Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Här är lite bilder med info från dagens mastbyggande

Bild
SE2T kom strax efter nio och då hade jag och SM2LIY lyckats få i oss frukost redan. Efter en kopp kaffe var det dags att sätta igång.

Bild
Första sektionen reste vi för hand med gin-polen fastsatt i toppen. Här står Kurt och Pelle redo för att arbeta vidare.

Bild
Efter lite mer jobb och inte så mycket bilder, så är en till sektion uppe och masten är totalt 12m. Vi kunde inte resa upp första tolv metrarna för vi hade inte någon hjälpmast, så vi valde att spela upp sektion för sektion istället.

Bild
Jag skruvar fast staglinor med hjälm, viktigt vid sådana här svindlande höjder. (Kan avslöja att hjälmen var för att skydda mot myggen)

Bild
SE2T tittar på när jag klättrar upp

Bild
Ja, nu ska vi flytta upp gin-polen. Här kan man se att vi stagat masten först vid 8m höjd. Dock satte vi även dit rep vid 12m för att säkra upp ytterligare, dock tror jag effekten mest är för att lugna en mentalt. 60m masten i bakgrunden.

Bild
Jag grejar på

Bild
Gin-polen på plats @12m, nu ska röret hissas upp

Bild
20m beamen, som det varit för blåsigt hela helgen för att försöka få upp. Risken är att det kommer en vindby och man tappar ett finger, vilket vi vill undvika.

Bild
Nu har jag hissat upp gin-polen

Bild
Kurt sköt vinschen hela dagen

Bild
Sektionen fastsatt. Dock fick vi avbryta lyftet och ta ut röret i mitten. Det gjorde att balansen förstördes och sektionen blev för tung för att hantera på något vettigt sätt. Så vi tog ner och gjorde om så gick det som smort sedan.

Bild
Kurt vevar på, glad verkar han vara också :)

Bild
18m uppe, dags att spänna stagen lite bättre

Bild
Så, nu finns det lite mer justermån. Vi spänner upp vajrarna lite mer innan nästa klättring, då jag antar de kommer slacka iaf lite.

Bild
Masten och nej, det är vertikalen som lutar, inte masten.

Bild
David vs Goliat?

Imorgon ska jag försöka ta mig upp och mäta övre 20m yagin, det skulle tydligen inte blåsa så mycket imorgon.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Finns "David vs Goliat?" bilden i hi-res så vill jag ha den :shock:
Dö-snyggt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jodå, i princip alla bilder finns i hi-res. Du kan bara högerklicka på bilden och välja "Visa bild", sedan tar du bort small_ framför filnamnet så får du stora bilden.

Men här är en direktlänk till den
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... c02890.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Appropå vridstyvhet o.s.v....

Varför är stagen mellan rören i fackverken 90 grader mot rören, istället för att gå i sicksack? Det blir väl mycket stadigare om stagen är i sicksack, eller har jag fått det om bakfoten?

Nackdelen med sicksack är förstås att det blir klart mer svårklättrat...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Lämnar vidare den frågan då jag inte heller kan svara på den, men det finns ju även mindre master med "omvänd" konstruktion, dvs utan horisontala stag, enbart triangularstag. Förr byggdes även extra "stormsäkra" varianter med ytterligare två tvärstag.

Edit: Ah, missade uppdateringen av bilderna! 8)
Nu så verkar det funka här med. :tumupp:

Tänkte egentligen skriva något annat här men minns inte vad... :doh:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

De gjorde masterna så där skulle jag tro för det var enkelt, bra att klättra i och de behövde förmodligen inte mer vridstyvhet än vad masten ger. Ofta hade de väl bara några små omni-strålande antenner och då spelar det inte någon roll. Grundtanken var nog inte att radioamatörer skulle sätta stora antenner i dem. I normala fall använder man tvärstag för att få vridstyvhet och i t.ex. 60m masten går det Z-stag på en sida som gör att det blir som en stege att klättra på.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu blir det en major update, mycket bilder!

Bild
Bild som SM2XJP skickade, detta var när vi tog ner min gamla mast nere utanför Övik. 4el 20m yagi som jag jonglerar med uppe i masten.

Bild
En mast vi åkte och tittade på. Tydligen är den möjlig att få om man tar ner den men det var inget att ha för våra ändamål.

Bild
Molly är med i helgen. Hon ser nästan inget alls men klarar sig rätt bra ändå.

