ut med kameran, då tar jag lite kaffe istället, inomhus.
Det finns en 100 mm kabelkanal där under men den går mitt i så inget ligger i kläm eller kan skadas av en bult.
Kommer ihåg det sen jag plockade av sadeln och dess balja under för att kunna komma åt med mina egna kablar.

Glad att läsa det med ytrosten.

Nej jag kör väl inte i pisseväder alls, föredrar om det är torrt för att inte slå upp skit i hjulhusen och vid motorn.
Till våren ska jag försöka strippa den så jag kommer åt på dom flesta ställen med rostskydd, penslar på det där.
Då vet man att skyddet inte hamnar överallt som med spray. Det är väldigt svårt att se redan nu har jag noterat.

Skulle vilja vända upponer på den så man kan se den underifrån.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

mcrj skrev: 3 november 2021, 06:47:12 Alla bilar rostar bra men opel har rekord. :lol:
Köp Opel och var belåten, se naturen genom plåten.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Är så Glad att det äntligen börjat röra på sig, det och att jag nu kan behålla min Permo under år framöver.
Har varit så jävla frustrerad av att först ha lagt ett år på ett hotta till den, för att sen inte kunna köra ut.
Men nu ser det ljust ut, ska bli kul att få dom nya delarna på plats så jag kan komma ut igen, när jag vill.

Det ger mig en bra känsla, :banan: som även påverkar annat i mitt liv.

Att på egen hand släppa Plåtniklas och hämta hem mallen är bland det bästa jag gjort under hela 2021.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Snart så informerar Postnord dig att det finns ett paket på 3,5 kg att hämta på en plats nära dig. Har du tur så redan imorgon torsdag. L-järns lacken han bara torka i 3 tim, sprutade så att det inte blev för blank yta.
Fick borra om 6 mm hålen till vantskruvarna efter jag lackat klart. då sprinten var 6,2 mm inte 6,0. Blev 6,5 mm hål och smetade i lite lack, men det är ju så med hål att det ofta börjar rosta där om det inte är varmgalvat.
Denna färg är det om du behöver köpa bättringsfärg.
HOBBYFÄRG ANTRACIT 400ML 36-569
https://www.biltema.se/bygg/farg/hobbyf ... 2000023797
Fotplattorna har alternativ hål på mitten om det behöver flyttas om. Du kan ju även sätta hela plattorna högre upp.
Hoppas nu det passar gjorde längre slitsar i L-järnet.
IMG_1963.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Ser riktigt gediget och bra ut, ser även att du gängat dit det bakre stödet (hälstödet) vilket var mycket proffsigt.
Tror att jag bättre förstår hur vantskruven ska sättas där bak när jag väl har allt framför mig, och ser ordentligt.
Detta betyder med andra ord att det blir mekanikerhelg denna helg, det ska bli riktigt kul att få köra ut i helgen.

Får kanske ta enmanstältet med med mig ut till skogen, om jag blir borta för länge. 8)

Vettefan hur jag ska tacka dig för all ledig tid du lagt ner på detta, det är liksom inte gjort i en handvändning.
Man ser (även jag) att det är ordentligt gjort, och personligen tycker jag att det ser skitfräckt ut med plattorna.
Tar med en riktig kamera (Canon) ut till skogen så jag kan dokumentera från skratch, det blir ett minne för livet.

Det där lär jag återkomma till snart.

I natt kommer jag nog att sova i trappan, under brevlådan, så jag inte missar när Postnord-avin dimper ner.

Mucho Tack! :banan:

(Ja, jag är Glad så in i helvete för det här, fatta vilket lyft det blir för mig och mina utemöjligheter i vinter)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Kul och höra att du längtar efter Postnord, vissa har ju andra åsikter om det bolaget :-)
Vantskruvarna kommer inte i detta paket. Måste ha ett mått efter att du har monterat fotstödet. Men jag har skickat med lite grejer för att göra ett mjukt momentstag och lite kattstrypare.
Behöver måttet mellan hålet som vantskruven sitter i på bilden till hålet bak vid svingen. Sen kan jag tillverka rätt längd på plattjärnet som ihop med vantskruven blir ett momentstag (behövs två, ett på varje sida).
Ring mig när du har öppnat paketet så skall jag förklara hur du monterar och vad som är vad.
Mjukt momentstag med kattstrypare.
IMG_1959.jpg
Palle500

