SE2T kom strax efter nio och då hade jag och SM2LIY lyckats få i oss frukost redan. Efter en kopp kaffe var det dags att sätta igång.

Första sektionen reste vi för hand med gin-polen fastsatt i toppen. Här står Kurt och Pelle redo för att arbeta vidare.

Efter lite mer jobb och inte så mycket bilder, så är en till sektion uppe och masten är totalt 12m. Vi kunde inte resa upp första tolv metrarna för vi hade inte någon hjälpmast, så vi valde att spela upp sektion för sektion istället.

Jag skruvar fast staglinor med hjälm, viktigt vid sådana här svindlande höjder. (Kan avslöja att hjälmen var för att skydda mot myggen)

SE2T tittar på när jag klättrar upp

Ja, nu ska vi flytta upp gin-polen. Här kan man se att vi stagat masten först vid 8m höjd. Dock satte vi även dit rep vid 12m för att säkra upp ytterligare, dock tror jag effekten mest är för att lugna en mentalt. 60m masten i bakgrunden.

Jag grejar på

Gin-polen på plats @12m, nu ska röret hissas upp

20m beamen, som det varit för blåsigt hela helgen för att försöka få upp. Risken är att det kommer en vindby och man tappar ett finger, vilket vi vill undvika.

Nu har jag hissat upp gin-polen

Kurt sköt vinschen hela dagen

Sektionen fastsatt. Dock fick vi avbryta lyftet och ta ut röret i mitten. Det gjorde att balansen förstördes och sektionen blev för tung för att hantera på något vettigt sätt. Så vi tog ner och gjorde om så gick det som smort sedan.

Kurt vevar på, glad verkar han vara också

18m uppe, dags att spänna stagen lite bättre

Så, nu finns det lite mer justermån. Vi spänner upp vajrarna lite mer innan nästa klättring, då jag antar de kommer slacka iaf lite.

Masten och nej, det är vertikalen som lutar, inte masten.

David vs Goliat?
Imorgon ska jag försöka ta mig upp och mäta övre 20m yagin, det skulle tydligen inte blåsa så mycket imorgon.