Bild
Jag hade mamma och pappa + JLA på besök och efter att vi fått stopp av avloppet spenderades en stor del av Söndagen till detta. Vi lyckades få upp det så att vatten rinner igenom men inget mer, så till helgen blir det ett nytt försök. Här undersökte vi en brunn som bara visade sig vara spolbrunnen för dräneringen.

Bild
Mamma och pappas nyinköpta husvagn de testade för första gången, dock 10 år gammal men grymt fin.

Bild
Molly verkar inge bekymmrad över avloppsproblemen, "Jag skiter ju ändå ute" tänker hon nog.

Bild
SM2XLL, SM2WMV och SM3JLA pillar med 20m yagin. Jag och JLA fick laga en bock som gått sönder, vi använde för klent virke till benen ifjol så nu är det starkare grejor ditskruvade så den är betydligt mer stabil.

Bild
Jag och JLA diskuterar något. Plattorna på bommen är för att fästa antennen till masten.

Bild
Vi funderar över något, Molly hör något i gräset

Bild
Jag gör mig redo för att klättra lite i nya 18m masten

Bild
JLA bär ut några verktyg till masten

Bild
Masten sedd från vart 60m masten står. Ungefär 50m mellan dem.

Bild
På väg upp

Bild

Bild
Hämtar upp blocket för att flytta upp det högre upp så vi kan få upp gin-polen i toppen. Märker att jag gjort en miss och satt fast vajern-stroppen så att den inte går att få lös, typiskt då det var min favoritstropp.

Bild
DEN KOMMER INTE LÖS!!!

Bild
Här ser ni missen...

Bild
Sörjt färdigt, nu flyttar vi blocket istället!

Bild
Sätter fast lyftblocket och repet

Bild
JLA har det skönt nere på backen bland myggen

Bild
Det nya modet. Huggarstövlar, badshorts, t-shirt och en handväska!
Senast redigerad av sm2wmv 14 juni 2010, 23:10:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Lite ved kvar att klyva och vi har lite stagwire liggandes också.

Bild
Molly stormtrivs när hon får vara i Burträsk

Bild
Dags att skruva loss gin-polen

Bild
JLA håller repet medans jag lossar

Bild
Sett från en annan vy

Bild
Gin-polen på plats

Bild
JLA fäster röret som ska lyftas upp

Bild
Och jag väntar

Bild
Up it goes

Bild
JLA vinschar. Men vi hade båda glömt hjälmarna så jag skrek åt flickvännen att hämta en åt JLA om jag tappar något.

Bild
Röret på plats i masten. Vi kollade även att rotorn fungerar vilket den gjorde så när antennen är uppe på plats använder vi gin-polen för att dra upp röret och sedan sätter man dit rotorn.

Nu när detta var klart tog vi och varvade försöken att få upp avloppet med att skruva ihop en 15m yagi jag fått av SM3WMU. Dock var bommen för klen, bara 50mm rör så vi valde att sätta in ett 60mm rör i mitten som är 4m långt.

Bild
Jag tejpar markeringar hur långt röret ska stickas in

Bild
Kapar till korta bitar av rör för att schimsa

Bild
Dags att kolla till om tillräckligt med vatten sjunkigt undan i brunnen för att kunna spola mer

Bild
JLA väntar ivrigt på att få se bajs ur röret men tyvärr bara vatten

Bild
Jag grejar med drivelementet, som även detta ska konverteras från gamma till hairpin match ala SM2WMV.

Bild
Nu ska det kapas

Bild

Bild
JLA skruvar

Bild
Anna tar de flesta korten

Bild
Nästan färdig, bara detaljerna för drivlementen och bomstaget kvar.

Bild
JLA visar sin lycka

Bild
Oj vad skönt
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Som vanligt otroligt imponerande.

>Det nya modet. Huggarstövlar, badshorts, t-shirt och en handväska!
Heh, den man-bagen gick inte av för hackor :lol:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lite dåligt med uppdateringar här på slutet, ska försöka skärpa mig. Det var dåligt väder förra helgen så det blev inte så mycket jobb gjort ute. Dock fick jag klart matningen på 15m yagin. Jag och SM2XJP for även till Rainer, SM2DMU där vi fick ta lite 3mm parafillina för sidostagning av bommen för 20m 6el beamen, så nu är den helt klar för lyft. På Söndagen var jag på väg upp i masten för att sätta dit lyftwire, hörde jag vid 33m höjd åska och fick raskt klättra ner igen.

