Byte av elcentral, att tänka på??
Re: Byte av elcentral, att tänka på??
Fyra jordfelsbrytare borda väl täcka upp tillräckligt?
1. Kyl+frys
2. VP
3. Uttag ute
4. Övrigt (uttag och belysning inne, spis, fläkt etc)
Och som sagt var, jordade uttag handlar ju bara om att dra fram jord och byta uttag, har ju inget med centralen att göra. Skulle då vara om det blir för trångt på jordskenan, men den brukar väl ha många flera skruvar än man har grupper?
1. Kyl+frys
2. VP
3. Uttag ute
4. Övrigt (uttag och belysning inne, spis, fläkt etc)
Och som sagt var, jordade uttag handlar ju bara om att dra fram jord och byta uttag, har ju inget med centralen att göra. Skulle då vara om det blir för trångt på jordskenan, men den brukar väl ha många flera skruvar än man har grupper?
- prototypen
Moderna centraler har många skruvar, till äldre finns det (ryttare) för att utöka antalet anslutningar.
Protte
Protte
-
Det var det senare jag tänkte på.
Jag vill ialla fall ha in jfb brytare direkt, med tanke på barnen. Och vi har utrymme att vänta med flytten då befintligt boende har vi 2 månader längre än tillträdet till huset. Enklast att bara fixa sådant så fort som möjligt alltså.
Tack för synpunkterna.
Jag vill ialla fall ha in jfb brytare direkt, med tanke på barnen. Och vi har utrymme att vänta med flytten då befintligt boende har vi 2 månader längre än tillträdet till huset. Enklast att bara fixa sådant så fort som möjligt alltså.
Tack för synpunkterna.
Två jfb räcker.
VP ingen
Inne en
Ute en
Hur många utav er med jfb har haft problem med att den löst ut utan anledning?
VP ingen
Inne en
Ute en
Hur många utav er med jfb har haft problem med att den löst ut utan anledning?
För att svara på PURREs fråga. Mina 7 jfb har ALDRIG löst ut utan att det har funnits en logisk förklaring. Typ avkörd skarvkabel ute i trädgården, en platta som la av i spisen och sambon som spillde vatten i en grenkontakt osv.........
Har 1st jfb till elvärme, 1st jfb till "hushållsel", 1st jfb till kyl/frys, 1st jfb till varmvattenberedaren, 1st jfb till elhörnan, 1jfb till garaget och slutligen 1st jfb till "utomhus".
Har 1st jfb till elvärme, 1st jfb till "hushållsel", 1st jfb till kyl/frys, 1st jfb till varmvattenberedaren, 1st jfb till elhörnan, 1jfb till garaget och slutligen 1st jfb till "utomhus".
"3) Jag vill ha ett 16A CEE uttag ute för diverse behov i framtiden (idag har jag en carport och ett ruttet, ouppvärmt uteförråd på platta som skall byggas om på sikt) , gärna med så trög karaksterik som möjligt, tänker mig en svets eller rejäl såg eller vad som helst som vill ha lite power."
Vad är det för huvudsäkring, 20-25A?
Inte så stor vits med D16, om huvudsäkring går före...
Ni som har JFB, hur ofta provar ni dom?
Vad är det för huvudsäkring, 20-25A?
Inte så stor vits med D16, om huvudsäkring går före...
Ni som har JFB, hur ofta provar ni dom?

-
Det är sant, jag har bara antagit att i ett hus byggt för uppvärmning med direktverkande el, elvarmvattenberedare på 3kW, spis och ugn bör man ha mer än 16A. Huset är 1,5 plans på 180 kvadrat.
Får väl kolla helt enkelt när vi får tillgång. Går det inte med 16A så går det inte. Får väl köpa nytt hus då...
Får väl kolla helt enkelt när vi får tillgång. Går det inte med 16A så går det inte. Får väl köpa nytt hus då...

Det kanske är så att du kan säkra ner från 25 till 20 när du byter uppvärmning...
Går ju att ha 16A uttag även fast huvudsäkring åxå är 16, men det blir ingen bra selektivitet.