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

"Momentsnöret" knyts fast i 6 mm hålet ovanför fotplattan där vantskruven sitter på bilden), träs sedan genom båda hålen vid svingen (se bild) och knyts fast i fotplattans hål på andra sidan.
Sen tar du träpinnen och snurrar några varv så att snöret blir spänt och håller fotstödet på plats när det trycks framåt. Sen låser du träpinnen med två buntband som på bilden i tidigare inlägg.
Ev så behövs inte detta mjuka momentstag. Du märker detta när fotstödet är fastskruvat med de två spretande M6 skruvarna.
Använd minsta brickan sen den stora som kommer i paketet sen sätter du skruven genom slitsen i L-järnet och drar dit lite löst för att göra likadant med den andra skruven. Sen drar du åt dom växelvis, alltså lite sen skifta mellan skruvarna tills dom är åtdragna.
IMG_2625.jpg
EDIT
du knyter fast snöret (repet) med två halvslag runt egen part. (Du har väl varit på sjön?) ev en pålstek men den andra infästningen är svår att göra med en pålstek om du samtidigt vill ha spänn på repet. Alt kör du med smugglar knop om du skulle behöva repet fort till något annat. Kanske binda fast grann damen vid en lyktstolpe, ja vad vet vet jag...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 3 november 2021, 19:17:49 Kul och höra att du längtar efter Postnord, vissa har ju andra åsikter om det bolaget :-)
Vantskruvarna kommer inte i detta paket. Måste ha ett mått efter att du har monterat fotstödet. Men jag har skickat med lite grejer för att göra ett mjukt momentstag och lite kattstrypare.
Behöver måttet mellan hålet som vantskruven sitter i på bilden till hålet bak vid svingen. Sen kan jag tillverka rätt längd på plattjärnet som ihop med vantskruven blir ett momentstag (behövs två, ett på varje sida).
Ring mig när du har öppnat paketet så skall jag förklara hur du monterar och vad som är vad.
Mjukt momentstag med kattstrypare.
IMG_1959.jpg
Ok, då är jag med.

Postnord behagade leverera det Danska rugbrødet (2Kg) jag skickade norrut för snart två veckor sen idag.
Men i detta fall har Posten skött sig helt exemplariskt, vilket passar mig perfekt så jag kan få köra Deluxe.
Ringer när jag har sprättat upp paketet och lagt ut delarna på köksbordet så tar vi instruktionen därifrån.

XIMG_20211103_210309.jpg
Kattstrypare, 8) det var ett nytt ord för mig.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Nytt för mig också, men tydligen rätt vanligt. Gissar att inte alltför många här hört dem benämnas "ripakliemu".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har tyvärr läst det många gånger här på forumet.
(Den svenska kattplågeri-benämningen alltså.)
Och många gånger har jag ifrågasatt benämningen.
Lika många gånger har jag fått mothugg.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att försvara djurplågeri.

Bara forum-admins vet.

-

Klickmans: Jag ber om ursäkt för att det här inlägget hamnade i din tråd. Jag gillar dig, och dina inlägg ger mig alltid hopp.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Tråkigt att vissa är så lättkränkta, jag använde ordet för att Klickmans skulle få fundera på vad det mjuka momentstaget var för något. Hur kan du få det till att jag vill stödja djurplågeri?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@JimmyAndersson (Tack för den fina komplimangen, den värmde)

Ingen fara på torpet, det är en bra dag idag.

Vad gäller Permoräsern/fotstödet så har jag greppat monteringsanvisningen nu, fick sova på saken, och nu fattar jag.
Det lär monteras idag eller senast i morron Fredag, lite beroende på dagsformen och ryggens förmåga och hänga med.
Brukar kuka sig när jag envisas med att bete mig som en halvblind Elitgymnast, men jag är väl förberedd inför detta.

To be, 8) continued.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Kollade mobilen, och mycket riktigt ligger paketet klart för uthämtning nu.

Inväntar lilla frun så vi kan köra ner och hämta det.

Skriv svar