I helgen blev det en del jobb med att kontaktera kabel, koppla in en powersplitter (box som gör att vi kan sända åt flera riktningar samtidigt) och idag Söndag började jag och SM2XLL att skruva ihop en 4el yagi för 20m som ska sitta 16m upp i 18m masten riktad mot Europa.

Bild
5el yagi för 15m som ligger upp och ner. Jag och SM3JLA vände denna när den var klar.

Bild
Hairpin match a la SM2WMV

Bild
Bra med vulktejp, rostfria skruvar och låsmuttrar. Isolatorerna är gjorda av delrin och plattan av 6082-T6 aluminium.

Bild
RF-choke av RG-217

Bild
Kortslutningsbygel

Bild
Hela skönheten

Bild
Nytt inköp från Clas i sjön

Bild
Delar till en 4el yagi för 20m

Bild
Switchrummet har fått en liten uppdatering. Ideen med att använda hyllkonsoller är tagen från SM3SGP (SK3W). Det ska dit 5st till sådana här boxar i framtiden, jag behöver bara få reläer till dem så jag kan bygga klart.

Bild
Lite kablar kontakterade och uppmärkta

Bild
Mycket kablar blir det

Bild
Bra kontakter!

Bild
Mums

Bild
Stökigt mekrum

Bild
Redo att trimmas in och lyftas på plats

Bild
En till redo att trimmas in och lyftas på plats

Bild
2st 7/8" koaxer med 7/16" kontakter utdraget till 18m höga masten. Dessa ska hissas upp i masten och sedan ska det även dit en styrkabel för antennrotorn som sitter i toppen.

Bild
Lyftwire

Bild
Gräver ett kabeldike

Bild
Vill få ner 3st RG-17 förbi där man kommer köra med kranbil, traktor osv.

Bild
Röjsåg farsan kom upp med. Han hittade den under ett täcke i en lada när han köpt ett nytt hus. Eftersom han köpt en egen ny en vecka innan så fick den här hamna hos mig. Den går som tåget, jag kapade av träd med 20cm diameter utan problem :)

Förhoppningsvis blir det nå antennlyft till veckan och då återkommer jag med mer roligare bilder.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag efter 9h arbetsdag fick jag för mig att slänga ihop en LC-match för att matcha 2st 50 ohms antenner till 50 ohm via ett LC-nät med centerfrekvens 14.175 MHz.

Bilderna är tagna med min sketna mobil men det är ju iaf bättre än inga bilder alls.

Bild
L gjort av bromsrör från feltema, kondensatorer totalt ca 220pF köpa på ebay, 16kV varianter. Kontakterna är 7/16" Rosenberger skänkta av SM3SGP.

Bild
Vackert

Bild
Closeup på kondingarna

Bild
Closeup på spolen

Bild
Dags att mäta. Jag hade inte tillräckligt med 7/16" -> N adaptrar så jag lödde ett ytmonterat motstånd inuti boxen mellan jord och mittledare på kontakten utan adapter.

Och nu till mätresultatet!

Bild
Startfrekvens 10 MHz, slutfrekvens 20 MHz.

Bild
Målet 50 ohm + j0 är rätt nära.

Bild
SWR

Bild
Insertion loss. Dvs ungefär 0.05dB per antenn (!)

Jag är faktiskt mäktigt imponerad över att det går att få så pass låg insertion loss i dessa byggen. Inte så illa pinkat efter 2 timmar jobb :)

Edit: Ändrade från 220nF till 220pF
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I slutet av veckan med hjälp av SM2XJP och SM2XLL hissade vi upp en till antenn i 18m masten vi reste för någon månad sedan.

Bild
Antennen drogs upp för en staglina och dinglar vid 16m höjd

Bild
Bild på antennen dinglandes @16m höjd

Bild
SM2XLL håller i ett rep, för att undvika att antennen rör sig så mycket

Bild
Oj, nu blev det visst tungt för han

Bild
Jag grejar på uppe i masten, kortet taget med en mobiltelefon och zoom

Bild
SM2XJP och SM2XLL var uttråkade medans jag klättrade så de gjorde en begravningsplats åt en broms de slog ihjäl

Bild
Antennen på plats och testad, verkar fungera som väntat. Nu ska toppröret hissas upp och rotorn ska sättas dit, men det får nog bli nästa helg eller imorgon.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Igår när jag kom till Burträsk för semester, så blev det en klättertur upp i masten med rep och ett block. SM2XJP och SM2XLL hjälpte mig sedan att med vinschen hissa upp en wire som används för att hissa upp antennen längst. Så nu imorgon har vi tänkt försöka få upp 6el yagi #2 för 20m med samma metod som den vi satte upp i toppen, den ska sitta 39m upp.