C16 "standard" på trefasuttag.
Går ju att ha 16A uttag även fast huvudsäkring åxå är 16, men det blir ingen bra selektivitet.
C16 "standard" på trefasuttag.
-
Jag har tänkt tanken ja. Någon lusing per år tjänar man.
Jag vet inte vad tidigare ägare har gjort med huvudsäkring.
Med tanke på avståndet till Barsebäck lär förimpedansen varit låg (ironi)
(jodtablettsavstånd in case of SHTF, eller I131 emission, aka mot-vinden-scenariot)
Vi får se vad elektrikerna säger.
Jag vet inte vad tidigare ägare har gjort med huvudsäkring.
Med tanke på avståndet till Barsebäck lär förimpedansen varit låg (ironi)
(jodtablettsavstånd in case of SHTF, eller I131 emission, aka mot-vinden-scenariot)
Vi får se vad elektrikerna säger.
Men nu är ju inte risken 1:1, d.v.s. det är ju inte samma risk att en familjemedlem dör som risken att mat blir förstörd.prototypen skrev:Om vi ska vikta värdet av förstörd mat i ett kylskåp eller en frys mot värdet av en familjemedlem skadad eller dödad av elström så sätter jag JFB på kyl och frys.
Men visst, att över huvud taget ens diskutera det är väl som att jaga mygg med kanon, det är nog riktigt låg sannolikhet både för personskada/dödsfall och för att mat skadas relaterat till jfb som i princip endast matar kyl/frys.
Jag har inget som kräver tillsyn (förutom då uppenbart risken för elfel som pajar maten...).prototypen skrev:Om man nu är rädd för JFB så sätt kylskåpet tillsammans med belysningen i köket, är det mörkt i köket så börjar man att undersöka, det gör även blomvattnaren medan husägaren/hyresgästen är i Thailand.
Jag slängde läsken när jag råkat ut för att huvudsäkringar gått så att kyl och frys stått utan ström länge. Läsken var säkert okej att dricka men det kändes dumsnålt att chansa. Etiketterna hade börjat mögla. Jag kastade även en halv sjuttis finlandia - detaljer kring korken är av plast och det är iaf teoretiskt tänkbart (för mig som "lekman") att mögel eller liknande satt sig där. Kylen gick att rädda, några veckor med ättiksprit och tidningspapper och rejäl städning tog bort allt märkbart sunk. Värre var frysen - den luktade det så vidrigt från att jag var tvungen att låta den vara påslagen ett tag så att eventuell fukt o.s.v. frös fast innan jag ens vågade transportera den ut från huset, för att undvika att äckel droppade från den).sebastiannielsen skrev:Jag ser det personligen att jag hellre får mina matvaror förstörda (vilket man märker att kylen/frysen är juh inte igång och kan slänga all mat som riskerar ha blivit dålig, t.ex. läsk behöver man inte slänga, den blir ju inte "dålig" utan bara lite avslagen, medans typ allt annat får man slänga) än får mig en redig kyss och kanske avlider av att ta i kylskåpshantaget pga något elfel i kylen/frysen.
=======================================
Men för att återgå till det rikkitikkitavi verkligen vill utröna:
Utomhusgrejer på egen JFB är bra.
Men: om du tänkt arbeta med elsaker utomhus när det inte är dagsljus (och om du inte har tillräcklig instrålning från gatubelysning/granne/whatever för att ge ledljus iaf) så kan det vara bra att blanda så att ett uttag på ett ställe inte sitter på samma jfb som en närliggande lampa. Himla dumt att snubbla på nysvetsade prylar när man ska treva sig fram för att återställa jfb.
Jag håller med förslagen att låta någon ytterligare grej dela JFB med kyl respektive frys, typ lampor som ofta/alltid används eller liknande.