Idag har jag arbetat med att bygga klart en 4el antenn för 20m som är tänkt sitta fast mot Europa 16m upp i 18m masten. Efter att ha byggt om drivelementet från gamma match till hairpin och monterat kabel, fixat bomstag osv var antennen redo att hissas upp en bit i 60m masten för att tunas. Vi (jag och SM2XJP) fick den att resonera precis där vi ville med bra SWR efter tre försök och SM2XLL kontaktades som kom hit för att hjälpa med att hissa upp den i masten. Vi gjorde som med 5el yagin för 15m, dvs hissade upp den uppför staget och den här antennen är lättare så det gick enkelt.

Bild
Antennen ihopmonterad och ligger rätt väg efter att jag ensam (!) vänt den genom att används lagårn :)

Bild
Drivelementet

Bild
På 20m behöver man en stav där man splittat drivelementet då elementen är så pass långa och tunga. Det blir för mycket belastning annars på plattan i mitten. RG-217 har använts som kabel från drivelementet.

Bild
En gammal mastsektion användes för att spänna upp bomstaget riktigt

Bild
Fungerar utmärkt :)

Bild
Bomstaget

Bild
Antennen uppspelad längst staglinan

Bild
Stationsägaren på väg upp

Bild
Framme, dags att göra ordning lite

Bild
Nu är den iaf upprätad

Bild
Skruvar som bara den

Bild
Åsså riktar vi den så den pekar @180 grader

Bild
Färdig, påväg ner igen

Bild
Kabel, dessa ska sedan sättas på stolpar 2m över backen.

Bild
7/8"
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, dags för en uppdatering här igen. Vi har hissat upp 6el yagi #2 i 60m masten som nu finns på plats 39m över backen. Den har även testats i en tävling där vi körde över 3500 kontaktern på endast 20m telefoni under 24h, vilket verkar vara bäst bland alla sk. HQ-stationer i hela Europa med relativt god marginal. Över 1600st stationer från Nordamerika loggades (!)

Hur som haver. Med hjälp av SM2XLL, SM2XJP, SM3JLA och SM2LIY fick vi upp 6el yagin #2 i 60m masten. Det gick relativt smidigt trots att jag fick först spendera 1-1.5h i masten i början av dagen eftersom ett rep hoppat fel i blocket sittandes 45m upp. Vid denna klättring passade jag även på att koppla in en ny kabel till övre 20m yagin. När vi sedan tunat antennen och hade den klar för lyft kom ett spöregn som gjorde allt blött och det blev rejält med dimma. Jag fick spendera 4-4.5h uppe i masten tills klockan vad midnatt men jag hade det varmt och skönt där uppe, med sol och allt 2 timmar längre medans de på backen frös som bara den. När jag kom ner på 20m höjd förstod jag varför de frös, huva.

Nästa stora projekt är 40m yagin, 3el med 12.2m bom som har längsta elementet runt 23m som ska sitta på 61m höjd. Den får jag hjälp av SM3SGP som kommer upp nu framöver att bygga ihop i masten, blir ett spännande projekt.

Bild
Lyftwire och hissalina på plats, ungefär 45m upp.

Bild
Antennen på väg att tunas

Bild
SM3JLA mäter upp styrsnören

Bild
SM2XLL + SM3JLA styr medans SM2LIY kollar SWR.

Bild
Nu nästan perfekt

Bild
Mer bilder på tuningen

Bild
Masten

Bild
Antennen på väg upp

Bild
Det är objektivet som gör att masten ser ut som en pilbåge :) Eftersom vi satt ett block där med en wire från ett stagfäste till lyftplatsen är i princip all kraft vertikal vid masten.

Bild
Fint men kallt

Bild
Jag brottas med antennen

Bild
Lite bökigt är det. Själva bomstaget är inte centrerat precis där infästningen till masten är, så jag behövde flytta den runt 40cm i sidled med hjälp av ett spännband.

Bild
Usch så kallt de ser ut

Bild
Bökar på

Bild

Bild
Nu börjar det likna något, en hel del av klamren på plats

Bild
Vackert värre!

Bild
16m mellan antennerna, så nästa antenn hamnar på 23m höjd så är 6/6/6el stacken för 20m komplett

Bild
Närbild

Bild
En liten favoritbild tagen av SM2XJP när han åkte hem för att hämta mer kläder.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Du ÄR tokig.
Men det blir en otroligt snygg station! :tumupp:
Skriv svar