"Jobbet" att övertala en elektriker att behålla diazedcentralen vid byte till jordade uttag är väl mest en fråga om att kanske få plats med en större jordplint i centralens kapsling, gissar jag. Ja, sen är ju en sån central tristare att jobba med - jag skulle aldrig våga meka i en sån utan att slå av strömmen (även om jag gjort det med strömmen på när jag var ung-och-dum...) samtidigt som en modern central har riktigt bra isolering även med locket av. (Hager lär uppfylla IP20 - i princip är det kravet på dubbelisolerade ledningar och ev. klamring som gör att man faktiskt över huvud taget måste ha skalet påmonterat för att en sån central ska uppfylla kraven. Många andra är väl åtminstone hyggliga - även om äldre automatsäkringar kunde ha nakna/beröringsbara strömförande skruvskallar å sånt).
Jag har automatsäkringar i mitt hus som fungerar helt ok Men det har hänt att jordfelsbrytaren löst ut. När jag försökte återställa jordfelsbrytaren har det inte gått. Jag har då ställt om alla säkringar på frånläge men ändå har det inte gått att återställa jordfelsbrytaren. Först när jag dragit ut kontakten till utomhusbelysningen har det gått att återställa jordfelsbrytaren.
Är det något fel på min installation? Om jag slår från säkringen borde det gå att återställa jordfelsbrytaren eller finns det någon krypström mellan nollan och jorden. Om så är fallet kan man hamna i situationen att man måste skruva loss den ena jordkabeln efter den andra i elcentralen för att hitta felet.
Ett annat mystiskt fel. När jag bytte elcentralen fick jag av installatören veta att det inte gick att koppla in cirkulationspumpens nolla eftersom det fanns krypströmmar i pumpen som löste ut jordfelsbrytaren. Han påstod att det räckte med att köra med tre faser och jordkabeln inkopplad. Det här skulle tydligen vara ett vanligt fel eftersom hela motorn var vattenfylld som den skulle vara.
Är det något fel på min installation? Om jag slår från säkringen borde det gå att återställa jordfelsbrytaren eller finns det någon krypström mellan nollan och jorden. Om så är fallet kan man hamna i situationen att man måste skruva loss den ena jordkabeln efter den andra i elcentralen för att hitta felet.
Ett annat mystiskt fel. När jag bytte elcentralen fick jag av installatören veta att det inte gick att koppla in cirkulationspumpens nolla eftersom det fanns krypströmmar i pumpen som löste ut jordfelsbrytaren. Han påstod att det räckte med att köra med tre faser och jordkabeln inkopplad. Det här skulle tydligen vara ett vanligt fel eftersom hela motorn var vattenfylld som den skulle vara.
- prototypen
Helmut
Ja, har du kontakt mellan skyddsjord och nolla någonstans i anläggningen så löser ofta JFB.
Det är ganska enkelt att felsöka, lös ut JFB, gör strömlöst och ohmmät mellan noll och skyddsjordskena. Ska vara högohmigt (kohm-Mohm eller mer)
Din cirkulationspump, är det en ren trefasmotor? Den ska normalt inte ha någon nolla.
Den ska inte heller ha någon krypström då lindningen ligger torrt utanför höljet. Rotorn däremot ligger i vattnet och snurrar.
Protte
Ja, har du kontakt mellan skyddsjord och nolla någonstans i anläggningen så löser ofta JFB.
Det är ganska enkelt att felsöka, lös ut JFB, gör strömlöst och ohmmät mellan noll och skyddsjordskena. Ska vara högohmigt (kohm-Mohm eller mer)
Din cirkulationspump, är det en ren trefasmotor? Den ska normalt inte ha någon nolla.
Den ska inte heller ha någon krypström då lindningen ligger torrt utanför höljet. Rotorn däremot ligger i vattnet och snurrar.
Protte
-
Är små cirkpumpar trefas?
Kortsluten asynkron alltså.
Det är inte permanentmagnetsmotorer?
Oavsett är väl den spänningsförande lindningen helt kapslad.
Och tack för all input i tråden. Jag har fått mången goda råd i framtida upphandling.
Kortsluten asynkron alltså.
Det är inte permanentmagnetsmotorer?
Oavsett är väl den spänningsförande lindningen helt kapslad.
Och tack för all input i tråden. Jag har fått mången goda råd i framtida upphandling.